Nem az a cél, hogy 10 ezer forintért adjunk egy rántotthúst – meddig emelhetik az éttermek az áraikat?
2022. szeptember 27. 20:45
A vendéglátósokat 2020 elején a koronavírus járvány már nehéz helyzet elé állította. De azt az időszakot a legtöbben még át tudták vészelni. A nekünk nyilatkozók vendéglátósok mind azt mondják, hogy nem terhelhetik tovább a vendégeikre a plusz költségeket, mert egyszerűen nem lesz vendégük. Ugyanakkor azt is tapasztalják, hogy a turisták a forint gyengülés miatt most dőzsölhetnek Budapesten.
Kisebb ételadagokkal, gyertyákkal, vastag függönyökkel készülnek a fűtési szezonra azok a budapesti éttermek amelyek eddig még nem zártak be. A nekünk nyilatkozók mind azt mondják, hogy nem terhelhetik tovább a vendégeikre a plusz költségeket, mert egyszerűen nem lesz vendégük.
A vendéglátósokat 2020 elején a koronavírus-járvány már nehéz helyzet elé állította. De azt az időszakot a legtöbben még át tudták vészelni. Az étterem tulajdonosok most országszerte ötletelnek és próbálnak felkészülni a következő időszakra.
Átalakítjuk a fűtésünket, már megrendeltük azt az inverteres nagy hűtő-fűtőt, amivel fűteni fogunk, hogy a gázszámlánk ne legyen több millió forint – mondja Nemes Mihály a Tilos a Tilos ügyvezetője.
Legalább 30%-ot kéne, hogy emeljenek, de a vendégkörük ezt már nem bírná el, mivel egyetem mellett üzelemnek, a legtöbb vendégük diák. Ezért egyedi megoldással álltak elő: bővítik ételkínáltukat és tapas jellegű harapnivalók elérhetőek lesznek, akár 900 forintért.
Wossala Rozináék még nem érzékelték, hogy kevesebb vendégük lenne. A forint gyengülése miatt sok turista választja ugyanis Budapestet. Bár az alapanyag drágulást ők is nap mint nap megérzik, kitartanak amellett, bármi elé is állítja most őket az élet, a minőségből nem engednek. Szerintük ez a legnagyobb erényük.
Hlatky Huberték arra gondoltak, hogy az adagokon változtatnak, így még olcsóbban tudnának ételeket kínálni. A helyzetük napról napra romlik: az alapanyagárak mellett, a rezsiköltségük nekik is hatalmas. Havi 5 millióval nőtt, ezért nagyjából 20%-ot kellen emelni az áraikon, de azzal elveszítenék a vendégeket, épp amikor a legnagyobb szükség lenne rájuk. Ezért különleges ötletekkel álltak elő.
Az első és legprofánabb ötlet egyébként az a gyertya vásárlás és befektetés az egész szezonra.
Az étteremtulajdonosok igyekeznek minden lehetséges opción elgondolkodni. Hogy hosszútávon mi éri meg, még nem tudni. Legfőbb céljuk az, hogy a most következő bizonytalan időszakot a legkevesebb veszteséggel vészelhessék át.
Nyitókép: Illusztráció, Bestia Budapest