Külföld

Cukiskodással támad a „trendi” Észak-Korea a Youtube-on, nagyon kéne nekik a külföldiek pénze

rtl.hurtl.hu

2023. március 2. 11:03

Tavaly két egészen különleges csatorna tűnt fel a YouTube-on. Egy angolul beszélő 11 éves észak-koreai kislány, valamint egy fiatal észak-koreai nő mutatja be, hogyan élnek az emberek a világ legelzártabb országában, és a kép sokkal szebb, mint amit várnánk. A videókban cuki szobácska, vidámpark és fitneszterem látható, kellemes zenei aláfestéssel. Ez lehet a valóság? Vagy valami egészen mást látunk?

Phenjan egy nagyon szép, lenyűgöző város. Voltál már Phenjanban? Nos, ha idejössz, teljesen meg fogsz lepődni.

Ezzel kezdődik a 11 éves észak-koreai kislány, Szong A első videója, amit a YouTube-on lévő csatornájára rakott fel 2022 áprilisában, és amit mostanra már 475 ezren néztek meg. A felvételeket azóta további 12 követte, amiben azt mutatja meg, milyen az élet a világ legelzártabb országának fővárosában.

Hasonló feladatra vállalkozott a szintén phenjani YuMi nevű nő is, aki az Olivia Natasha nevet is használja. Ő is áprilisban indította csatornáját, és első videójában – amiben a különböző jégkrémeket ismertet – elmondta, a célja, hogy bemutassa milyen változáson ment át az utóbbi években Phenjan, amit „az elmúlt években a covid19-járvány miatt nem tudtál meglátogatni”.

Amit a videókban, az teljesen más, mint az a kép, ami Észak-Koreáról él az emberekben. Nyoma sincsen szegénységnek és éhezésnek, az emberek alig győznek választani a sok szórakozási lehetőség közül, legyen az a temérdek uszoda, strand és vízipark egyike, vagy a fitnesztermek, a játékokkal teli vidámparkok, esetleg mozik, színházak és éttermek, netán a tudományos központok. 

YuMi az első videóját mintha a saját háza előtt készítette volna. A környék akár egy amerikai kertvárosban is lehetne, drága autóval a felhajtón, és makulátlanul karbantartott zöld gyepszőnyeggel az utcafronton. 

észak-korea youtube propaganda
Fotó: YouTube/YuMi

A brit akcentussal beszélő Szong A látszólag a saját szobájából jelentkezett be, ami éppen olyan, mint egy átlagos nyugati kislány hálószobája, rózsaszín függönnyel, plüssel, földgömbbel és ikeásnak látszó szekrényben sorakozó könyvekkel, amik közül büszkén mutatja kedvencét, ami nem más, mint a Harry Potter-sorozat első kötete.

észak-korea youtube propaganda
Fotó: YouTube/SongA

A videókban feltűnő Phenjan egy nyugati város képét mutatja, modern felhőkarcolókkal és széles utakkal. Szong A az új évet köszöntő videójában elmondja, hogy az egyik dolog, amire boldogan visszaemlékszik, hogy az állam tízezer új lakást épített Phenjan egyik utcájában, és az egyik lakásba apai nagyszülei költöztek be, méghozzá ingyen. És hozzátette:

Mindez ingyen ajándék az államtól! El tudjátok egyáltalán ezt képzelni?


A videókkal egy gond van, hogy azokban nem átlagos észak-koreaiakat lehet látni, akik az észak-koreaiak átlagos életét élik.

Észak-Korea évtizedek óta súlyos élelmiszerhiánnyal küzd a rossz gazdálkodás, a természeti katasztrófák és a nemzetközi szankciók miatt. Az ENSZ becslései szerint jelenleg a lakosság csaknem fele szenved szükséget, és az észak-koreaiak mintegy 41 százaléka alultáplált. Jelentések szerint a mostani helyzet már a legsúlyosabb éhínségéhez hasonló, amely az 1990-es években sújtotta az országot, és amelyben nemzetközi becslések szerint százezrek haltak meg. Az észak-koreai KCNA hírügynökség jelentése szerint a Koreai Munkapárt központi bizottsága vasárnap ült össze, hogy sürgősen megtalálják a helyes stratégiát a mezőgazdaság fejlesztésére. A konferencián maga Kim Dzsongun is részt vett, ami ugyancsak jelzi a helyzet súlyosságát.

