Külföld

Nyolc elhagyott repülőtér, ahol már csak az idő repül

rtl.hurtl.hu

2021. december 27. 7:11

Különös, posztapokaliptikus hangulatot árasztanak a korábban nyüzsgő, ma kihalt vagy újrahasznosított, hatalmas terminálok.

A világon számos elhagyott repülőtér épületei és hangárjai állnak üresen: némelyiket háborúkban bombáztak le, másoknak egyszerűen új repülőterek vették át a helyüket, a régiek lebontása pedig valamiért elmaradt. Az alábbi nyolc elhagyott repülőtér története sok ponton eltér, de egy közös van bennük: mind megdöbbentő mementói a ma is kísértő múltnak.

1. Berlin Tempelhof

Fotó: Jose d cz/Wkimedia Commons

A mára megszűnt Berlin Tempelhof repülőtér egykor Európa legnagyobb épülete volt. A terület a templomos lovagoké volt a XII-XIII. században, innen származik a reptér neve is. Eleinte a korai repülőgépek tesztelési helyszíne volt, 1909-ben a francia pilóta, Armand Zipfel itt tartott bemutatót, ugyanabban az évben Orville Wright, a legendás fivérek egyike is megfordult itt a gépével.

A nácik hatalomra kerülésével a reptér jelentős felújításon ment keresztül. Az 1930-as évek végén kibővítették, hogy lenyűgözzék a Harmadik Birodalom új fővárosának látogatóit. Hitler mestertervében az irányítótorony és a hatalmas irodák mellett 13 lépcsőháztorony, vízesés és egy gigantikus stadion is szerepelt, ezek közül azonban nem mind jutott el a megvalósulásig.

A náci időkben az épület változatos és félelmetes funkciókat látott el. A harmincas években itt működött Berlin egyetlen SS által működtetett koncentrációs tábora Columbia néven, a második világháború idején pedig a Gestapo börtöne volt.

Fotó: Jeremy Keith/Wikimedia Commons

A háború után felosztották Németországot, benne a mélyen a szovjet zónába eső Berlint is. 1948 júniusában a szovjetek blokád alá vonták a fővárost a nyugati hatalmakkal fennálló vitás kérdések miatt. Nemcsak a Nyugat-Berlinbe vezető utakat és vasutakat vágták el, de lezárták a hajózási útvonalakat is. Csak a nyugatiak légifolyosóit hagyták nyitva, ebben kapott fontos szerepet a Tempelhof. A berlini légihíd június 26-án jött létre Nyugat-Berlin és az amerikai-brit-francia zónák között. Néhány hét alatt sikerült biztosítani az elszigetelt nyugat-berliniek ellátását. A repülőgépflotta vegyes volt, katonai és civil gépek is részt vettek a szállításban. Berlinben napközben átlag hárompercenként landolt egy gép, a kirakodás 30–70 perc alatt lezajlott, ezután a gépek ismét a levegőbe emelkedtek.

A Tempelhof 2008-ban végleg bezárt mint repülőtér, de még mindig használják sporteseményekre, sőt néha technopartikat is rendeztek itt. A területén hatalmas park működik. Forgatási helyszínként is használják, Az éhezők viadala, a Kémek hídja és a Bourne-csapda például részben itt készült.

Fotó:  Martin Kraft/Wikimedia Commons

2015-ben az egyik hangárt átalakították, és szíriai menekülteket szállásoltak el benne. Hétezer férőhelyet hoztak létre, iskolát és sportolási lehetőséget is biztosítottak.

2. Floyd Bennett Field, New York

Fotó: Gmerrill/Wikimedia Commons

Az elhagyatott, 500 hektáros egykori repülőtér New York államban, a Marine Park szomszédságában, Brooklyn délkeleti részén, a Jamaica-öböl partján található. Eredetileg kereskedelmi és általános légikikötő volt, mielőtt a haditengerészet katonai célokra átvette.

A Floyd Bennett Field úgy jött létre, hogy a Barren-szigetet és több kisebb szigetet összekapcsolták Brooklynnal a köztük lévő csatornák feltöltésével, amihez a Jamaica-öböl aljáról szivattyúzott homokot használtak. Az 1930. június 26-án felavatott repülőteret Floyd Bennettről nevezték el, arról az amerikai pilótáról, aki elsőként repült át az Északi-sarkon.

