Holtan találták a Boeing belső botrányairól szivárogtató minőségellenőrt
2024. március 12. 16:28
John Barnett 32 évig dolgozott a Boeingnél, ő tárta fel a nyilvánosság előtt az amerikai repülőgépgyártó óriáscég súlyos, utasok életét veszélyeztető szabálytalanságait.
Holtan találták az Egyesült Államokban a Boeing egy korábbi minőségellenőrét, aki nyilvánosságra hozta a repülőgépgyártó óriáscég belső hiányosságait, súlyos biztonsági szabálysértéseit, írja a BBC.
John Barnett 32 évig dolgozott a Boeingnél, egészen 2017-es nyugdíjazásáig. A halála előtti napokban még tanúskodott a cég ellen indított perében.
A Charleston megyei halottkém hétfőn megerősítette a BBC-nek Barnett halálhírét. A közlemény szerint a 62 éves férfi március 9-én halt bele egy saját maga által okozott lőtt sérülésbe. A rendőrség nyomozást indított a haláleset körülményeinek tisztázására.
Aggasztó állapotok a gyártósoron
John Barnett 2010-től minőségellenőrzési menedzserként dolgozott a Boeing North Charleston-i gyárában, ahol a 787 Dreamliner-t, egy korszerű, főleg hosszabb útvonalakon használt utasszállítót gyártottak. A férfi 2017-ben, egészségügyi okokból kérte nyugdíjazását.
2019-ben Barnett részletesen beszámolt a BBC-nek arról, hogy milyen aggasztó állapotok uralkodnak a Boeing dél-karolinai gyárában. Elmondta, hogy a nagy nyomás alatt dolgozó alkalmazottak szándékosan nem szabványos alkatrészeket szerelnek be a gyártósoron lévő repülőgépekbe.
Azt is elmondta, hogy komoly problémákat talált az oxigénrendszerekkel kapcsolatban, ami azt jelentheti, hogy vészhelyzetben minden negyedik légzőmaszk nem működik. Aggodalommal töltötte el, hogy az új repülőgépek építésére irányuló verseny miatt az összeszerelési folyamatot túlpörgették, és ez veszélybe sodorta a repülésbiztonságot.
Később arról is beszélt, hogy a dolgozók nem dokumentálják megfelelően a repülőgép-alkatrészeket, így nem lehet nyomon követni és visszakeresni a hibás alkatrészeket. Egyes esetekben szabványnak nem megfelelő alkatrészeket vettek elő a hulladékgyűjtő edényekből, és beszerelték azokat a repülőgépekbe, csak hogy ne szenvedjenek késést a gyártósoron. Barnett szerint ő figyelmeztette a menedzsereket minderre, de nem tettek semmit.
A Boeing tagad
A Boeing tagadta Barnett állításait. Az amerikai repülésügyi hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) vizsgálata azonban megerősítette Barnett néhány állítását. Megállapították, hogy a gyárban legalább 53 selejtes alkatrészről nem tudni, hogy hol van. A Boeingot ezért arra utasították, hogy tegyen lépéseket ebben az ügyben.
Az oxigénpalackokkal kapcsolatban a Boeing azt közölte, hogy 2017-ben valóban kaptak egy beszállítótól néhány selejtes oxigénpalackot, azt azonban tagadták, hogy ezek közül bármelyiket beszerelték volna.
Barnett nyugdíjba vonulása után hosszan tartó pereskedésbe kezdett a cég ellen. Azzal vádolta a céget, hogy lejárató kampányt indítottak ellene. Halála idején Barnett Charlestonban tartózkodott az ügyhöz kapcsolódó peres meghallgatás miatt. Szombaton újabb vallomást tett volna, de nem jelent meg a bíróságon. Ezután találták holtan autójában, a szálloda parkolójában.
A Boeing közleményében azt mondta: „Szomorúak vagyunk Mr. Barnett halála miatt, együttérzünk családjával és barátaival.”
Ha ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívja mobilról is a 116-123-as ingyenes lelki elsősegély-számot!
Komoly bajok a Boeingnél
Barnett halála árnyékot vet a Boeingre, amely az utóbbi időkben ismét egy sor légi incidens miatt szerepel a hírekben. Épp vizsgálják a hatóságok például a Boeing és egyik legfontosabb beszállítója, a Spirit Aerosystems gyártási szabványait, miután januárban egy vadonatúj Boeing 737 Max vészkijárati ajtaja repülés közben kiszakadt a helyéről.
Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testületének (National Transportation Safety Board, NTSB) előzetes jelentése szerint nem lett beszerelve négy kulcsfontosságú csavar, amelyek az ajtót biztonságosan a helyükön tartották volna. Emiatt nemrég azonnali hatállyal távozott is a cég 737-es programjának vezetője.
A múlt héten az FAA közölte, hogy a vállalat hathetes ellenőrzése során „több olyan esetet találtak, amikor a vállalat nem tartotta be a gyártás minőség-ellenőrzési követelményeket”.
Nyitókép: az Alaska Airlines Boeing 737-9 MAX gépének kiszakadt paneljének helyét viszgálja egy szakértő 2024. január 7-én – Fotó: NTSB via Getty Images