X-Faktor

Előre megmondják a mentoroknak, hogy hogyan döntsenek? – interjú Verebély Marcell-lel, az X-Faktor senior kreatív producerével

Hamberger DávidHamberger Dávid

2022. szeptember 30. 16:00

Verebély Marcell még gyakornokként kezdett az RTL-nél, mostanra viszont már számos műsort vitt sikerre. De honnan lehet tudni, melyik dalból lesz sláger, és milyen utasításokat kapnak a mentorok a felvételek alatt? A producer azt is elárulta az rtl.hu-nak, hogy mi dolga az X-Faktornak az ukrajnai háborúval, és hogy milyen kapcsolat fűzi Miller Dávidhoz.

Az elmúlt években egyszer sem akartál felszaladni a színpadra, hogy bemutasd a mentoroknak, mire vagy képes?

Pontosan tudom magamról, hogy nem tudok énekelni... Emiatt nem tenném ki magamat ennek a próbatételnek. Bár a mentorok szoktak ezzel viccelődni, biztos jót szórakoznának rajtam.

Baráti viszonyban vagy velük?

Ebben a műsorban szerintem bárki, aki részt vesz, az jó viszonyba kerül mindenkivel. Hat év elteltével azt tudom mondani, hogy Lacival, Alexszel és Petivel is baráti a viszonyom, bár Petit ismertem már korábbról is. Erikával szintén nagyon bizalmi lett a kapcsolatunk. Dáviddal pár év korkülönbség van köztünk, de gyerekkorunk óta ismerjük egymást.

Hogyan ismerted meg Miller Dávidot?

Mindketten színházi családból származunk és a nagynénje az én keresztanyám. Szóval vannak ilyen családi összefonódások is.

Előre megmondják a mentoroknak, hogy hogyan döntsenek? – interjú Verebély Marcell-lel, az X-Faktor senior kreatív producerével
Fotó: RTL Klub


Ha jól tudom gyakornokként kezdtél az RTL-nél.

Igen, kommunikáció és média szakra jártam az egyetemre és bár úgy gondoltam, hogy érdekesek az órák, de nem konkrétan csak a TV-ről tanultunk. Már akkoriban is nagyon érdekelt a televíziózás, ezért az RTL-nél töltöttem a szakmai gyakorlatom. Először a Reflektorban voltam gyakornok, majd itt maradtam a cégnél és több műsorba is bepillantást nyerhettem. Végül a nagyszabású showműsoroknál kötöttem ki.

Ez elég kecsegtető karrierútnak tűnhet mások számára is.

Igen, ajánlom is mindenkinek, hogy nálunk töltse a szakmai gyakorlatát, az rtl.hu/karrier oldalon lehet is jelentkezni! (nevet.)

Miben változott szerinted a televíziózás ahhoz képest, amikor elkezdtél gyakornokként dolgozni a Reflektorban?

A legnagyobb változás talán az, hogy az online platformok is nagyon nagy teret hódítottak. Lásd a saját felületeink, mint az RTL Most vagy az rtl.hu. Egy műsort akkoriban sokkal inkább a tévébe készítettek, míg ma már nem csak ebben kell gondolkozni. Egy komplett csomagot adunk, aminek része a TV-s műsor is.

Előre megmondják a mentoroknak, hogy hogyan döntsenek? – interjú Verebély Marcell-lel, az X-Faktor senior kreatív producerével
Fotó: Borda Tamás / RTL Klub


Te vagy az X-Faktor senior kreatív producere. Ez mit jelent? Mi a feladatod pontosan a produkcióban?

A producerek tulajdonképpen a rengeteg kolléga munkáját koordinálják, akik a műsoron dolgoznak. De nemcsak a műsorban dolgozó stábtagok munkáját kell összehangolni, hanem például a Fókusz, Reggeli vagy akár egy rtl.hu-s kolléga műsorral kapcsolatos teendőit is támogatnom kell. Ez azért fontos, hogy összehangoltan működjenek a dolgok és figyeljünk arra, hogy mindig minden akkor jelenjen meg, amikor kell. Ezenkívül gyakorlatilag minden műsorhoz kapcsolódó tartalomnak én vagyok az utolsó szűrője.

Erről csak egy dolog jutott eszembe: nagyon sok munkaóra.

14 éve vagyok az RTL-nél, pár éve felelős beosztásban. Még a mai napig is azt tudom mondani, hogy nagyon motivál az összes műsor. Nem tudok olyan szakmát mondani, ami ennyire izgalmas és színes lenne. Azt érzem, hogy nap mint nap boldog vagyok és igen, ez sok munkával jár, valamikor áldozatot is kell hozni, de az ember arra törekszik, hogy próbálja meg a munkát és a magánéletét is egyensúlyban tartani.

