Hazafiság made in China: megnéztük, milyen lett Trump saját telefonja
2025. július 22. 15:45
Donald Trump új, „amerikai szívűnek” nevezett mobilját valójában Kínában gyártják – mégis hazafias zászlóba csomagolva hódítaná meg az amerikai piacot. Utánajártunk, mit tud a Trump Phone, mi az az MVNO, és hogyan lesz a politika újra techmárka.
Trump Mobile – politikából márka
Donald Trump saját hálózata, a Trump Mobile, 2025-ben indult.
A „47-es csomag” 47,45 dollár havonta, utalva a politikai pályafutására (45. elnök, 47-re készül). A szolgáltatás korlátlan hívást, SMS-t, 20 GB adatot ad, utána lassít.
Emellett tartalmaz telemedicina és út menti segítség funkciókat is. A hardver is Trump-brandelt: a T1 Phone ugyan kínai alapú, de a marketing szerint „amerikai szívű”.
Sok minden, amit eddig csináltunk – akár a kriptóban, akár más területen – azon emberek technológiai támogatására irányult, akiket a hagyományos rendszerek nem szolgáltak ki megfelelően. Az egyik ilyen alulteljesítő terület a mobilpiac volt
– mondta Donald Trump Jr. a Trump Towerben tartott eseményen.
A bejelentést megelőző héten Jason Bateman, Will Arnett és Sean Hayes is elindították saját mobilhálózatukat SmartLess Mobile néven – a szolgáltatás a népszerű közös podcastjukról kapta a nevét. A SmartLess Mobile célja olcsó, adatkorlátos csomagokat kínálni, mivel sok felhasználó idejének nagy részét Wi-Fi hálózatokon tölti – magyarázta korábban a cég vezérigazgatója, Paul McAleese a CNN-nek.
Mi az az MVNO?
MVNO, azaz Mobile Virtual Network Operator – magyarul virtuális mobilszolgáltató. Nem épít saját hálózatot, hanem bérli a nagyok (Verizon, AT&T, T-Mobile) rendszerét. Az MVNO-nál az előfizető, ugyanazt a lefedettséget kapja, mint a nagy szolgáltatók ügyfelei, csak sokszor olcsóbban és rugalmasabb feltételekkel. Az MVNO-k saját márkanév alatt árulják a csomagokat, testre szabva őket bizonyos célcsoportokra. Nincs tornyuk, de van stratégiájuk – és most már sztárjuk is.
A Deadpool sztárja, Ryan Reynolds 2019-ben vásárolt tulajdonrészt a Mint Mobile nevű MVNO-ban. Azóta ő a szolgáltatás arca, noha 2023-ban a T-Mobile 1,35 milliárd dollárért megvásárolta a céget.
Az MVNO-k nem új keletűek: Richard Branson, a Virgin Group alapítója már 1999-ben elindította a Virgin Mobile nevű virtuális szolgáltatót. A hírességekhez köthető új hullám azonban több trend hatására indult be: csökkent a fogyasztók lojalitása a nagy szolgáltatók iránt; fejlődött az ügyfélszolgálatot és számlázást támogató technológia; és elterjedtek az elektronikus SIM-kártyák (eSIM-ek), amelyek megkönnyítik a váltást szolgáltatók és csomagok között.
Nemzetközi példák és különbségek
- BAIT (Mexikó): A BAIT leggyorsabban növekvő MVNO-vá vált: 2023 vége felé mintegy 11,8 millió előfizetője volt (ez közel 12%-os piaci részesedésnek felel meg. A BAIT sikere nagyrészt abban rejlik, hogy a Walmart-áruházakban terjesztik – például vásárlás mellé ingyenes SIM kártyát adnak, extra gigabájtokkal –, így a kiskereskedelmi eladási csatornát használja ki marketingjéhez.
- Olaszországban az MVNO-k piacát inkább a sportklubok és márkák tölthetik ki. Ennek illusztrálására jó példa az AC Milan Connect: az AC Milan labdarúgóklub 2023 őszén lépett be a piacra, saját „AC Milan Connect” néven futó SIM szolgáltatással. Ez az első olasz futballkluboknak szánt SIM-kártya a szurkolók számára. A klub együttműködött a telekom cég Afinna One-nal, így egyfajta márka-MVNO-ként, szurkolóknak szóló mobilprogramot kínál – pl. viszonylag olcsó (6,99 euró/hó) díjcsomagot 100 GB adattal, ingyen beszélgetéssel és SMS-ekkel.
Összefoglalva, míg Mexikóban a BAIT példája egy nagy kereskedelmi szereplő tömeg-MVNO-jának példája, Olaszországban az AC Milan inkább egy márkaorientált MVNO-t épített ki szurkolói bázisra szabott szolgáltatással. Ez jól mutatja, hogy más országokban más stratégiákkal alkalmazzák az MVNO-kat: egyfelől nagyvállalatok a tömeges előfizető-kínálatra (Mexikó, de hasonló a brit Tesco Mobile példája), másfelől márkaközpontú, közösségi vagy hűségprogram-szegmensekre fókuszáló megoldások.
Lehetne ilyen Magyarországon is?
A válasz: elvileg igen. Magyarországon jelenleg a három nagy szereplő – Telekom, Vodafone, Yettel – dominálja a piacot, de a technológiai feltételek adottak: az eSIM terjed, a szolgáltatóváltás pedig sokkal egyszerűbb lett. Ha egy ismert magyar márka (pl. egy kiskereskedelmi lánc vagy egy futballklub) belevágna, bőven lenne rá kereslet – főleg ha olcsóbb, rugalmasabb csomagot kínálna. A kérdés inkább az, ki meri megcsinálni elsőként?