Már egyszerre két háborút vívnak az ukránok, de az egyik legalább nem halálos
2023. augusztus 28. 16:22
Egészen meglepő módon kapcsolnak ki az ukrán katonák a fronton: a World of Tanks nevű játékot nyomják két bevetés között. Annak, hogy a háborúból háborús játékba menekülnek, van tudományos magyarázata, ahogyan annak is, miért vetnek be a seregek egyre gyakrabban harci stratégiai játékokat a csaták tervezésekor. De akkor miért tett be a World of Tanksnek az oroszok véres háborúja?
Több ukrán katona is elismerte, hogy a harcok közti szünetben az okostelefonján erőszakos játékokkal szórakoztatja magát, a legnépszerűbb ezek közül a World of Tanks. A játékban az 1910-es és 1970-es évek közötti páncélozott harcjárművek harcait szimulálják, többféle módon lehet beszállni a játékba, lehet a harckocsikat, páncélvadászokat fejleszteni, aztán indulhat a harc a többiekkel. Mindez azután, hogy a halállal néztek farkasszemet a fronton, meglehet éppen egy tankban.
Mivel a játékhoz internet kell, kapóra jön a katonáknak a műholdas kapcsolat, a Starlinken keresztül tudnak játszani. A New York Times cikke szerint a háborúban gyakoriak a hosszú, unalmas időszakok, amit el kell ütni valamivel, erre pont jó a World of Tanks, illetve World of Tanks Blitz, utóbbit lehet mobilon is játszani. Egy háborús hős nemrég elismerte, hogy játszik, júniusban azok a határőrök, akik részt vettek a Bahmutnál vívott csatában, szintén játszottak. Egy harckocsi személyzete pedig azzal „bukott le”, hogy a T-80-as harckocsijuk burkolatára egy World of Tanks logót ragasztották.
Megdöbbentőnek tűnhet, hogy miközben a katonák a második világháború óta vívott legvéresebb európai csatákat vívják, éppen egy ilyen, háborús játékot favorizálnak. Erre is van magyarázat, ráadásul tudományos: így tudnak kikapcsolni, teljesen elszakadni attól, amit átéltek. Azt már korábban a brit hadsereg orvosai is elmondták, hogy a játék fontos a konfliktusövezetekben szolgáló katonák számára. „A játék – különösen az otthon maradt barátokkal – egy jó módszer arra, hogy ne szigetelődjünk el és egy kicsit kiszakadjunk a napi munkából” – mondta a BBC-nek Jonah Jupp orvos.
Az emberek elfelejtik, hogy igen, katonák vagyunk, de emberek is, így az, hogy játszhatok a barátaimmal, lehetővé teszi számomra, hogy elengedjem magam, elfelejtsem a munkámat, és stresszmentesítsem a környezetet, amelyben vagyok
– tette hozzá.
Persze más magyarázatok is vannak arra, miért pont a röviden csak WoT-nak hívott játék az ukránok kedvence. Egy Silver hívójelű őrmester, aki egy Sziverszk közelében lévő tüzérségi egységben szolgál, azt mondta, ez egy olyan időtöltés, amely sokak számára már a háború előtt elkezdődött, a többiekre pedig egyszerűen csak átragadt. „Na meg ez egyfajta függőség is” – tette hozzá.
A WoT-nak is betett a háború
A lap megkereste Dmytro Frishmant, aki a World of Tanks egyik legjobban kereső játékosa volt az e-sport versenyeken 2011 és 2021 között. A 27 éves férfi most egy játékklubot vezet az ukrajnai Harkivban. Klubjának legtöbb látogatója lábadozó sebesült katona, akik olyan játékokkal játszanak, mint a PUBG, a Counter Strike és persze a World of Tanks.
„Nagyon nehéz volt megértenem, hogy miért pont ezeket a játékokat kedvelik” – mondta Frishman a lapnak. „De aztán rájöttem, csak kikapcsolódnak, a barátaikkal játszanak”.
Érdekesség, hogy Dmytro Frishman mellett a WoT másik csúcsjátékosa egy orosz volt, Kirill Ponomarev. Valaha a két férfi egy csapatban játszott, aztán viszont jött a háború. A játékra ezen túl is hatással volt az orosz támadás Ukrajna ellen. A Wargaming Group, a World of Tanks-et létrehozó cég szervereinek fele Oroszországban volt, a többi az Egyesült Államokban, Európában, Ausztráliában és Kínában.
