Gazdaság

Tényleg meg lehet keresni havi egymilliót futárként?

Kiss BalázsKiss Balázs

2024. március 10. 7:59

Nehéz manapság úgy kimenni az utcára Budapesten, hogy az emberrel kisvártatva ne jöjjön szembe egy futár. Van, aki iskola mellett, akad, aki a főállása után, és van, aki  nyugdíjkiegészítés céljából futárkodik. A munka sokak számára csábító lehet: szabadon alakított beosztás, nyakba lihegő főnök nélküli, mozgalmas élet ígérete, amivel egyes hírek szerint akár csillagászati összegeket is be lehet zsebelni. De vajon tényleg megéri csomagokat kiszállítani? Mennyit keres valójában egy futár, mik a munka előnyei és árnyoldalai? Futárokat és a futárcégeket kérdeztünk. 

Bence 2023 tavaszán kényszerült rá, hogy pasziváltasson egy félévet az egyetemen. Elhatározta, hogy munkát keres magának, hogy addig is hasznosan töltse az idejét. Szeretett bringázni, ismerte Budapestet, így mikor szembejött vele a Wolt hirdetése, egyből lecsapott a lehetőségre.

Bence története nem egyedi.

A Wolt rendszerében regisztrált kiszállítások és levezetett órák alapján kijelenthető, hogy futáraik többsége részmunkaidőben dolgozik. 

Ennek egyik oka az, hogy pofonegyszerűen munkába állhat az ember.

„Egyéni vállalkozói kiváltása, könyvelőkeresés és az eszközök átvétele után mentem is egyből terepre” – mesélte futárkarrierje kezdetéről Bence, aki a pénzkeresés mellett a munka egy másik előnyéről is beszámolt: 105 kilósan kezdett futárkodni,pár hónap alatt pedig 30 kilót adott le az állandó mozgásnak köszönhetően. „Abszolút win-win szitu volt az egész. Jelenleg is futárkodom, de már csak az egyetem mellett.”

Milyen a futárok élete?

Bár elsőre monotonnak tűnhetnek a futárok munkája, a több mint tizenöt futárral folytatott beszélgetéseink, valamint a futárok Facebook-csoportjában feltett kérdéseinkre érkezett válaszok alapján koránt sem ez a kép rajzolódott ki. Többen is azt mondták, hogy kifejezetten változatosnak élik meg a mindennapjaikat, ez azonban attól is függ, hogy ki mivel szállít, vagy melyik céghez igazol. 

A Woltnál akkor dolgozol, hogyha éppen eszedbe jut. Mondjuk 16:17-kor nincs jobb dolgod, elindulsz és csapatod. A Foodoránál ezzel szemben műszakokat vesz fel az ember

– magyarázta András.

Ezen a két opción túl is vannak lehetőségei azoknak, akik futárkodni szeretnének. Míg azonabn az előbbi cégeknél szinte bárki munkába állhat, aki megtanulja az oktatóanyagokat, a Kiflinél már más a helyzet. A Magyarországon 2019 óta jelenlévő élelmiszer-házhozszállító cégnél meghallgatásokon válogatják ki a futárokat, akik csak a megadott munkaeszközzel szállíthatnak, és komoly feltételeknek kell megfelelniük.

„Fontos, hogyha egy mód van rá, ugyanazzal a futárállománnyal tudjunk dolgozni” – mondja Gácsi Mónika, a Kifli.hu HR igazgatója. „Az ügyfelek megszokták a minőséget, amit nekik nyújtunk, és ez a futár magatartására is kiterjed. Van egy elég komoly 3-4 órás tréningünk is, ahol felkészítjük a futárokat a technikai háttér használatára, mert rengeteg automatikát használunk.

Fontos, hogy mindig tisztán adják vissza a gépjárműveket, munka közben illedelmesen viselkedjenek, köszönjék meg a borravalót és vigyék be a csomagot, ha az ügyfél úgy kívánja.


Nagyon más élethelyzetekbe kerülhet egy futár attól függően is, hogy biciklivel, robogóval vagy autóval vág bele a kiszállításba. A sok különbség ellenére azonban egy valami közös: a futárok túlnyomó többsége megbízásos alapon dolgozik – egyéni vállalkozóként, diák- vagy nyugdíjasszövetkezeten keresztül, vagy közvetítő cégek alkalmazottjaként (egyedül a Kiflinél tudunk saját alkalmazottakról). 

Tényleg meg lehet keresni havi egymilliót futárként?
Motoros Wolt futár a Margit körúton. Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka Dániel

Így a futárok általában egyénileg döntenek az időbeosztásukról és az elvállalt címek mennyiségéről. Bár esetenként több pénzt tudnak keresni úgy, ha a futárcég által kért időpontban veszik fel a munkát, nem jár retorzióval az sem, ha valaki nem vállal el egy kiszállítást.

Ha azonban valaki tényleg jól akar keresni a futárkodással, akkor nem érdemes egy 9-17-ig tartó munkaidőben gondolkoznia. A futárok életében nem ritka az éjszakázás, és a napközbeni több órás üresjáratok sem.

„Nekem úgy néz ki egy napom, hogy 10:30 körül bejelentkezem, megyek délután 2-ig, aztán tartok egy pihenőt és olyan 5 körülvisszamegyek az utcára. A munka általában este 9-ig tart. Próbálok akkor aktív lenni, amikor sok a rendelés, mert így több pénzt kapok” – mondja Dénes, aki elektromos autóval viszi házhoz az ételt.

Mennyit keres egy futár?

Számos információ kering a futárok milliós fizetéséről, ami elsőre nagyon csábítónak hangozhat, de ha valaki utánaszámol, mennyi munkával érhető el ez az álomba illő összeg, rögtön letörhet a lelkesedése.

A Woltnál kiszállításonként 450 és 5000 forint közötti összeget tehet zsebre a futár. A pontos tarifát egy algoritmus kalkulálja ki minden alkalommal, többek között a megtett táv, a kiszállított termék súlya, vagy a futár munkaeszköze alapján. 

A Foodora futárait ezzel szemben egységes díjtábla szerint fizetik, attól függően, hogy hány órát dolgoztak. Általános vélekedés a futárközösségben, hogy a woltosok nagyobbat szakíthatnak, de kiszámíthatatlanabb, hogy mikor mennyi rendelést csípnek el. A Foodorának dolgozva lehet, hogy kevesebbel tér haza az ember, viszont biztosan tudja, hány forint üti a markát a nap végén. 

Az általunk megkérdezett futárok véleménye egybecseng abban, hogy ha valaki havi egymilliót akar keresni, ahhoz embertelenül sokat kell dolgoznia.

Ismerek olyat, aki havonta 1,2 milliót vitt haza, de az tizenkétórázást jelent, pihenőnapok nélkül

– mondja Krisztián.

Tavaly novemberben a Kifli nyíltan nettó egymilliós fizetés belengetésévelpróbálta magáhozcsábítani az elhivatottabb futárokat. De vajon náluk mennyit kell dolgozni ezért a szép summáért? „Igaz, amit a közleményünkben írtunk, meg tudnak nálunk keresni havi egymilliót a futárok, de természetesen nem azok, akik csak hétvégén vagy alkalmi jelleggel dolgoznak nálunk. Ez az összeg a hétvégi és a délutáni extra műszakokból származó bónusszal együtt érhető el” – mondja Gácsi Mónika, a Kifli.hu HR igazgatója.

Autóval, robogóval vagy biciklivel érdemes futárkodni?

Ahány futár, annyi igény, ezért erre a kérdésre nehéz egyértelmű választ adni, a legtöbben azonban azon a véleményen vannak, hogy 

a kocsik nyújtotta kényelemről érdemes lemondani, és inkább biciklivel vagy robogóval útra kelni.

A bicajosok ugyanis csupán a saját energiájukat felhasználva tekernek, így nem kell üzemanyagra költeniük, míg a motorosok ugyanannyi üzemanyaggal több helyre is eljuthatnak, mintha autóba ülnének. Ráadásul a szervizköltségek is jóval alacsonyabbak a kétkerekű járművek esetében. 

