Gazdaság

Színvonalas, ötletes, innovatív – Matolcsy Ádám barátjának cége nyerte a jegybank 3,3 milliárdos megbízását

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2023. január 5. 13:20

A Matolcsy Ádám barátjaként is ismert Száraz István, illetve cége, a Frank Digital Kft. már évek óta befutó a jegybank kommunikációs pályázatain. Indult egy másik cég is, de ajánlatuk egy amatőrnek tűnő hiba miatt érvénytelen lett, és már a startvonalnál elbukott. 

„A pályázó rendkívül alapos, színvonalasan felépített és kivitelezett kampánytervet nyújtott be, amit az ajánlatkérő jól tudna használni az üzeneteinek hatékonyabb célba juttatására. (…) A javasolt ambient eszközök ötletesek és innovatívak, a pályázó a javaslatok megfogalmazása során figyelt a jegybank eddig követett kommunikációs stílusára, és megfelelően rakta össze a fő üzeneteket” – ez áll a Matolcsy György által vezetett Magyar Nemzeti Bank (MNB) 3,3 milliárd forint keretösszegű kommunikációs tenderének összegzésében, a nyertes ajánlatra vonatkozóan. 

Hogy a nyertes „figyelt a jegybank eddig követett kommunikációs stílusára” az nem csoda. Ugyanis a Matolcsy Ádám barátjaként is ismert Száraz István, illetve cége, a Frank Digital Kft. lett a befutó – ahogyan már évek óta:

  • 2019. október 7. és 2020. december 31. közötti időszakra kaptak nettó 1 milliárd 950 milliós keretmegbízást, amelyet 2020-ban hárommilliárd forintig bővítettek. 
  • 2020 novemberben a 2020-2021-es időszakra kétmilliárd forint plusz áfáért kötöttek keretmegbízást ugyancsak kommunikációs feladatok ellátására
  • 2021-ben is övék lett a kommunikációs megatender. A 24.hu korábbi cikke szerint a 2021-es megbízás keretösszege nettó 3 milliárd forint volt, a szerződés ennek kimerüléséig vagy 2022. december 31-ig volt hatályos. 

A mostani megbízás gyakorlatilag ugyanazt az elvet követi, mint a korábbiak. A kiírás szerint a kommunikációs feladatokra 12 hónapra szerződnek, a teljesítést az aláírástól 2023. december 31. napjáig, de legkésőbb a keretösszeg kimerüléséig kell teljesíteni. Ha ez év végéig nem történik meg, akkor a szerződés a keretösszegből hátralévő összeg erejéig, de legfeljebb 2024. december 31-ig meghosszabbítható.

A tenderen indult még a vizes világbajnokság arculatát is tervező, Ördögh László és Drozsnyik Dávid tulajdonában lévő Graphasel Design Studio Kft., amelynek ajánlata egy elég amatőrnek tűnő hiba miatt lett érvénytelen: 

az ajánlati biztosítékot nem bocsátották rendelkezésre, és a hiánypótlásra sem igazolták azt. 

Matolcsy Ádám barátjának cége nyerte a jegybank milliárdos megbízását

Az ajánlati biztosíték egyfajta nulladik lépés, enélkül ugyanis meg sem nézik, hogy mivel állt a startvonalhoz a pályázó. Az ajánlati biztosítékot egy bizonyos pénzösszeg befizetésével, vagy például pénzintézeti garanciával, készfizető kezességgel lehet teljesíteni. Ha az igazolás nem érkezik be, az ajánlatkérő hiánypótlást küld. Ha ezt sem teljesíti az ajánlattevő, akár a világ legkedvezőbb és legjobb ajánlatát is benyújthatta, akkor is érvénytelen lesz, a bírálatban meg sem nézik. 

A tízmilliárdokat felemésztő vizes vb kivitelezésének fővállalkozója Balásy Gyula cége, a Moonlight Event Kft. volt, a Graphasel tőlük kapta a megbízást. A Graphasel tervezte egyébként a jegybanki alapítványok pénzéből megvásárolt, majd felújított Várkert Kaszinóban lévő Felix Kitchen & Bar arculatát. A NER által igencsak kedvelt Felixet üzemeltető céget Matolcsy Ádám egy másik barátja, Pintér Máté, illetve az ő cége vette meg

A Graphasel készítette a Puskás Aréna arculatát és látogatóirányítási rendszerét, de dolgoztak a Szépművészeti Múzeum és az Új Nemzeti Galéria arculatán is. Sőt: 

az Orbán Ráhel vezette BDPST Koncepttel közösen (a Marriott-tal együttműködésben) dolgozták ki a Hotel Dorothea branding koncepcióját. 

A Vörösmarty térnél épülő hatalmas szálloda mögött a Tiborcz István-féle BDPST Groupot és a Cretum-csoportot találjuk. A Forbesban megjelent, szponzorált cikk szerint pedig benne vannak „olyan, rendkívül komplex szállodai projektekben is, mint a BOTANIQ Turai Kastély”. Ez ugyancsak Tiborcz István érdekeltsége.

Baráti kör

A Frank Digitalt 2014-ben alapították, az első, teljes üzleti évet már félmilliárdos forgalom mellett 111 millió forintos adózott eredménnyel zárták. A cég a Dry Digital Kft.-n keresztül Száraz István tulajdona. 

Az ő nevét akkor ismerhette meg a szélesebb közvélemény, amikor kiderült, hogy az MNB alapítványai támogatták az általa alapított VS.hu-t, amelynek szerkesztősége a botrány kirobbanása után gyakorlatilag egy emberként állt fel. 2017-ben Matolcsy Ádám éppen Száraz Istvántól vette meg New Wawe Media Groupot, illetve ezzel együtt az Origót. Akkor a Híradónak azt írta: több lépcsőben fizet, de nem árulhatja el a vételárat.


Matolcsy Ádám barátai közül nem csak Száraz István és a Felixnél említett Pintér Máté került kapcsolatba a jegybankkal valamilyen módon. Egy harmadik barát, Somlai Bálint cége újította fel a jegybank tulajdonában lévő Postapalotát és az MNB székházát is. A 24.hu cikke szerint Somlai egyik érdekeltségétől került Matolcsy Ádám korábbi feleségéhez, Matolcsy Tímeához egy ingatlanos cég és vele egy luxuslakás.

 A Híradó alábbi riportja pedig a 32 éves Somlai Bálint életstílusából is ízelítőt ad:


Nyitókép: Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke a jegybank épületében 2020. április 16-án. – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

#Gazdaság#mnb#jegybank#Száraz István#közbeszerzés#matolcsy ádám#ma

Címlapról ajánljuk