Gazdaság

Apukák, nem ismerős? Már több játékot vásárolnak maguknak a felnőttek, mint a gyerekeknek

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2024. július 18. 16:27

Egy friss amerikai felmérés szerint idén először történt meg az, hogy a 18 éven felülieknek több játékot adtak el, mint a 3-5 éves korosztálynak.

Egyre erősebb az Egyesült Államokban az angulul kidulting néven emlegetett gazdasági-társadalmi-pszichoszociális trend, aminek dióhéjban a lényege az, hogy a fiatal felnőttek egyre többet költenek olyan termékek vásárlására, amiknek elsősorban gyerekek a célközönsége. Ennek hátterében sokszor a gyerekkor iránti vágyakozás, a gyerekként meg nem kapott játékokhoz, élményekhez való könnyebb hozzáférés áll.

Szakértők szerint a trend a koronavíros járvánnyal, a lezárások idején kapott erőre, a gyerekkori emlékek újbóli megélése ugyanis a normalitással, a korábban megszokott életmóddal kapcsolódott össze szorosan, sokan ebben kerestek támaszt a világjárvány legnehezebb hónapjaiban.

A Fox10 cikke szerint a kidulting trendnek kiemelkedő mozzanata, hogy az Egyesült Államokban, a 2024-es év első negyedévében először haladta meg a 18 éven felüliek által vásárolt játékok piaci bevétele a 3-5 éves korosztályét. A Circana piackutató cég adatai szerint ezzel a 18 év fölötti korosztály vált a játékipar legnagyobb fogyasztói demográfiai csoportjává.

2024 januárja és áprilisa közt 1,5 millárd dollárt tett ki a 18 éven felüliek hozzájárulása a játékpiaci tortához, és a Circana szerint a felnőttek 43 százaléka kifejezetten saját magának vásárolt játékot, főként gyűjtői, illetve szórakozási céllal.

A gyűjthető figuráktól kezdve, a képregényeken át, a szuperhősös játékokig szinte bármi lehet a felnőtteket újra a gyerekkorukba röpítő nosztalgia tárgya. Timothy Bjornlie, a Collector’s Marketplace igazgatóhelyettese szerint az aktuális mozis szuperhősös termékek mindig a legkelendőbb játékok közé tartoznak, most éppen a Pókember, Rozsomák és Deadpool tanyáznak a toplisták élén. Rajtuk kívül a japán képregények és rajzfilmek világának hősei is népszerűek.

A felnőttek elsősorban a magas minőségű, drágább gyűjtői játékokat keresik, míg a gyerekeknek a jóval olcsóbb termékeket veszik meg. A gyűjtők szerint ugyanakkor megfizethetetlen, amikor a felnőtt és a gyerek együtt leli örömét ugyanabban az élményben.

Nyitókép: Morteza Nikoubazl/NurPhoto via Getty Images

#Gazdaság#gyerekjáték#egyesült államok#piackutatás