Propaganda, álruhában

Önmagában az a tény, hogy Szong A egyáltalán hozzáfér a YouTube-hoz, jelzi, hogy kivételezett helyzetben van, hiszen az észak-koreai vezetés 2016 óta tiltja a világ legnépszerűbb videómegosztójának használatát az országban.

Egy (észak-koreai) állampolgár számára lehetetlenség kapcsolatba lépni a külvilággal

mondta a CNN-nek a videók kapcsán Ha Seung-hee professzor, a szöuli Dongguk Egyetem észak-koreai tanulmányokkal foglalkozó kutatója.

Emellett már az is mutatja, hogy az észak-koreai elithez tartozik, hogy a fővárosban, Phenjanban él. A Sydney Egyetem koreai tanulmányokkal foglalkozó előadója, Eun Ah Cso az ABC ausztrál televíziónak elmondta:

Azt még a globális közönség is tudja, hogy Phenjan kiváltságos város, és ha ott élsz – és nem csak ott dolgozol – akkor a felsőbb társadalmi osztályhoz tartozol.

Szong A családja azonban még az eliten belül is különleges helyzetben van – írta 2022-ben az Észak-Koreával foglalkozó NKNews. Apja, Im Dzunhjok diplomata, aki éveken át dolgozott Észak-Korea londoni nagykövetségé mint tengerügyi tanácsos, nagyapja, Pak Mjongguk pedig az ország külügyminiszter-helyettese.

Anyai ágon pedig az ország egyik legnagyobb hősétől származik. Dédnagyapja ugyanis Ri Ulszol volt, egy elsőgenerációs vezető, aki az országalapító Kim Irszen mellett harcolt az második világháború alatt, majd a legmagasabb rangig jutott az észak-koreai néphadseregben, és végül a Kim család testőrségének parancsnoka lett.

Ri tekintélyét jól mutatja, hogy 2015-ben bekövetkezett halála után Kim Dzsongun szokatlanul nagy állami temetést szervezett neki, és az erről szóló dokumentumfilmben látni, ahogy a síró észak-koreai vezető egyenként megöleli a gyászoló családtagokat – írta az NK News.

YuMi-ról már kevesebbet tudni, de a dél-koreai és nemzetközi sajtónak nyilatkozó elemzők szerint egészen biztosan ő is az elit tagja, mivel olyan helyeket mutat be, ahova még a phenjaniak közül is csak kevesen látogathatnak el.  

Új propaganda

Észak-Korea már korábban is próbálkozott propagandavideók terjesztésével a YouTube-on, de azok sokkal kevésbé voltak kifinomultak. Egyértelmű volt, hogy mit is látni azokon, ezért az oldal több észak-koreai csatornát törölt is elmúlt években a felhasználási feltételek megsértése miatt. A covidjárvány után azonban Kim Dzsongun parancsba adta a propagandistáknak, hogy dobják félre a hagyományos, szovjet stílusú formát, és új, kreatívabb módszereket dolgozzanak ki.


Az egyik megoldás az lett, hogy személyes YouTube-csatornákat hoztak létre, amikben helyiek mutatják be a saját életüket, amivel azt üzenik a világnak, hogy „mi sem vagyunk másmilyenek” – mondta a Korea JoongAng Daily című, angol nyelvű dél-koreai lapnak Kang Dongvan, a Dong-a dél-koreai egyetem professzora. Az angol nyelvű YouTube-videók csak részét teszik ki a külföldre irányuló progadandahadjáratnak, hasonló „személyes” észak-koreai videók megtalálhatóak a kínai és orosz közösségi és videómegosztó oldalakon is.

