kultúra

Levágott lófej, Al Pacino pénze és a maffia – a Keresztapa-trilógiának már az elkészítése is filmbe illő volt

Köves GáborKöves Gábor

2022. május 5. 6:10

Maffiózókban, egókban, pénzügyi vitákban és visszautasíthatatlan ajánlatokban nemcsak A Keresztapa-trilógia, de az elkészítése is bővelkedik. Május 5-tól egy héten át játsszák Magyarországon A Keresztapa II. digitálisan felújított változatát – ennek örömére felelevenítjük Coppola trilógiájának lófejekben és cannoliban gazdag történetét. 

Szereposztási mizériák

Ahogy senki mással nem tudnánk elképzelni a Butch Cassidy és a Sundance Kölyök című westernt, csakis Paul Newmannel és Robert Redforddal, úgy még a gondolat is bizarrnak tűnik, hogy Michael Corleone szerepében ne Al Pacinót, hanem valaki mást, például egy szőke színészt lássunk. Pedig A Keresztapát finanszírozó Paramount filmstúdió Robert Redfordot szerette volna Michael szerepére, vagy ha ő nincs, legalább Ryan O’Nealt, aki a Love Story jóvoltából épp maga volt az ügyeletes, érzékeny szépfiú.

A stúdió fejesei nem lelkesedtek akkor sem, amikor  Francis Ford Coppola rendező közölte, hogy Marlon Brando az elsőszámú választottja Don Vito Corleone szerepére. Volt, aki inkább a brit színészkirályt, Laurence Oliviert ajánlotta, de Orson Welles neve is felmerült. 

A keresztapára maszkírozott Brando ábrázata végül meggyőzte a stúdió donjait: az enyhén bulldogszerű kinézet érdekében Brando vattával tömködte ki a száját. 

A forgatáskor már egy profi protézist használtak, ami azóta múzeumi tárgy lett, megtekinthető New Yorkban, az American Museum of the Moving Image állandó tárlatán.


Persze Brandónak is voltak kikötései: a híresen nyűgös sztár csak úgy vállalta a szerepet, ha a Don forrófejű Sonny fiát semmiképpen sem Burt Reynolds alakítja. James Caannal szemben már nem voltak ellenérzései.

Robert De Niro is bejelentkezett Sonny szerepére, de végül A Keresztapa II.-ben  felbukkanó fiatal Don Vito karakterével vigasztalódhatott. De Niro hónapokat töltött a szicíliai olasz tájszólás elsajátításával, hiszen néhány angol szó kivételével végig „szicíliaiul” beszél a filmben, de meg is lett az eredménye. Olyan meggyőző volt a fiatal keresztapaként, hogy kapott érte egy Oscart.

Coppola és De Niro Fotó: Michael Ochs Arcive 6 Getty Images

Hyman Roth-t, Michael Corleone fő ellenségét a második részben, Meyer Lanskyról, a hírhedt zsidó gengszterről mintázták. Coppola a legendás rendezőt, Elia Kazant akarta megnyerni a szerepre, de Kazan helyett végül Lee Strasberg, a nagy drámapedagógus, a method acting atyja és nem utolsósorban Al Pacino egykori színésztanára kapta a szerepet. 

Szinte lehetetlen belegondolni, mi lett volna, ha nem Francis Ford Coppola rendezi a teljes Keresztapa-trilógiát. 

Pedig eredetileg nem is akarta megrendezni A Keresztapa II-t, mert meglehetősen belefáradt az első rész munkálataiba, ami annyit tesz, hogy gyűlölte a forgatást. 

Coppola állítólag maga helyett Martin Scorsese-t javasolta, aki épphogy csak túl volt az Aljas utcákon. 

A stúdió nagylelkű ajándéka – egy luxus Mercedes – sem térítette jobb belátásra a rendezőt, de végül csak sikerült egy mindenki számára előnyös egyezségre jutni. A Paramount vállalta, hogy Coppola megrendezheti a Magánbeszélgetés című filmjét, és megírhatja A nagy Gatsby forgatókönyvét. Így mindenki jól járt, legkivált az utókor: A Keresztapa II. talán még az első résznél is tökéletesebb film lett.

Mary Corleone-t, Michael lányát Winona Ryder alakította volna A Keresztapa III-ban, de a színésznő az utolsó pillanatban beteget jelentett. Az ok: idegkimerültség. Gyorsan kellett valakit találni csereként és Coppola végül a saját lányának, Sofiának szavazott bizalmat. Sofia Coppola azóta maga is elismert rendező, de ezzel az alakításával színészként kevés hívet szerzett magának. A Keresztapa III. rengeteg sebből vérzik, de a film legnagyobb hibájának Sofia vértelen alakítását rótták fel a kritikusok.


A Keresztapa III. minden tekintetben a trilógia leggyengébb darabjának számít, és a mai napig az is maradt, noha harminc év elteltével Coppola újravágta a filmet. A 2020-ban bemutatott verzió (The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone), melyet hamarosan mi is láthatunk moziban, nem sokat tesz hozzá az eredeti élményhez, elkészítése azonban egyvalakit biztosan boldoggá tett: Francis Ford Coppolát.

A regény

A Paramount stúdió mindössze 80 ezer dollárt fizetett Mario Puzo regényéért – jó érzékkel még azelőtt megvásárolták a megfilmesítési jogokat, hogy Puzo regénye hatalmas bestselleré vált volna. A filmváltozat 1972 legnagyobb hollywoodi kasszasikere lett.