Fotó: H.L.I.T./Wikimedia Commons

A haditengerészet 1941-ben vette át: repülőgépek építésére és tesztelésére is használták, egészen 1971-ig. Jelenleg néhány hangár a New York-i rendőrség és tűzoltóság raktáraként szolgál, emellett a terület szabadidőparkként is üzemel, ahol a nagyközönség íjászkodhat, pályákon biciklizhet, kempingezhet, kajakozhat és horgászhat, de egy repüléstörténeti kiállítást is létrehoztak az egyik hangárban.

3. Dzsaiszalmer repülőtér, India

Fotó:  VishuN/Wikimedia Commons

Ez az elhagyott repülőtér India mindentől távol eső részén, a Thár-sivatag szívében található Dzsaiszalmer város mellett, Rádzsasztán szövetségi államban. A sárga homok miatt „aranyvárosnak” is nevezett, hatvanezer fős település a pakisztáni határ közelében fekszik. A repülőtér 2013-ban épült meg 17 millió dollárból, de még egyetlen utast sem látott. Ellentétben a cikkben szereplő sok elhagyott repülőtérrel, a Dzsaiszalmer légikikötő soha nem működött.

Az érkezési terminál futószalagját, ahol az utasok bőröndjeinek kellene kígyóznia, vastag por lepi be. Az épületben galambok élnek, a kifutópályák aszfaltja repedezett, benőtte a gaz.

A kormány szándéka az volt a repülőtérrel, hogy ösztönözze a turizmust Indiába, de olyan önkormányzatok is sikeresen pályáztak, például ebben az esetben is, ahol a beruházók és az utazók igényei nem találkoztak. India-szerte legalább nyolc hasonló repülőtér van ilyen lepusztult állapotban, ezekre több mint 50 millió dollárt költöttek, és soha nem nyitottak meg.

Fotó: VishuN/Wikimedia Commons

Sanjiv Kapoor, a SpiceJet légitársaság operatív igazgatója a Reutersnek azt mondta, a kormánynak meg kellene értenie, hogy „ez nem úgy működik, hogy megépítjük a repteret, és akkor majd jönnek a turisták”. Több mint valószínű, hogy Rádzsasztán szellemrepülőtere a jövőben is inkább galambokat fogad majd, mint embereket.

4. Zvartnotsz, Örményország

Fotó: Narek Avetisyan/Wikimedia Commons

A nemzetközi repülőtér 1970-es években épült 1-es terminálja a luxus csúcsa volt a maga korában, a Kreml VIP-tagjai is rendszeresen megfordultak itt. A magas irányítótoronyban előkelő étterem működött, a Szovjetunióból és azon túlról érkezők pedig stílusosan utazhattak az örmény főváros, Jereván melletti repülőtéren keresztül.

Az 1980-as években újították fel, új terminál is épült, mert a forgalom meredeken emelkedett. Mikor Örményország függetlenné vált a Szovjetuniótól, megnőtt a repülőtérre érkező teherszállító gépek száma, ezért 1998-ban új cargo terminált húztak fel, amely évente százezer tonna rakomány fogadására képes.

Fotó: Hayk Barseghyan/Wikimedia Commons

A képeslapok és turisztikai füzetek sztárjaként ismert Zvartnotsz régi terminálján utoljára 2008-ban landolt repülőgép. Mára az ablakok betörtek vagy hiányoznak, a repedezett falakon még mindig a szovjet korszak plakátjai láthatók, miközben régi beszállókártyák és egyéb papírok foszlányai hevernek szerteszét a földön. Mint Karen Torosyan, a reptéri karbantartók egykori vezetője fogalmazott: „Ez a repülőtér volt a legjobb a maga nemében. Amikor itt dolgoztam, mindig nagy volt a forgalom. Szomorú így látni.”

Több helyi és nemzetközi szakmai szervezet is küzd azért, hogy ne bontsák le az ikonikus épületet és a használaton kívüli irányítótornyot.

5. Nicosia Nemzetközi Repülőtér, Ciprus

Fotó: Chris Alsup/Flickr

A Nicosia Nemzetközi Repülőtér volt Ciprus fő légikikötője az 1930-as évektől fogva, a brit Királyi Légierő RAF Nicosia néven működtette egészen 1974-ig. Kezdetben elsősorban katonai légibázisként működött, és még jelenleg is a brit védelmi minisztérium tulajdonában van.

A második világháború idején a repülőtér épületeit és kifutópályáját helyi vállalkozók, Stelios Joannou és George Paraskevaides támogatásából bővítették. A kifutópályát amerikai bombázók is használták 1943-1944-ben, amikor a romániai ploieşti olajmezőket támadták.