Mi a szereped az X-Faktor szereplőinek kiválasztásában, vagyis a castingban?

Tartunk meghallgatásokat vidéken és Pesten is, tartunk nyíltnapokat, neves énekversenyekkel közösen szervezünk meghallgatásokat, vagy dolgozunk együtt énekiskolásokkal is. Próbálunk az utolsó kő alá is benézni, hogy van-e ott egy énekes. Én is részese vagyok ezeknek a szerkesztői meghallgatásoknak, ami gyakorlatilag annyit tesz, hogy még a mentorok nélkül hallgatjuk meg a jelentkezőket. Van egy csomó szerkesztési szempont, amit figyelembe kell vennünk. Ilyen például a korhatár. 14 éves kortól lehet jelentkezni az X-Faktorba, de jönnek olyan jelentkezések is az rtl.hu/xfaktor oldalon, ahol valaki odaírja megjegyzésbe, hogy bár még nem múlt el 14 éves, de szívesen jönne. Ilyenkor szoktunk nekik válaszolni, hogy majd próbálkozzanak pár év múlva. A közhiedelemmel ellentétben az ilyen szerkesztői meghallgatásokon nem mondjuk meg, hogy ki mit énekeljen. De muszáj figyelnünk arra, hogy ne mindenki Dua Lipát hozzon. Továbbá a stúdióban néha csak pár perc van a bemutatkozásra, a szerkesztői meghallgatáson pedig akár egy óráig is bent ülhet az illető, ha elmeséli az élettörténetét, vagy nagyon belemegyünk a témába.

A Válogató mindig nagyon hangsúlyos része az X-Faktornak, amit a nézők is imádnak. Ezeken a szerkesztői meghallgatásokon is voltak emlékezetes sztorik, amit a nézők nem láthattak?

Mivel hónapokon keresztül zajlanak a meghallgatások, ezért óhatatlan, hogy velünk is megtörténnek azok, amik a TV-ben is megtörténnek. Van, hogy jól szórakozunk, meghatódunk vagy unatkozunk egy produkción. A különbség az, hogy mi nem adunk visszajelzést a versenyzőnek. De amikor arcon csap a tehetség, az mindig jó érzés. Emlékszem, amikor tavaly tavasszal bejött Boros Marcell a castingra és elmesélte a történetét, akkor több kollégánk is ugyanúgy meghatódott, mint a mentorok.


A korábbi évadokból szerzett tapasztalatodnak köszönhetően meg tudod jósolni nagyjából előre, hogy kik azok, akik valószínűleg eljutnak majd az élő show-ig? Vagy te is meg szoktál lepődni?

Kétféle versenyző létezik. Az egyik, aki egy üres szobában két embernek is el tudja magát adni és meg tudja csinálni a showt. De van, aki csak nagy közönség előtt, drukkban tud jól teljesíteni, ezért elég nehéz megjósolni ilyeneket. A mi dolgunk valójában csak az, hogy mindenféle és fajta versenyzőt meg tudjunk mutatni a mentoroknak, mert az ő szemük és gondolkozásuk egy újabb szűrő. Hiába ülünk ott tízen a castingon és értünk egyet abban, hogy ez a versenyző nagyon jó, lehet, hogy a stúdióban nem fogja meggyőzni a mentorokat. Nem tudunk beleszólni, hogy de nekünk ez a produkció tetszett két hete a szerkesztői meghallgatáson, engedjétek tovább.

Mint producer, mit keresel a versenyzőkben a castingon? Milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy valaki emlékezetes lehessen?

Leginkább azt a „pluszt”, amit X-nek hívunk. De ezt érzik és keresik a nézők és a mentorok is, amikor egy átütő előadást néznek.

A saját dalok egyre jelentősebb szerepet kapnak a műsorban. Minek köszönhető ez az irány, amin pár éve elindultatok?

Gyakorlatilag az első évadtól kezdve vannak saját dalok. Mi a 2018-as évadra datáljuk azt, hogy ezek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Ezt nagyjából az USNK indította el, Manuel, Paulina, ALEE és még sokan mások pedig folytatták a sort. Együtt dolgozunk a Gold Record zenei kiadóval és ha egy dal nagy sikert aratott a mentoroknál, akkor azt szeretettel ajánljuk nekik. Ezért több dalt is kiadtak már akár az idei évadban is. A szerkesztői csapatban nemcsak zenefogyasztók, hanem zenei producerek is vannak, akik figyelnek arra, hogy a saját dalokból mit lehet kihozni.

Ha a szerkesztők a casting után egy óra múlva is dúdolnak a folyosón egy dalt, akkor arra szokták azt mondani, hogy ez egy sláger.


Te melyik dalt dúdoltad legutoljára?

Paulina hamarosan megjelenő dalát hallgattam meg nemrég és azt vettem észre, hogy két meghallgatás után már a fejemben volt. Azt gondolom, hogy Paulinának most lesz egy új slágere.

Miben mások az idei versenyzők, mint például a 10 évvel ezelőttiek? Milyen eszközök álltak akkor a rendelkezésetekre és milyenek most?

Ha megnézed, az első évadoknál mindig felnőttek győztek. Az ötödik évad tájékán fordult a kocka és a fiatalok körében még nagyobb teret nyert az X-Faktor. Tóth Andi, Opitz Barbi vagy mondhatnám a USNK-t, Manuelt vagy ALEE-t is. Ők mind olyan előadók, akikhez a fiatalok is tudnak kapcsolódni. Biztos vagyok benne, hogy sokkal fiatalosabb lett a műsor és ez köszönhető annak is, hogy 2016-ban – egy akkor nagyon merész vállalásnak tűnő – zsűricserét hajtottunk végre. Magyarországon előtte ilyen típusú tehetségkutatóban nem volt annyira fiatalos zsűri, mint akkor. Az élet pedig minket igazolt, mert az akkor érkező Gáspár Laci, ByeAlex és Puskás Peti azóta is az X-Faktor mentorcsapatát erősítik.

Rengeteg újítást vittetek bele a formátumba, így például a székes feladat – saját ötlet alapján – az élő show-k alatt is visszatért, amit azóta a külföldi verziók is átvettek. Mennyit adott hozzá a műsorhoz szerinted, hogy egy ennyire bevált formátumon frissítettetek?

Fontosnak tartjuk, hogy minden évben frissítsünk valamit az X-Faktoron. Azon túl, hogy idén Herceg Erika is csatlakozott a műsorhoz, azt a szabályt is behoztuk, hogy a mentorok maguknak választhatják a versenyzőiket. Látni fogják majd a nézők a Tábor és a Mentorház alatt is, hogy ez nagyon jót tett a műsornak. Eddig előfordulhatott, hogy nem feltétlenül volt kapcsolódása az adott mentornak a kategóriájában található versenyzőkkel. Mi már az élő showra készülünk a háttérben és tisztán látszik, hogy egy újfajta lelkesedés van a mentorokban.

A mentorok közötti feszültség elkerülhetetlen a műsorban. Vannak olyan helyzetek, ahol neked kell visszafognod vagy éppen békítened a mentorokat?

Amikor valaki új mentor lesz, akkor egy instrukciót kap tőlünk: legyen önmaga. Ez nagyon nehéz a kamerák előtt, de pont ezért castingoljuk a mentorokat is. Akin azt érezzük, hogy a személyiségének azon jegyeit is meg tudja mutatni kamera előtt, mint a kamera mögött, akkor az egy jó alaphelyzet. Nem mellesleg az is fontos szempont a mentorcsapat összeállításánál, hogy egyéniségek és különbözőek legyenek. Ebből fakadnak sokszor a konfliktusok, amik egészen hevesek tudnak lenni. Az életben sem szereti az ember, ha valakivel vitatkozik és egy harmadik ember meg beleokoskodik. Fontos, hogy egy ilyen vitát hagyni kell, hogy végig menjen. Így jutunk el oda, hogy végül kibékülnek egymással. Soha nincsenek annyira komoly viták, amivel visszafordíthatatlan károkat okoznának a kapcsolatukban. A szeretet és a tisztelet az alapja az ő együttműködésüknek is.

Hogyan kell elképzelni, milyen információkat kapnak a fülükre egy-egy felvétel alatt?

A mentorokkal a forgatás alatt én kommunikálok. Viszont nem egy térben vagyok velük, hanem az épület egy másik részeben, ezért egy fülmonitor segítségével hallanak engem. Én kifejezetten igyekszem a létező legkevesebbet beszélni hozzájuk. Ennek a fülesnek az egyik funkciója az, hogy amikor valaki szól, hogy ki szeretne menni a mosdóba, akkor meg tudom nekik mondani, hogy várj egy kicsit légyszi, még egy versenyző van hátra a szünetig. Ezek a praktikus okai, de van más haszna is. Egy ilyen stúdióban könnyű elveszteni az időérzékedet és rengeteg versenyző van. Amikor azt látom, hogy gyakorlatilag filozofálni kezdenek, ami nem hasznos se nekünk, se a versenyzőknek, akkor rájuk tudok szólni, hogy menjünk tovább, szavazzatok. Meg amikor nem derült ki egy beszélgetésből pár fontos információ, amit én tudok, de a mentorok nem, akkor meg tudom kérni őket, hogy kérdezzék meg. Például azt, hogy honnan jött az adott versenyző és akkor lehet kiderül, hogy éppen abból a faluból jött, ahol az egyik mentor született. Ez pedig egy jó téma.

A városi legendákkal ellentétben nem mondom meg, hogy mit szavazzanak és hogy mit mondjanak.


