Kiderült, hány női kamionsofőr érkezik Indiából Magyarországra
2023. március 21. 6:11
Egyre nagyobb a munkaerőhiány az európai szállítmányozásban, ezért toboroznak sofőröket például Indiában is. Egy nemzetközi fuvarozó cég, illetve annak magyar részlege kísérletképpen nőket is a volán mögé ültetne, és ez így már több is, mint munkaerő-toborzás, hiszen a nagyon rossz körülmények közt élő nők kapnak előrelépési lehetőséget.
Március elején derült ki, hogy Indiában toboroznak nőket, hogy Európában, illetve az első időkben Magyarországon dolgozzanak kamionsofőrként. Bérezésük a magyar átlagot meghaladó, kollégáikkal azonban egyenlő lesz: havi 1800 eurót, átszámítva nagyjából 708 ezer forintot kereshetnek.
Régóta tudható, hogy egyre nehezebb teherautó-sofőröket alkalmazni. A magyar kamionsofőrök jelentős része elmúlt ötven éves, utánpótlás pedig alig van. Korábbi cikkünkben bemutattuk, hogy a magyar mércével kiugró fizetésért milyen áldozatokat kell hozniuk a sofőröknek. A probléma az egész kontinenst érinti.
Az indiai, női sofőröket felkaroló, nemzetközi hálózattal rendelkező Baton Transport inspirációját azonban nem csak ez adta. Claus Hansen, a Baton Transport svájci tulajdonosa az rtl.hu megkeresésére közölte: egy társadalmi felelősségvállalási (CSR) programról van szó, amelynek a Szállítás az egyenlőségért (Trucking for Equality) nevet adták.
Az ötlet tavaly született, amikor több száz férfi jelentkező mellett egy nő jelent meg az egyik indiai szűrésünkön és tesztelésünkön. Részt vettem ezen az eseményen, nagyon megtetszett a motivációja, a személyisége. Sajnos nem ment át a teszt gyakorlati részén, ez adta az ötletet, hogy a Baton platformjával valami nagyobb dolgot mozdítsunk előre, mint az árut A-ból B-be.
A nemek közötti egyenlőségre összpontosítva szeretnék megváltoztatni azt a hozzáállást, hogy a teherautó-vezetői munka csak férfiaknak való. Ezt alátámasztva Claus Hansen felidézte, hogy a Világgazdasági Fórum tavalyi, a nemek közötti egyenlőtlenségről szóló jelentésében India 146 ország közül a 135. helyen áll.
A cég nem egyedül vágott bele az indiai nőknek kitörési lehetőséget kínáló, egyelőre kísérleti programba. Helyi NGO-kal (nem kormányzati szervezetekkel) együttműködve készítik fel a jelentkezőket az európai kamionsofőri munkára. „A helyi civil szervezetek kihúzzák a nőket a szegény, nehéz családi körülmények közül. Tudatosítják bennük jogaikat, 6-12 hónapos képzést kínálnak nekik, ahol függetlenebbé és magabiztosabbá válnak. A képzés során autóvezetői engedélyt is szereznek, a képzés befejeztével hosszú várólistára kerülnek, hogy Indiában taxisofőrként kezdhessenek speciális, női taxikban. A taxisofőrként induló nők karrierútja több év alatt a következő lehet: taxisofőr, oktató, csoportvezető, nehézgépjármű-vezető, iskolabusz-vezető, esetleg tömegközlekedési buszvezető” – fogalmazott Claus Hansen.
Ebben a rendszerben hoztak létre egy új, extra lépcsőfokot, az ezt elérő nők tehergépkocsi-vezetői képzésben vehetnek részt, majd ezután érkezhetnek Európába, hogy a Baton kötelékében vezessenek. Claus Hansen közlése szerint az érintett nők ugyan Magyarországon kezdenek, később azonban a nemzetközi hálózatban is dolgozhatnak.