Marlon Brando Fotó:  CBS Photo Archive / Getty Images

A „keresztapa”, mint maffia-kifejezés Puzo találmánya, az alvilágban egyáltalán nem volt divat keresztapázni. Nem úgy A Keresztapa bemutatója óta.

A Keresztapa II legnagyobb része már nem a regényen alapul. Don Corleone fiatal évei ugyan szerepelnek a könyvben, de Michael történetét Puzo Coppolával írta tovább a filmváltozat számára.

Maffia-kapcsolatok

Az olasz-amerikai maffia nem nézte jó szemmel, hogy Mario Puzo bestselleréből film készül: Joe Colombo maffiafőnök komoly erőfeszítéseket is tett, hogy a filmváltozat ne készüljön el. Egyesek szerint Colombo és társai megelégelték, hogy az olasz-amerikaiakat már megint negatív fényben tünteti fel Hollywood, mások szerint egyszerűen el akarták kerülni, hogy Hollywood felhívja rájuk a figyelmet. Akármi is volt a háttérben, a fenyegetések megkezdődtek: Al Ruddy producer autóját követték, majd feltörték, a stúdió fejese, Robert Evans pedig fenyegető telefonhívást kapott. Ruddy ekkor találkozót kért Colombótól és a felek megállapodtak: a maffia szót kivágják a forgatókönyvből. Nagy veszteség ezzel nem érte a szöveget, mert csak egyszer szerepelt benne a kifogásolt kifejezés.

Az olasz-amerikai maffia azért kért még egy-két visszautasíthatatlan apróságot. Így kapta meg Luca Brasi szerepét az egykori pankrátor és alvilági verőember, a színészi tapasztalatokkal egyáltalán nem rendelkező, de hatalmas termetű Lenny Montana.


Don Corleone alakját Frank Costello maffiafőnök ihlette, de szakértők szerint Joe Profaci és Carlo Gambino üzletvezetési vonásaira is rá lehet ismerni benne.

Frank Sinatra szívből gyűlölte Puzo regényét, mert úgy vélte, róla mintázták a Don Corleonéhoz törleszkedő énekes, Johnny Fontane alakját. A The Offer című friss tévésorozatban, mely A Keresztapa elkészültét meséli el, feltűnik a feldühödött Sinatra is.

Macskák, lovak

A Keresztapa-trilógia leghíresebb állati testrésze természetesen a levágott lófej, amely akkorát alakított az első részben (a vonakodó hollywoodi producer ágya végében), mint soha lófej előtte. A minden tekintetben autentikusságra törekvő Coppola nem műlófejet használt, hanem igazit: egy kutyaeledelekkel foglalkozó cégtől szerezték be a világhírűvé vált állati testrészt – az állatvédő szervezetek nem kis megrökönyödésére. 

Don Corleone macskájának sem volt szüksége előzetes screentest-re, castingra, vagy színészi meghallgatásra: Coppola a stúdió területén kóborló négylábúak egyikére osztotta a keresztapa macskájának szerepét. A szerencsés állat – nyilván maga is a method acting híve – Brando egyenrangú partnerének bizonyult, sőt, olykor olyan hangosan dorombolt a színész ölében, hogy Brandót helyenként utószinkronizálni kellett.

Egók, pénzek

Al Pacino az első részért 25 ezer dollárt kapott, a másodikért 500 ezret (és százalékot a bevételből). A harmadik részért ötmillió dollárt ajánlottak neki, ő azonban hétmilliót akart és részesedést a bevételből. Coppola nem engedett és megfenyegette, hogy kiírja a filmből, ami Pacino nélkül Michael Corleone temetésével kezdődött volna. Pacino elfogadta az ötmilliót.

Pacino és Coppola Fotó: Sunset Boulevard 

Tom Hagent viszont tényleg kiírták a harmadik részből: Coppola szerette volna, ha Robert Duvall visszatér, mint a família jogi ügyekben jártas consigliere-je, de Duvall kevésnek tartotta az egymilliós gázsit, különösen Pacinóéhoz képest. Duvall érvelése az volt, ha ennyi idő elteltével folytatják A Keresztapát, az csak azért van, hogy pénzt csináljanak belőle – mint arra utóbb sokan rámutattak, a színésznek bizony igaza volt.

Cazale

Amikor A Keresztapáról áradozunk, Coppoláról, Pacinóról, Brandóról, De Niróról vagy Diane Keatonról szoktunk lelkendezni, de hol marad Fredo, vagyis az őt alakító zseniális John Cazale?!

Ő valahogy rendre a sor végére szorul, ha egyáltalán említést teszünk róla, talán azért is, mert nagyon fiatalon, 42 évesen halt meg. Mindössze öt filmben szerepelt, de micsoda öt filmben: A Keresztapa, Magánbeszélgetés, A Keresztapa II., Kánikulai délután és A szarvasvadász! A jellemgyenge Fredo tragédiája A Keresztapa II. legnagyobb drámája, zárjuk is ezzel sorainkat.


Nyitókép: CBS via Getty Images

#kultúra#francis ford coppola#al pacino#robert de niro#mario puzo#a keresztapa#the godfather

Címlapról ajánljuk