Ezeket a felvételeket az NKNews elemzése szerint az állami irányítás alatt álló Sogwang Media Corporation készíti, ami először 2020-ban próbálkozott a formátummal, amikor az Echo of Truth nevű csatornán egy Un A nevű, angolul beszélő fiatal nővel mutatták be angolul az észak-koreaiak mindennapi életét. Szong A is az ő vlogger stílusú videói egyikében szerepelt először. 

Illetve ott van még a NewDPRK nevű csatorna, ahol egy fiatal nő vezetésével mutatják be, hogyan élnek az észak-koreaiak. Az első videóban, amit felraktak, hamburgert eszik sült krumplival egy étteremben.


Az, amit Szong A és YuMi bemutat egyébként nem teljesen valótlan. Eun Ah Cso elmondása szerint Phenjanban a videókban látottak tényleg megszokottnak számítanak, de a fővároson kívül már korántsem így élnek az emberek. Park Szeong-cseol, a Database Centre for North Korean Human Rights nevű jogvédő szervezet kutatója azonban a CNN-nek még árnyaltabb képet festett le. Elmondása szerint a két youtuber videói „extrém módon félrevezetőek”, és még a phenjani elit számára sem jelentik az átlagos életet.

Park elmondta, hogy a bemutatott létesítmények, mint a vízipark vagy a vidámpark valóban léteznek, de azokat nem lehet csak úgy bárkinek, bármikor meglátogatni. Csak az elit tagjainak van lehetősége használni ezeket, és még ők sem tehetik meg bármikor, ahogy azt a videók sugallják. Az észak-koreai elektromos hálózat például nem működik olyan jól, hogy folyamatosan működtetni tudjanak egy vidámparkot, ezért az csak hétvégenként, vagy különleges alkalmak esetén van nyitva – magyarázta Park.

Azok sokemeletes lakóházak is valóban léteznek, amiket Szong A említett a videójában, és ahova állítása szerint nagyapja is beköltözött, de a valóság már nem olyan rózsás, mint amilyennek látszik.

észak-korea youtube propaganda
Fotó: YouTube/Song A

A Reuters 2022 tavaszán arról számolt be, hogy az emberek egyáltalán nem akarnak az ilyen lakóházak felsőbb emeletein lakni, mert a liftek rendszeresen nem működnek, és a vízvezetékrendszer sem elég erős ahhoz, hogy nagy magasságokba is feljuttassa az ivóvizet. A Reuters a hírében megemlítette, hogy Kim Dzsongun átadott olyan házakat is, amik az elit – köztük egy híres tévés műsorvezető – számára készültek, és az észak-koreai állami média erről szóló beszámolójában látni lehetett, hogy mindegyik ház legfeljebb csak pár emeletes volt.

Turistákat csábítanának?

Szakértők szerint az új stílusú propagandavideókkal nem feltétlenül akarják teljesen meggyőzni a külföldieket arról, hogy tényleg ilyen jól élnek Észak-Koreában az emberek, csak kételyeket akarnak ébreszteni azzal a széles körben ismert ténnyel kapcsolatban, hogy ők lennének a világ egyik legszegényebb országa, és kedvet akarnak csinálni ahhoz, hogy az emberek turistaként oda látogassanak. Nem véletlen, hogy a koronavírus-járvány ideje alatt kezdték el terjeszteni a videókat, hiszen ekkor a lezárások miatt nem érkezhettek turisták az országba.

Pedig a járvány előtti években a turizmus jelentős bevételeket hozott az országnak. Az ABC cikkében szereplő adatok szerint 2018-ban 125 ezer turista érkezett Észak-Koreába, akik az állam által szervezett hivatalos túrákon nézhették meg az országot, vagy legalábbis azt, amit a kormány láttatni enged.

Ha Szeung-hi professzor szerint a videókkal az ország vezetése azt szeretné üzenni, hogy biztonságos meglátogatni őket, és bár még nem nyitották meg a határaikat a turisták előtt, gazdasági okokból nagy szükségük van a bevételre, és a turizmus egyike azoknak a lehetőségeknek, amikre koncentrálnak.

Nyitókép: YouTube/Song A

#Külföld#észak-korea#youtube#youtuber#propaganda#song a#yumi#ma