„Sokszor lehet hallani, hogy aki kocsival futárkodik, az a járgányára költi a pénzét. Ami egyrészt igaz, de azért így is meg lehet keresni havi 300 ezer forintot” – teszi hozzá Dénes, a fenti videónkban megszólaló egyik futár szerint pedig részmunkaidőben még jobban meg is érheti az autós kiszállítás. 

Tényleg meg lehet keresni havi egymilliót futárként?
Pizzafutár a fővárosi Szigony utcai lakótelepen. Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Hol érdemes futárkodni?

Akik nagyot akarnak kaszálni, a belvárosba mennek, mert ott mindig van cím, de tudnia kell az embernek, hogy mennyire bírja a hajtást

– mondja Petra.

A fizikai korlátokkal már csak azért érdemes is tisztában lenni, mert a forgalmasabb helyeken a balesetveszély is nagyobb, főleg, ha valakinek nincs elég nagy tapasztalata a kerékpáros vagy motoros közlekedésben. Bár minden futárcégnél köthető valamilyen biztosítás, ez még senkit sem mentett meg az autók lökhárítójától, az pedig már szinte lényegtelen, hogy a futár volt túl fáradt vagy az autós nem figyelt, ha megtörtént a baj.

A katázás elvétele sem törte meg a futárszakmát

Amikor a munka további árnyoldalairól kérdeztük a futárokat, a legtöbben azt emlegették fel, hogy megfosztották őket a katázás lehetőségétől. Azt mondják, így már kevésbé éri meg nekik a kiszállítás, és a fő kenyérkereset helyett emiatt is álltak át többen az alkalmi vagy részmunkaidős futárkodásra. Nem véletlen, hogy amikor 2022 nyarán a kormány rohamtempóban átírta a katatörvényt, a tüntetésekben nagy szerepet vállaltak a futárok.

Hosszabb távon azonban sem a kedvezményes adózási forma megszűnése, sem az emberek pénzét felfaló, óriási infláció hatása nem mutatkozott meg a legnagyobb hazai futárcégek adatain, sőt. Noha a kata alternatívájaként választható átalányadózás a főállású futároknak nagy érvágást jelentett, a cégek különböző kompenzációs megoldásokkal próbálták megtartani állományukat. A Foodora például egyszeri 18 százalékos béremelést hajtott végre, a Kifli pedig minden futárának felajánlotta, hogy dolgozhatnak alkalmazottként is, koordinátori vagy logisztikai területeken is ajánlott teljes állásokat a legmegbízhatóbb futároknak.

Jelenleg a Woltnál több mint 8 ezer, a Foodoránál pedig 4 ezer aktív futár dolgozik. Az évekig milliárdos mínuszokat termelő, ám tavaly ősztől már nyereséges Kifli.hu vezetősége is arról számolt be az rtl.hu-nak, hogy állományuk dinamikus fejlődésen ment át az elmúlt időszakban: noha a katás adózás megszűnése után 350-ről 200-ra csökkent állományuk, ma már 600 fővel büszkélkedhetnek.

„2023 elején még 5 ezer aktív partnerünk dolgozott a Woltnak, ez a szám 2024-re 8 ezerre nőtt. Hogy miért? Ez egy olyan iparág, ami folyamatosan fölfelé ível, hiszen rengeteg a kiaknázatlan terület, egyre többféle terméket szállítunk ki” – mondja Varga Gergő, a Wolt magyar operációs csapatának vezetője. Ezt alátámasztja a cég 2023-as statisztikája is, mely szerint a cég hazai kiskereskedelmi kínálatának játékkategóriájában például a hernyós stresszoldók bizonyultak a legnépszerűbbnek, éjfél után pedig az alkohol mellett a szexuális segédeszközök, főleg az óvszerek voltak igazán kelendők. 

A fenti videóban még több futár meséli el, miért választotta magának ezt a munkát.

Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Róka László, Getty Images

#Gazdaság#futárok#futárkodás#Belföld#Életmód#wolt#foodora#kifli#kereskedelem#ma

Címlapról ajánljuk