A világháború után ismét használhatták kereskedelmi célra, 1948-tól a Misrair, a BOAC, a Cyprus Airways és a MEA is menetrendszerű járatokat indított innen. 1949-ben épült meg az első terminál épülete ötvenezer brit fontból, 10 évvel később bővítették. A RAF 1966-ban vonult ki a repülőtérről, mert az egyre növekvő polgári forgalom miatt a királyi légierő gépei már nem fértek el.

1968-ban egy nyugatnémet cég tervei alapján modern, új terminál épült, amely egyszerre 800 utast és 11 repülőgépet tudott fogadni – a régi épületet pedig a Nicosia Flying Club és más repülős szervezetek kapták meg.

Fotó: Dickelbers/Wikimedia Commons

1974. július 15-én a görögországi katonai junta támogatásával ciprusi görög katonatisztek államcsínyt kíséreltek meg az érsek-elnök, III. Makáriosz ellen, aki brit segítséggel elmenekült a szigetről. Az Aphrodité hadművelet célja az enózisz, azaz Ciprus Görögországgal való egyesítése volt. A nicosiai repülőteret a görög puccsisták rövid időre bezárták, majd 1974. július 17-én csapatokat szállítottak Görögországból Ciprusra. Amikor a repülőteret július 18-án újra megnyitották a polgári forgalom előtt, kaotikus helyzet alakult ki, rémült turisták és ott élő külföldiek próbálták elhagyni az egyre veszélyesebbé váló szigetet.

Július 20-án Törökország megkezdte az Attila hadműveletet: negyvenezer katona szállt partra a sziget északi részén, és megkezdte Ciprus megszállását. Két nap múlva a török csapatok folyosót nyitottak egészen Nicosiáig. Ekkor került ENSZ-fennhatóság alá a repülőtér, és ez a mai napig így maradt, a repülőtér azóta a ciprusi békefenntartó missziójának (UNFICYP) főhadiszállása.

Hawker Siddeley Trident 2E — Fotó: Dickelbers/Wikimedia Commons

A ciprusi görög és török közösségek vezetői 1975 elején tárgyaltak a nicosiai nemzetközi repülőtér újranyitásáról, de ez végül sosem történt meg. 1977-ben a részben brit tulajdonú Cyprus Airways ott rekedt repülői közül hármat a British Airways visszajuttatott Londonba. Ezek egyike, egy Hawker Siddeley Trident 2E a duxfordi Imperial War Múzeumban látható. A régi terminál székeit belepte az évtizedes kosz, maga az épület romokban áll. Az egykor virágzó utazási csomópont az enyészeté lett.

6. Jasszer Arafat nemzetközi repülőtér, Gáza

Fotó: Mohammed Yousif Azaiza/Gisha Access/Wikimedia Commons

A repülőtér építését az 1995-ös Oslo II. megállapodás írta elő, a 86 millió dolláros beruházást Japán, Egyiptom, Szaúd-Arábia, Spanyolország és Németország finanszírozta. A repülőteret marokkói mérnökök tervezték a casablancai repülőtér mintájára, egy év alatt elkészült, és 1998. november 24-én nyílt meg. A megnyitó ünnepségen részt vett Jasszer Arafat palesztin és Bill Clinton amerikai elnök is, a repülőtér létrejöttét a palesztin államiság felé tett fontos lépésnek tartották. Az útleveleket és a poggyászokat izraeli személyzet ellenőrizte.

Az első menetrend szerinti járat 1998. december 5-én szállt fel, a Palestinian Airlines Fokker 50-es gépe Ammanba, Jordániába repült. A következő időszakban a repülőtéren évi kilencvenezer utas és több mint 100 tonna rakomány fordult meg. 2000 közepére néhány külföldi légitársaság, köztük a Royal Air Maroc és az Egyptair is indított járatokat Gázába.

A második intifáda 2000 szeptemberében tört ki, a repülőteret október 8-án zárták be. Bár a forgalom nem sokkal később újraindult, Izrael végül úgy döntött, hogy újra bezáratja a repülőteret a romló biztonsági helyzet miatt. 2001. december 4-én izraeli légicsapások megsemmisítették a radarállomást és az irányítótornyot, 2002. január 10-én pedig buldózerek tették használhatatlanná a kifutópályát.

2005. november 15-én, miután véget ért a második intifáda, és Izrael egyoldalúan kivonult a Gázai övezetből, az izraeli és a palesztin vezetés aláírt egy megállapodást, amelyben az is szerepelt, hogy mindkét fél fontosnak tartja a Jasszer Arafat nemzetközi repülőteret, ezért tárgyalásokba kezdtek biztonsági, felújítási és működtetési kérdésekben.

