Magyarország időt nyert az embargó alóli felmentéssel, a Molnak hatalmas nyereséget hoz az orosz olaj, de a jó világ nem tart örökké
2022. június 3. 7:45
Olajembargó, olaj- és energiaválság, infláció, üzemanyaghiány. Milyen gazdasági változásokat hozott az orosz-ukrán háború, és hogyan érezzük ezt meg mi átlagemberek a hétköznapokban? Erről kérdezzük Holoda Attila energetikai szakértőt.
Magyarországnak a csővezetéken érkező orosz olajról egyelőre nem kell lemondania, de mivel az embargó alóli felmentés csak időszakos, el kell gondolkodnunk azon, hogy hogyan tudunk másféle olajból, másféle útvonalon nyersolajat szerezni – mondta Holoda Attila energetikai szakértő a Reggeliben.
Szerint az európai uniós politikusok megelégelték, hogy Magyarország technológiai indokokkal próbálják fedni azt, ami lényegében a pénzről szól. Az államnak fontos, hogy a Molnak megmaradjon a nyeresége, hiszen így nagyon komoly extraprofitadót tud kivetni rá. Ez különösen fontos, hiszen így tudja fenntartani a rezsicsökkentést, ami komoly lyukat üt a gyengélkedő költségvetésen.
A Mol pedig rengeteget keres az orosz olajon. Holoda emlékeztetett, hogy a Brent és az Ural olajtípusok között mindig volt egy kis árkülönbség, de míg ez korábban 1-2 dollárt tett ki, most 34 dollárt.
Mivel a Mol rendkívül olcsón vásárolja az orosz olajat, az első negyedévben rekordnyereséggel zárt.
Mi lehet az alternatíva?
Magyarországnak vannak ugyan olaj- és gázkészletei, de a szakértő szerint azok az adottságok, amelyek a gyógyfürdők esetében pozitívumok, vagyis a magas hőmérséklet és nagy nyomás, az a gáz és olaj kitermelését megnehezíti és drágává teszi. Ráadásul a hagyományos készleteink végesek.
Arra kell készülni, hogy hosszútávon tartósan földgáz- és kőolajimportra vagyunk rászorulva.
Korábban kormányzati illetékesek arról beszéltek, hogy az Adria-vezeték nem alkalmas olajszállításra, most hirtelen kiderült, hogy mégis. Az embargó alóli felmentésnél a magyar kormány fontos érve volt, hogy az Adria-vezeték bővítése 200 millió dollárba kerülne és több évig tart, ehelyett a horvátok 40-50 nap alatt, és mindössze 8 millió euróból megoldják.
Meddig fog tartani az árstop?
A kormánynak nem kerül nagy erőfeszítésébe fenntartani ezt az árstopot, mert nem ő szenvedi el ennek a veszteséget, hanem a benzinkutakra hárítja, amelyek így súlyosan veszteségesek lettek.
Ha a független, jellemzően kis vidéki kutak csődbe mennek, egy egész térség maradhat üzemanyag nélkül. Ezek általában mezőgazdasági műveléssel foglalkozó területek, így nagyon nem mindegy, hogy helyben tudnak-e tankolni, vagy a 20-25 kilométerrel arrébb lévő városokba kell menni az üzemanyagért
– hívta fel a figyelme Holoda Attila egy fontos szempontra.
Ráadásul itt a nyár, a turizmus és az aratás miatt még inkább megnő az üzemanyag-felhasználás, és ha erre még rájön az ársapka miatti bizonytalanság, az komoly problémákat okozhat.
Nyitókép: a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt