Gazdaság

„Semmi értelme felhalmozni az üzemanyagot” – ársapkáról, benzinhiányról és átvett kutakról kérdeztük a Mol igazgatóját

Rédli BalázsRédli Balázs

2022. október 3. 10:42

Folyamatosan elemzik a helyzetet, hogy kell-e szűkíteni az olcsóbb, hatósági áras üzemanyagra jogosultak körét – erről is beszélt az rtl.hu-nak Orosz András, a Mol kiskereskedelmi igazgatója. A vezető szerint a fogyasztás többször is rekordot döntött, de most már csak elszórtan fordul elő üzemanyaghiány, a benzinársapka meghosszabbítása azonban fokozott terhelést jelent az év végéig. A Mol illetékesét arról is kérdeztük, várható-e újabb fennakadás az üzemanyagellátásban, miért tudták csak a vállalt mennyiség negyedét leszállítani csaknem 260 kútra, és hány csődbe került benzinkút üzemeltetését vették át. 

Az autósok továbbra is belefuthatnak üzemanyaghiányba a benzinkutakon. Előfordul, hogy egyáltalán nincs 95-ös benzin, máskor csak korlátozott mennyiségben. Mi ennek az oka?

Az üzemanyagfogyasztás az idei évben többször is rekordokat döntött, de jelenleg is a korábbi átlagok feletti mennyiség fogy. Ugyanakkor jelen pillanatban szinte minden autós azt tapasztalhatja, hogy van üzemanyag. 

Az áruhiány sokkal kevésbé, nagyon elszórtan és rövid ideig áll fenn. 

Összességében azt lehet mondani, hogy mindenki hozzájut az üzemanyaghoz.

A Mol a kieső import miatt jóval nagyobb ügyfélkört lát el, mint korábban. Több mint 80 százalékban mi fedezzük az ország üzemanyagigényét. Amellett, hogy a kiskereskedelemben folyamatosan biztosítjuk az üzemanyagot, a többi szolgáltatónál értékesített üzemanyag több mint 80 százaléka is tőlünk származik. A Mol töltőállomásain egyáltalán nem jellemző az üzemanyaghiány, tényleg nagyon elszórtan fordul elő ilyesmi. Ami a célunk volt, az ellátásbiztonság fenntartása, azt megvalósítottuk.

Akkor meddig kell arra számítani, hogy ilyen elszórt és rövid ideig tartó fennakadások lehetnek? Erre kell berendezkedni? Vagy van valamilyen megoldása a Molnak?

A korábbinál is nagyobb logisztikai kapacitással próbáljuk folyamatosan az ellátásbiztonságot fenntartani. Folyamatosan elemezzük az ellátást, és azt tudom mondani, hogy jelen pillanatban nagyon ritkán fordul az elő, hogy valamelyik töltőállomáson egy termékből az ellátás nem 100 százalékosan biztosított.  

Mikor érdemes tankolni? Melyik kutaknál futhatnak bele az emberek abba, hogy nincs üzemanyag? A forgalmasabb kutaknál például?

Kettő dolgot emelnék ki. Az egyik, hogy mindenki annyi üzemanyagot vegyen, amennyire szüksége van. Ez segít abban, hogy egyetlen kúton se alakuljon ki váratlanul olyan nagy fogyasztás, ami áruhiányt okozna, mert sokan nagy mennyiséget vásárolnak. 

Semmi értelme és indokolatlan is felhalmozni az üzemanyagot.

A másik: a jelenlegi jogszabályok pontosan meghatározzák, hogy ki jogosult hatósági áron vásárolni az üzemanyagot. Ezt a jogosultságot a töltőállomás dolgozóinak kell ellenőrizniük. Tehát azt kérem, hogy mindenki, aki hatósági áron tankol, készítse elő a forgalmi engedélyét, hogy minél gyorsabban és könnyebben ellenőrizhessék a kollégáim. Ez segíti a gyors tankolást.

„Semmi értelme felhalmozni az üzemanyagot” – ársapkáról, benzinhiányról és átvett kutakról kérdeztük a Mol igazgatóját
Fotó: MTI / Komka Péter

Hernádi Zsolt, Mol elnök-vezérigazgatója július végén azt javasolta a kormánynak, hogy az ellátásbiztonság érdekében szűkítsék azoknak a körét, akik hatósági áron tankolhatnak. A kormány ezt meg is lépte, a gondok azonban mégsem oldódtak meg teljesen. Indokoltnak tartanak további szűkítést?

Van egy nagyon világos jogszabály, amivel kapcsolatban a Molnak egyetlen feladata van: folyamatosan megfelelni az előírásoknak. Ezt tesszük. Az az érdekünk, hogy az ország üzemanyagellátása biztosított legyen, kiszámíthatóan és egyenletesen. Minden olyan intézkedést üdvözöltünk korábban is, ami a hazai fogyasztók védelmét szolgálta, például bezárt olyan kiskapukat, mint az üzemanyag-turizmus.