Idén az eddigi legnagyobb vita Herceg Erika és Puskás Peti között robbant ki. Mennyire lepett meg, hogy Erika ennyire beleállt a témába?

Peti egy kevésbé konfrontatív ember, viszont amikor arról van szó, akkor abszolút a sarkára áll és beleáll a témába. Erika pedig már a forgatás előtt mondta, hogy az ő vérmérsékletével és harsányságával biztosan feszült pillanatokat fog okozni a felvételek alatt. Ez így is lett, a Táborban és a Mentorházban is számos vitája lesz majd. (nevet)

Ezért is esett Erikára a választásotok a casting alatt?

Egy mentornál sokkal inkább az a fontos, hogy ki merje mondani a véleményét és ki is álljon ezért. Ez önmagában feltételezhet egy heves vérmérsékletet, de a castingon ez egyáltalán nem volt feltűnő. Erika a castingján beült egy olyan rutinos, összeszokott zsűri mellé, akik már ötször megcsinálták ezt a műsort és hirtelen szót szerzett magának. Na ez az, ami nagyon tetszett benne.

Az Ukrajnában zajló háború miben befolyásolta Erika kiválasztását és alkalmazását?

Azt gondolom, hogy van egy remek Híradónk, ami nem sokkal előttünk megy és van egy megújult hírporálunk is, az rtl.hu. Ott profi tájékoztatást kapnak a nézők és az olvasók arról, hogy mi a helyzet a világban. Nem gondolom, hogy egy szórakoztató televízióműsornak bele kéne folynia ebbe. Viszont, ha valaki meg akarja találni ebben a háborús összefüggést, akkor én egy dolgot tudok mondani.

Az első adásban Zueva Ekaterina, egy orosz származású lány elénekelte a Kárpátaljáról származó Herceg Erika dalát. A produkció után összeölelkeztek és ennél szebb üzenetet nem is tudna közvetíteni egy szórakoztató műsor.

Ez tisztán mutatja, hogy a származás és hovatartozás figyelembevétele nélkül kell szeretnünk egymást.


Melyik a kedvenc szakaszod a műsorkészítésben?

Minden szakasznak megvan a legjobb része. A casting alatt nagyon jó érzés találkozni a szereplőkkel, a kezdetek mindig izgalmasak. A Válogatón nagyon jó, hogy viszontlátom azokat az embereket, akiket pár héttel vagy hónappal korábban meghallgattunk már és a mentorok is elmondják a véleményüket. Egy másik fontos szakasz számomra, amikor elkészül az első adás. Azt mindig közösen nézzük a stábbal és borzasztóan jó érzés annak ellenére is, hogy eddigre már általában 8-10-szer láttam. A Finálénak pedig van egy különös aurája, mert tudod, hogy na, most vége van. Ez egyben furcsa érzés is, mert marad bennünk egy űr.

A blokkos összeállításoknál mi alapján vágjátok össze a produkciókat? Sokszor nem lehet tudni, hogy az adott versenyző milyen értékelést kap.

Elsősorban szerkesztési okai vannak ennek, véges a műsoridőnk, viszont szeretnénk minél több embert bemutatni. Vannak történetek, amiket kibontunk és több percig azzal foglalkozunk és vannak olyan produkciók, amiket csak rövidebben mutatunk be. Ezt mindig közösen átbeszélik a szerkesztők és próbálják úgy összevágni a műsort, hogy a néző a legszínesebb és legizgalmasabb műsort kapja meg. Ezért is van, hogy nálatok, az rtl.hu-n is megtalálható sok produkció teljes hosszában.

Mi volt a kedvenc pillanatod az idei válogatóban?

Több kedvencem van, az egyik ilyen, amikor Pop Csabi adott egy elég fura tortát Gáspár Lacinak. Az szerintem nagyon szórakoztató volt. De jó érzés az is, amikor közöd van egy tehetség első lépéseihez. Mindig büszkén tekintek vissza azokra, akik megjárták az X-Faktort és utána önálló zenei karriert csináltak maguknak.

Hány évadot látsz még ebben a formátumban?

Mindig a következő évadra tekintek. Azt gondolom, hogy ha sikeres egy évad, csak akkor lehet a következőről beszélni. Szeretek csak egy évre előre gondolkozni a műsorban. Most például a 2023-as X-Faktorban, ugyanis mától lehet jelentkezni az rtl.hu/xfaktor oldalon a következő évadra. Viszont ha sikerült jól csinálni a dolgunkat, akkor a végtelenbe és tovább!


Nyitókép: Borda Tamás/RTL Klub

#X-Faktor#verebély marcell#byealex#gáspár laci#kreatív producer#puskás-dallos peti#interjú#2023#12. évad#jelentkezés#mentorok#herceg erika