„Úgy gondoljuk, hogy a DriverHubs hálózatunkkal megfelelő felállással rendelkezünk ahhoz, hogy biztonságos munkakörnyezetet nyújtsunk a női tehergépkocsivezetők számára.
Kizárólag női vezetőkkel megoldott szállítási útvonalakat hozunk létre.
Minden alkalommal, amikor egy új női teherautósofőr lép be egy új vonalra a Batonban, egy fiatal nő lép le a várólistáról és kezdi meg taxisofőri karrierjét Indiában.
Hogy a DriverHubs mit jelent és hogy pontosan mi is vár nálunk a női sofőrökre, arról már Hricz Viktort, a Baton Transport magyarországi kirendeltségvezetőjét kérdeztük, aki elmondta: tavaly kezdtek el harmadik országban toborozni, így reagálva az Európában tapasztalható munkaerőhiányra. Indiai férfi sofőrök már a cég kötelékében vannak, ők és a Baton is megtalálták számításukat.
„Nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk, mind a partnereink oldaláról, mind a kollégák oldaláról, akik napi kapcsolattartásban vannak sofőrjeinkkel. Tisztában vannak vele, hogy ez egy hatalmas lehetőség a számukra és itt nem csak a bérre gondolok, hanem a szakmai és egyéni fejlődésre, amit itt Európában kapnak” – írta megkeresésünkre Hricz Viktor. Az indiai kiválasztás után a jövendőbeli, női sofőrök 2-3 hónapos felkészítésen vesznek részt, míg meg nem kapják a vízumukat. Ebben a felkészítési időszakban a toborzó cég segíti a nőket oktatásokkal, például az európai és magyar kultúráról, a helyi szokásokról, emellett pedig természetesen vezetéstechnikai és angol nyelvi képzést is kapnak.
A vízum után várhatóan 2-3 héten belül érkeznek meg Magyarországra, itt egy 6 hetes belépési folyamat keretében elvégeznek minden szükséges tanfolyamot és megszerzik az engedélyt, hogy Európában nemzetközi sofőrként dolgozhassanak. A sofőrjelöltek nem csak az ügyintézéshez kapnak segítséget, Magyarországon további vezetéstechnikai, pszichikai és beilleszkedési tréningeket szerveznek nekik. Hricz Viktor külön kiemelte, hogy a belépési folyamatban, majd a tényleges sofőri munka megkezdése után is a Baton biztosítja a szálláshelyet a fuvarozási rendszerükhöz kialakított sofőrszállás-hálózatukban, ez a korábban is említett DriverHubs-rendszer. A sofőrök európai tartózkodása alatt a munkáról és a szállásról is a Baton gondoskodik.
Terveik szerint felelősségvállalás-programjuk részeként hét indiai állampolgárságú nő néhány hónapon belül megérkezik Magyarországra.
„Véleményünk szerint ez a lehetőség az indiai nők számára jobb gazdasági alapot teremt saját maguk és a családjuk számára, ami jobb megbecsülést jelent majd nekik. Bízunk benne, hogy a helyi civil szervezetekkel való együttműködés segíteni fogja a nehéz körülmények között élő indiai nőket, hogy méltóbb életet kezdjenek” – közölte Hricz Viktor, aki szerint a Baton mindig is egy multikulturális vállalat volt, alkalmazottaik a különböző kultúrákat mindig szívesen és szeretettel fogadták. Hozzátette: a megnövekedett sokszínűség csak még nagyobb harmóniát teremt a vállalaton belül és az ügyfeleik szemében is.
Pénzügyi szempontból természetesen hátrányként lehet számolni azzal, hogy a nők képzéséhez, oktatásához, a napi életvitelhez egy sokkal tagoltabb folyamatot, eszközöket és hálózatot kell kialakítanunk, ami több anyagi forrást igényel egy már kialakított folyamathoz képest
– fogalmazott Hricz Viktor. Ezt azonban egy fontos küldetésbe való befektetésnek tekintik.