A World of Tanks Blitz 2021. december közepén érte el a felhasználói csúcsot, amikor több mint 50 ezer ember játszott egyidejűleg a SteamDB szerint. Egy héttel azután, hogy Oroszország 2022 februárjában megtámadta Ukrajnát, ez a szám 31 ezer körülire csökkent.
Frishman szerint a játék népszerűsége valószínűleg azért esett vissza, mert a Wargaming Group eredetileg fehéroroszországi, vagyis oroszbarátnak vélik sokan. A támadás után a 2011 óta Cipruson székelő Wargaming Group bejelentette, hogy bezárja a fehéroroszországi Minszkben működő stúdióját, és az ottani és az oroszországi tevékenységet egy külön cégnek adja át.
Mint a fronton túli világban, a katonák között is van olyan, aki nincs oda a World of Tanks-ért. „Miért játszanánk a World of Tanks-szel, amikor itt van az igazi háború?” – kérdezte az egyik katona. „Inkább FIFÁ-zunk” – tette hozzá egy másik katona utalva a népszerű focis játékra.
Tanítónk, a World of Tanks
Ugyanakkor arra többen is utaltak, hogy a WoT-nak vannak a harcokra is pozitív hatásai. Az egyik katona azt mondta a New York Times-nak, hogy mivel a játék és a harc is a csapatmunkára épít, ezért hozzászokik az ember, hogy abban gondolkodjon.
A 22 éves harckocsizó Vernyhora hadnagy ugyanezt hangsúlyozta. „Az ember megtanul csapatban dolgozni és a taktika fejlesztésében is nagy szerepe van” – mondta. „Ugyanazokat a manővereket próbálom alkalmazni, mint a való életben” – tette hozzá Vernyhora. Érdemes odafigyelni a hadnagy mondataira, egy háborús hős Ukrajnában, a T-72-esével kilőtt egy orosz harckocsit és három lövészpáncélost megállítva ezzel Csernyihivben egy támadást. Mindez egy drónnak köszönhetően meg is lett örökítve:
Drónok és a stratégiai játékok
Nem ez az első alkalom, hogy ukrán katonák arról beszélnek, hogy háború közben videojátékokat játszanak, vagy éppen a gamermúltjuk segít abban, hogy ellássák a feladatukat. A 25 éves ukrán drónkezelő, Mykhailo a Reutersnek beszélt arról a közelmúltban, hogy az édesanyja mindig azt mondta, hogy nem tesz neki jót a játék. Most azonban, hogy napi szinten drónokat vezet, nem olyan biztos benne, hogy anyja megállapítása helyes volt. Úgy véli, hogy a játéktapasztalata megkönnyítette a távirányítású repülőgépek kezelésének elsajátítását. A drónok reptetése mellett a játékok egy másik része is szerepet kapott a háborúban. Még tavasszal jöttek rá az ukránok, hogy a Steam Deck némileg átalakítva kitűnően használható géppuskák távvezérlőjeként.
A stratégiai játékok is megjelentek a hadseregeknél. Míg évekkel ezelőtt a parancsnokok egy kopott térképen tervezték meg a hadmozdulataikat, addig ma már ebben is programok segítik őket.
„Ahol a videojáték-technológia hihetetlenül erőteljessé és hasznossá vált, az a képesség, hogy a valóság minden komplexitását újraalkotja a virtuális világban” – mondta Joe Robinson az Improbable technológiai cég munkatársa a BBC-nek. Az Improbable szoftvere lehetővé teszi, hogy háborús forgatókönyveket készítsenek és ezt úgy lássák a monitoron, mint a valós idejű stratégiai játékokban, például a Company of Heroesban.
Az Improbable szerint a technológiát ma már világszerte használják a háborúkban, de biztonsági okok miatt nem árulják el, hogy pontosan hol. Mivel a britek számos eszközzel segítik az ukránokat, nem lennénk meglepve, ha ez is ott lenne a harctéri tervezők gépén Kijevben.
Nyitókép: A háromágú szigonyt ábrázoló ukrán nemzeti címert rögzítik munkások a kijevi Szülőföld emlékmű pajzsán, előtérben az ukrán főváros második világháborús múzeumának harckocsijai 2023. augusztus 6-án, az Ukrajna elleni orosz hadviselés idején. Fotó: MTI/EPA/Szerhij Dolzsenko.