2006-ban azonban a Hamász nyerte a palesztin választásokat, és 2007-ben átvette a Gázai övezet irányítását, amire a közel-keleti kvartett és Izrael szankciókkal reagált, egyúttal megszűnt a párbeszéd a palesztinok és Izrael között. Azóta sincs napirenden a repülőtér újranyitása.

Fotó: Edward/Wikimedia Commons

A terminál fosztogatók szabad prédája lett, mindent vittek, ami mozdítható és eladható. A kifutópálya pedig egy közeli menekülttábor szemétlerakójává vált.

7. Ellinikon repülőtér, Athén

Fotó: Dennis David Auger/Wikimedia Commons

Görögország egykori egyetlen légikikötőjét lebombázták a második világháborúban, de túlélte, és egészen a kétezres évek elejéig megőrizte kizárólagos szerepét. Később, a 2004-es olimpia több versenyszámának is otthont adott, majd menekültek átmeneti szállása lett.

Évtizedekig az Athén déli partján található Ellinikon volt az egyetlen nemzetközi repülőtér Görögországban. 1938-ban készült el, de 3 évvel később, amikor a nácik megszállták Görögországot, a Luftwaffe egyből birtokba vette és légibázisként használta. A második világháború után a görög kormány engedélyezte, hogy az amerikai légierő is használhassa, ez egészen 1991-ig tartott.

Fotó: Dennis David Auger/Wikimedia Commons

Az Ellinikon a görög nemzeti légitársaság, az Olympic Airways bázisa volt, ők a nyugati terminált használták, míg a keleti terminált az összes többi légitársaság. Ez utóbbit Eero Saarinen finn építész tervezte a hatvanas években.

1990-től 12 millió utas is megfordult itt évente, de az Ellinikon nem volt képes kielégíteni az ország dinamikusan növekvő turisztikai igényeit, és 2001-re eljött az idő egy modernebb és tágasabb repülőtér megépítésére a görög fővárosban, különösen a 2004-es olimpia miatt. Az Ellinikon ekkor bezárta kapuit, és az elhagyott repülőterek egyikévé vált.

Bezárása után a repülőteret átépítették. A kifutópályák helyén épült meg a Helliniko Olimpiai Komplexum, ahol a 2004-es nyári olimpiai játékok idején a kajak-kenu-, gyeplabda-, baseball- és softball-mérkőzéseket tartották. A repülőtér nyugati hangárjaiból alakították ki a vívócsarnokot és az egyik nagyobb beltéri kosárlabdapályát.

Fotó: Evanonthegc/Wikimedia Commons

2011 áprilisában a nyugati terminál épületében megnyílt az Olympic Airways Múzeum, ahol három olyan repülőgépet is kiállítottak, amelyek a repülőtér bezárása óta itt parkoltak. A Görög Meteorológiai Szolgálat központja, az athéni radarközpont, valamint a Görög polgári repülés hivatalának a központja továbbra is innen üzemel. 2017-ben a volt repülőtér egyik termináljában menekülteket szállásoltak el, körülbelül négyezer férőhelyet alakítottak ki.

8. Eero Saarinen-terminál, New York

Fotó: Acroterion/Wikimedia Commons

A New York-i terminál nem is elhagyott, és nem is repülőtér, mégis mindenképpen említésre méltó.

Az 1947-ben New York délkeleti részén megnyílt Idlewild repülőtéren, a mai JFK-n épült meg 1960-ban. A háború utáni optimizmus csúcsa volt a különleges terminál, amely a tervező építészről kapta nevét.

Sci-fi filmekbe illő űrkorszaki dizájn jellemezte, méretei azonban később alkalmatlanná tették a nagyobb gépek és forgalom kiszolgálására, ezért 2001-ben bezárták. Lebontani nem lehetett, mert a lélegzetelállító szépségű terminál védettséget kapott. Végül 15 év üresjárat után 2016-ban szállodafejlesztés kezdődött el a területen.

Fotó: w_lemay/Wikimedia Commons

A történelmi épület mögé két szállodaszárnyat húztak fel 512 szobával és kilátással a JFK kifutóira. A szálloda közepén ma is megtalálható Eero Saarinen ikonikus TWA Flight Centere, ahol éttermek, bárok és üzletek kaptak helyet.

A cikk nagyrészt az Allthatinteresting.com összeállításán alapul.

Címlapkép: Nicosia Nemzetközi Repülőtér — Fotó: Basak Senova/Flickr

 

#Külföld#repülőtér#jfk#new york#berlin#tempelhof#india#ciprus#palesztin#izrael#történelem

Címlapról ajánljuk