Nagy valószínűséggel Oroszország zavarja a Balti térség repülőforgalmának GPS-jeleit
2024. április 6. 9:44
A német védelmi minisztérium szerint a kalinyingrádi exklávéban van az a jelzavaró állomás, ami több száz utasszállító repülőgép műholdas rendszerében okozott eddig zavart.
A német védelmi minisztérium április 4-én azt közölte, hogy nagy valószínűséggel a kalinyingrádi exklávé területén van az a nagy teljesítményű orosz rádiólétesítmény, amely az utóbbi hetekben, hónapokban a balti térségben tapasztalt, a GPS-navigációt érintő zavarok sorozatáért felelős, írja a Reuters.
„A globális navigációs műholdrendszer elektromágneses zavarai nagy valószínűséggel orosz eredetűek és a kalinyingrádi régióból származnak” – mondta a minisztérium szóvivője a Reutersnek, megerősítve a hírportál jelentését.
A szóvivő a „katonai biztonsági okokra” hivatkozva nem kívánt részleteket közölni a zavarok pontos természetéről, és arról, hogy Németország miként értékeli Oroszország szerepét a történtekben.
Markus Johnson adatelemző március 15-én és 16-án közzétett egy térképet azokról járatokról, amiket érintett az orosz jelzavaró. Johnson szerint ebben a kétnapos időszakban legalább 873 repülőgép navigációjában okozott zavart a "baltic jammer". Április másodikán a repülőgépek friss adatait összevetve Johnson arra jutott, hogy a jelzavaró állomás minden kétséget kizáróan Kalinyingrád területén üzemel. A Newsweek cikke szerint több mint 1600 repülőgépjáratot érintett az orosz GPS-szabotázs.
Kalinyingrád egy Oroszországhoz tartozó exklávé, Litvánia és Lengyelország között, a Balti-tenger partján. A Szovjetunió felbomlása során szakadt el Oroszországtól, amikor Litvánia 1991-ben függetlenné vált.
Márciusban egy kormányzati forrás azt mondta a Reutersnek, hogy a feltételezések szerint Oroszország zavarta Grant Shapps brit védelmi miniszter repülőgépének műholdjelét is, amikor az Kalinyingrádhoz közel repült.
A légiközlekedési ágazat aggodalmának adott hangot, amiért az ukrajnai és közel-keleti háborúk miatt megugrott a GPS-interferenciákban észlelt zavarok aránya. A GPS-jelek zavarása a kereskedelmi és utasszállító repülőgépek számára akár veszélyes is lehet, bár kétségkívül szükség esetén más módokon is tudnak navigálni. A GPS-jelek zavarása természetesen a térségben járőröző NATO-repülőgépek navigációs képességeit is korlátozza.
Johnson friss posztja szerint az orosz jelzavaró állomás kisebb kapacitással, de jelenleg is üzemel: