Kell-e házi feladat a téli szünetre?
2024. december 20. 15:46
A téli szünet a pihenés, az ünnepek és a családi együttlét ideje. Dr. Gyurkó Szilvia, gyermekjogi szakértő és a Hintalovon Alapítvány vezetője szerint azonban sok gyerek számára ez az időszak sem mentes a tanulás stresszétől, hiszen gyakran házi feladatokkal terhelik őket. De valóban szükség van erre?
Miért nem jó ötlet a szünetre házi feladatot adni?
A köznevelési törvény egyértelműen kimondja, hogy a tanítási szünet pihenőidő a diákok számára. A gyermekjogi szakértő szerint ennek ellenére az iskolák többsége megszokásból vagy a tananyag szorítása miatt mégis feladatokat ad a szünetekre. Ez a gyakorlat azonban nemcsak jogellenes, hanem a gyerekek testi-lelki jóllétére is káros hatással lehet.
A téli szünet, akárcsak a nyaralás, a kikapcsolódásról és a feltöltődésről kellene, hogy szóljon. Házi feladatot adni ilyenkor olyan, mintha valakit arra kérnénk, hogy a nyaralására vigyen munkát – állítja Gyurkó Szilvia.
A pihenés és a tanulás közötti egyensúly
A gyermekek fejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű pihenés, különösen a tanév közepén, amikor már mind a diákok, mind a tanárok túlterheltek. A kutatások szerint a pihenés nemcsak a mentális és érzelmi egészségük szempontjából fontos, hanem a tanulási eredményekre is pozitív hatással van.
A szünetek során a gyerekek akkor is tanulnak, ha nem ülnek a tankönyvek fölött. Az élmények, a családi programok és a játékos tevékenységek során számos olyan készséget sajátítanak el, amelyek a hétköznapi tanulás részei.
Miért vált gyakorlattá a téli szüneti házi feladat?
Az oktatási rendszer strukturális problémái, például a Nemzeti Alaptanterv szoros követelményei miatt sok tanár kényszerhelyzetben van. A tananyag végére érés érdekében gyakran nem marad más megoldás, mint a házi feladatok adása, még a szünetekre is. Ez a gyakorlat azonban nemcsak a diákokat, hanem a pedagógusokat is túlterheli.
Mi lehetne a jó megoldás?
A szakértő szerint a megoldás egyszerű: minden szünet legyen házi feladattól mentes. Ez nemcsak a gyerekek, hanem a tanárok számára is lehetőséget teremtene a feltöltődésre. A szünetek feladata nem a tananyag „bepótlása”, hanem a regenerálódás, hogy mindenki új energiával kezdhessen neki a következő időszaknak.
Egy ilyen változtatás nemcsak a gyerekek jóllétéhez járulna hozzá, hanem hosszú távon a tanulás hatékonyságát is javítaná. A gyermekjogi szakértő újévi fogadalomként javasolja az iskoláknak: 2025-ben próbálják ki, milyen az, ha a szünet valóban a pihenésé.
A szünet valódi célja
A téli szünet ideális esetben a közös családi programokról, a pihenésről és az ünnepi hangulat megéléséről szól. A gyerekeknek – akárcsak a felnőtteknek – szükségük van arra, hogy kiszakadjanak a mindennapi rutinból, és új élményeket szerezzenek. A házi feladatokkal teli szünetek nemcsak a gyerekeknek, hanem a családoknak is stresszt okoznak, így érdemes újragondolni ezt a gyakorlatot.
A téli szünet nem a tanulás folytatásáról, hanem az élet élvezetéről és az egyensúly megtanulásáról kell, hogy szóljon – véli Dr. Gyurkó Szilvia. Az igazi tanulás ugyanis nemcsak az iskolában, hanem a szabadidős tevékenységek és a mindennapi élet során is megtörténik.