„Azt tapasztaljuk, hogy a harmadik országból érkező munkatársaink elsősorban azt szeretnék látni, hogy milyen Európában dolgozni. Ha az alkalmazottak végső soron érdekeltek lesznek abban, hogy a családtagjaikat is Európába hozzák, abban az esetben segítségünk inkább informatív jellegű lesz” – közölte arra a kérdésre, hogy az Indiában maradt családtagok Magyarországra költöztetésében a cég tud-e, akar-e segítséget nyújtani.
Nagy baj van az utánpótlással
Claus Hansen válaszából derült ki, hogy a kiterjedt európai hálózatban azért éppen Magyarországra esett a választásuk kiinduló, oktató országként, mert itt találtak olyan partnert, aki az Indiából Magyarországra történő munkaerő-toborzásra szakosodott. „Nagyon izgalmasnak tartják a CSR-programunkat, és a helyi civil szervezetekkel együtt fontos partnerek a folyamatban. Ahhoz a típusú munkához, amit a sofőröknek kínálunk, nem kell megtanulniuk magyarul. Elég, ha tudnak angolul kommunikálni” – mondta Claus Hansen.
Megerősítette: Európában sofőrhiány van, és várhatóan 2026-ra a járművezetők körülbelül egyharmada nyugdíjba vonul.
Mivel Európában számos más iparágban is munkaerőhiány van, nem számíthatunk arra, hogy az európai fiatalok megfelelő számban választják a nemzetközi távolsági járművezetői állást. Ez a fő oka annak is, hogy már tavaly megkezdtük a tehergépkocsivezetők toborzását harmadik országokból. Hangsúlyozni kell azonban, hogy az indiai nők toborzása sokkal több, mint »csak« egy toborzási feladat.
Hogy Európában mekkora a baj és hogy ez milyen hatással lehet az egész kontinens gazdaságára, azt az Automotive News Europe cikke erőteljesen illusztrálta. Az Európában tapasztalható hatalmas tehergépkocsivezető-hiány miatt a Stellantis konszern (a világ negyedik legnagyobb járműipari vállalata, amely a PSA-Citroën csoport és a Fiat-Chrysler csoport összeolvadásával jött létre) és a Renault átképzi gyári dolgozóit, akik később tehergépkocsi-vezetőként szállítják majd az autókat a márkakereskedőkhöz. Az Automotive News Europe szerint többek között a Fiat és a Peugeot is igyekszik vonzóvá tenni az átképzést dolgozói számára.
A Stellantis fedezi a képzés és a vezetői engedély megszerzésének költségeit. Sőt: fontolgatják, hogy saját teherautóflottát vásárolnak a logisztika javítása érdekében. Jó okuk van az előremenekülésre: tavaly az akut sofőrhiány miatt több ezer Peugeot ragadt a franciaországi Sochaux-ban található üzemükben. Egy közeli, elhagyott repülőtéren tárolták a járműveket.
Az Európát szorongató sofőrhiány következményeit egyre nehezebb kezelni: a logisztika nélkül maradó cégek csődbe mennek. A probléma összetett, a pandémia előtt sem volt vonzó az uniós szinten alacsony béreket kínáló, viszont megterhelő munka, a fiatalok pedig gyakorlatilag elfordultak a területtől. Az Ukrajnát ért orosz agressziót követően sok ukrán kamionsofőr is feladta munkáját.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szakszervezete (IRU) a munkaerőhiányt legalább 380 ezer főre becsülte.
Az iparágra vonatkozó számos előrejelzés szerint a járművezető-hiány tovább fog súlyosbodni, ha a vállalatok nem találnak megoldásokat. A szaklap szerint ez aligha lehetséges magasabb fizetések és rugalmasabb munkaszervezés nélkül.
Az RTL Híradó riportja szerint legalább 300 ezer vendégmunkást hoznának az országba a kormány iparosítási álmaihoz. Már tavaly rekordszámú, több mint 70 ezer külföldi vállalt munkát Magyarországon:
Nyitókép: Rosta Tibor / MTI