Befuccsolt Elon Musk mágneses csővasútja
2023. december 23. 7:22
A hyperloop a világ leggazdagabb emberének egyik legjobban hájpolt ötlete volt, a cég azonban nem jutott túl a tesztidőszakon.
Leállítja tevékenységét a Hyperloop One, írta meg a Bloomberg. A céget 2014-ben alapították Elon Musk nagy nyilvánosságot kapott ötletére alapozva, a startup célja az lett volna, hogy olyan tömegközlekedési rendszert fejlesszen ki, amely zárt, kis légnyomású csőrendszerben maglev járművekkel szállított volna utasokat és árukat.
A Bloomberg értesülései szerint a cég eladja vagyonát, bezárja irodáit és elbocsátja az alkalmazottakat. Ez a folyamat formálisan az év végén zárul le, ekkor a Hyperloop One összes szellemi tulajdona a többségi tulajdonosra, a legnagyobb dubaji kikötőket üzemeltető DP World-re száll át.
Musk elmélete szerint az utasokkal vagy rakományokkal megtöltött aerodinamikus alumíniumkapszulák vákuumcsöveken keresztül akár 1200 km/órás sebességgel is haladhattak volna. Ezek a csövek, akár oszlopokon, akár a föld alatt, városokon belül vagy városok között épülhettek volna. Musk annak idején az ötödik közlekedési módként emlegette az elképzelést, és azt mondta, hogy a hyperloop forradalmasítja az emberek életét, kereskedelmet és utazást. Musk víziója szerint félóra alatt el lehetett volna jutni a csővasúttal Los Angeles-ből San Francisco-ba.
A vállalkozás – amit nem maga Musk alapított, de ami élvezte a világ leggazdagabb emberének nagy publicitású támogatását –, addig jutott, hogy próbapályát építettek Nevadában, a technológia biztonságát és megvalósíthatóságát tesztelni. 2020-ban végrehajtották első – és egyetlen – tesztet utasokkal. A kísérleti mágneses lebetetésű kapszula azonban csak 160 km/órás végsebességet ért el, ami messze elmarad az eredetileg ígért közel hangsebességtől.
Alapítása óta a vállalat mintegy 450 millió dollárt gyűjtött be kockázati tőkealapokból és egyéb befektetésekből, egy időben Richard Branson, a Virgin alapítója is beszállt a cégbe, majd később kilépett, miután kiderült, hogy Musk inkább a teherszállításra akar fókuszálni Hyperlooppal a tömegközlekedés helyett. Bár még mindig van néhány startup, akik hasonló rendszert próbálnak fejleszteni, az egyik legnagyobb hyperloop cégének megszűnése valószínűleg pontot tesz ezen próbálkozások végére is.
Egyes vélekedések szerint a hyperloop eleve egy üzleti átverés volt Musk részéről, amelynek egyetlen célja a reális vasúti fejlesztések hátráltatása volt az autóipari profitban érdekelt üzletember számára.
Nyitókép: David Becker/Getty Images