Szolgálatba állt az első elektromos hernyótalpas az Antarktiszon
2021. december 18. 15:05
Új típusú lánctalpas nyit új korszakot az Antarktiszon zajló tudományos kutatásokban: a belga Erzsébet Hercegnő kutatóbázison szolgálatba állt a Venturi Antarctica, a világ első elektromos sarkkutató járműve.
Hosszas tesztidőszak után december 10-én megkezdte üzemszerű működését az Erzsébet Hercegnő kutatóbázison a monacói Venturi járműfejlesztő cég elektromos sarkkutató járműve, a Venturi Antarctica. A pénteki bejelentés világelsőségről szól: soha korábban nem közlekedett még teljesen elektromos lánctalpas expedíciós jármű az Antarktiszon.
A belga fennhatóság alá tartozó Erzsébet Hercegnő kutatóbázis zéró károsanyag-kibocsátásra törekszik, ennek része mostantól, hogy a kelet-antarktiszi bázis csapatai környezetbarát közlekedési módot használhatnak tudományos küldetéseikhez.
A nagy teljesítményű elektromos járműveket gyártó Venturi hat hónappal ezelőtt, a Környezetvédelmi Világnapon (június 5.) mutatta be II. Albert monacói hercegnek az új sarkkutató lánctalpast. Az elmúlt hónapok tesztelései sikerrel zárultak, így a múlt hét óta a belga sarkkutatók az új hernyótalpassal szállítják felszereléseiket, miközben a lehető legkevésbé zavarják az ökoszisztémát.
Működésének első hete alatt számos tudományos küldetést hajtottak végre a Venturi Antarcticával, beleértve több automatizált időjárás-megfigyelő állomás és az új belga légköri megfigyelőállomás karbantartási munkálatait, amely az Antarktiszi-fennsíkon 2300 méteres magasságban található. Ezek az utak lehetőséget nyújtottak a hófelszíni hőmérséklet mérésére is, amelyet a műholdas mérések hitelesítésére használnak. Ezenkívül a Venturi Antarcticával egy szimulált vészhelyzeti mentést is végrehajtottak.
A Venturi Antarctica szükség esetén 6 személyt, utánfutóján felszerelést és még egy második akkumulátort is tud szállítani, és akár -50°C-os hidegben is képes 50 kilométert megtenni.
Az Antarktisz jelenleg is nemzetközi terep, ahol különféle nemzetek működtetnek kutatóállomásokat. A nemzetközi egyezmények igyekeznek érintetlennek megtartani a déli sarkot körbevevő jeges hómezőket, a lehető legkisebb mértékűre szorítva a környezetszennyezést. Ebben lehet nagy előrelépés, ha a fosszilis üzemanyagokkal hajtott expedíciós járműveket fokozatosan felváltják majd a Venturi Antarcticához hasonló elektromos lánctalpasok.
Nyitókép: Venturi