Ez világos, de az imént ön, korábban pedig Hernádi Zsolt hivatkozott az ellátásbiztonságra, amiről a Mol vezetője azt mondta, hogy akkor garantálható, ha kevesebben tankolhatnak kedvezményes áron. A mostani helyzet alapján a Mol szerint kell szűkíteni a kedvezményezettek körét?

Azt tudom mondani, hogy 

folyamatosan elemezzük a helyzetet. 

Figyeljük, hogy milyen az üzemanyagigénye az országnak, és erre optimalizáljuk a tevékenységünket. Ebben a pillanatban a fogyasztói igényeket ki tudjuk elégíteni. Az elmúlt időszak azt mutatta, hogy nagyon sok tényező befolyásolja, hogy mennyi üzemanyag fogy, illetve rengeteg olyan tényező van, ami a piaci folyamatokat is befolyásolja. Erre mindenki nyilván folyamatosan reagál. Mi úgy próbáljuk optimalizálni a tevékenységünket, hogy az ellátásbiztonságot fenn tudjuk tartani.

Okozhat üzemanyaghiányt, hogy a kormány év végéig meghosszabbította az ársapkát?

Azt látjuk, hogy a fogyasztás megnőtt. Arra kell felkészülnünk, hogy továbbra is a korábbi évekhez képest magasabb forgalmat ki tudjuk szolgálni. Ezért növeltük meg nagyon jelentősen a logisztikai kapacitásunkat. Ezért teszünk még többet azért, hogy ne legyen készlethiány a kutakon. Azt hiszem, hogy év végéig körülbelül arra lehet számítani, hogy ezek a feladatok fokozottan fennmaradnak számunkra továbbra is.

„Semmi értelme felhalmozni az üzemanyagot” – ársapkáról, benzinhiányról és átvett kutakról kérdeztük a Mol igazgatóját
Orosz András. Fotó: Nánási Pál

A szeptember 19-ei héten csaknem 260 benzinkútnak csak a szerződésben vállalt üzemanyag-mennyiség negyedét tudták leszállítani. Mi ennek az oka?

Ahogy mondtam, jelen pillanatban az ország üzemanyagigényét 80 százalékban a Molnak kell fedeznie. Március eleje óta 258 olyan új partnerrel kötöttünk nagykereskedelmi szerződést, akik korábban nem a Moltól szerezték be az üzemanyagot. Ez a 25 százalékos korlátozás csak ezekre a partnerekre vonatkozik, akikkel a kieső import miatt szerződtünk, de a kiadható mennyiséget hétről hétre felülvizsgáljuk.

Itt szintén egyetlen szempont van: folyamatosan mérlegeljük, hogy országosan hogyan tudjuk a leginkább kielégíteni az igényeket, hogy mindenhol megfelelő mennyiségben elérhető legyen az üzemanyag. Ennek megfelelően biztosítjuk annak mennyiségét.

Akkor, ha jól értem, priorizáltak, hogy a rendelkezésre álló üzemanyagból inkább a fogyasztóknak jusson, és az érintett kutaknak ne?

Inkább úgy fogalmaznék: 

azt vesszük folyamatosan figyelembe, hogy például a mentőautókba mindig legyen üzemanyag. 

Vagy minden olyan fogyasztónak jusson, akinél kiemelten fontos, hogy hozzáférjen. Illetve a lakosságnak is, az ország minden pontján folyamatosan elérhető legyen.

Mindenkivel, aki bejelentkezett nálunk, szerződést kötöttünk. Ez a 258 ügyfél korábban nem tőlünk vette az üzemanyagot. Próbálunk segíteni, hiszen az import az óriásit szűkült. Az ő esetükben van az, hogy korlátozottan tudjuk kielégíteni az igényeiket, hiszen a rendelkezésünkre álló  üzemanyag-mennyiséget próbáljuk az ellátásbiztonság szempontjából a leghatékonyabban elosztani.

Most mi a helyzet? Van még ilyen korlátozás?

A kollégáim rendszeresen, hetente felülvizsgálják, hogy szükség van-e még erre az intézkedésre.

Tavasszal több csődbe jutott benzinkút esetében felmerült, hogy a Mol veszi át az üzemeltetését, de végül a forgalmi adatok elemzése után ez nem történt meg. Azóta volt olyan kút, aminek az üzemeltetését át kellett venniük?

Nem volt ilyen töltőállomás. Egyet sem vettünk át.

Nyitókép: Nánási Pál

#Gazdaság#Belföld#mol#Orosz András#benzinkút#üzemanyaghiány#benzin#interjú#ma