Bulvár

Kinyitották a 266 ezres Chanel-naptárat, és nem tudták, hogy sírjanak-e, vagy nevessenek

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2021. december 19. 13:35

Mit rejthet a világ egyik legismertebb luxusdivatmárkája egy olyan adventi naptárba, amely egy ház havi bérleti díjába kerül? A jelek szerint egy jó adag értéktelen ócskaságot.

2021-ben századik születésnapját ünnepli a világ legnépszerűbb parfümje, a Chanel Nº 5. A Chanel divatház első illata egyben a világ első mesterségesen alkotott parfümje is: míg korábban az illatszerek alapjául a virágok szolgáltak, a Nº 5 alapját az aldehidek alkotják – ezek olyan szintetikus anyagok, amelyek desztilláció útján virágillatot fejlesztenek.

Gabrielle „Coco” Chanel az ötös számú mintát választotta ki az orosz-francia parfümőr, Ernest Beaux által felkínált illatváltozatok közül, mert ez volt a szerencseszáma. Így kapta nevét a parfüm, amelyből még ma is félpercenként eladnak egy üveggel. A Nº 5 első reklámarca maga Coco Chanel, a divatház alapítója volt, majd Marilyn Monroe is népszerűsítette az illatot: állítása szerint az ágyban mindössze öt csepp Chanel Nº 5-ot viselt.

A centenáriumról a divatház igyekszik méltóképpen megemlékezni, limitált kiadású termékeik mellett 2021 karácsonyára olyasmit dobtak piacra, amit még sohasem: a Nº 5 tematikájára épülő adventi naptárat. Az ugyancsak limitált kiadású kalendáriumot pillanatok alatt elkapkodták még úgy is, hogy egy ember csak egy naptárat vehetett 825 dollárért, azaz átszámítva nagyjából 266 ezer forintért. Ha valaki most szeretne hozzájutni, sokkal mélyebben a zsebébe kell nyúlnia, a kalendárium ugyanis gyorsan a másodlagos piacra került, és az Amazonon már 1200-1400 dolláros áron kínálják.

Pedig a fogadtatása nem volt egyértelműen pozitív, sőt. Nem a Chanel az első luxusmárka, amely adventi naptárat dob piacra, aki szeretne, beszerezheti a Dior vagy akár a felső kategóriás illatairól ismert Penghalion kalendáriumát is, ezek jellemzően kisméretű, exkluzív termékeket rejtenek. A Chanel azonban egészen más irányba gondolkodott.

Kütyü, mütyűr és matricák

Erin Nicole, a Chanel márkáért leplezetlenül rajongó vlogger már az előrendelésen hozzájutott a naptárhoz, így már októberben megmutatta, mi lapul a parfüm üvegét idéző dobozban. A videós nem vádolható túlzott kritikai attitűddel, ha kedvenc márkájáról van szó, azonban csalódottságát még ő sem tudta leplezni, amikor a naptár belsejében lévő 27 kis dobozból egymás után bukkantak elő a matricák, illetve olyan kis termékminták, amelyeket a márkaboltokban ingyen osztogatnak. Az ajándékok közé mindössze négy teljes méretű termék került: egy kézkrém, egy 35 milliliteres Nº 5 parfüm, egy körömlakk és egy szappan, ráadásul ezek mindegyike megvásárolható kereskedelmi forgalomban is. A naptár abszolút sztárja egy kis üveggömb, egy 5-öst formázó fém, egy Chanel-logós kulcstartó, illetve egy mágneses könyvjelző.

A közösségi média Erin Nicole videójára még nem mozdult meg, és az eladásokra sem vetett árnyékot az óvatos, de egyértelmű kritika. A viccelődő, értetlenkedő, néhol kifejezetten bosszús videók decemberben futottak nagyot a TikTokon, az Instagramon és a kínai Weibón.

„Őrült vagyok? Természetesen, de még soha nem láttam Chanel adventi naptárat, szóval lássuk, megéri-e a hype-ot” – kezdi mára több mint 16 millió megtekintésnél járó videóját Elise Harmon tiktokker, majd kinyitja a kilences dobozt, amiből nem kis megrökönyödésére matricák kerülnek elő.

„Oké, ennek viccnek kell lennie. Ez egy vicc. Matricák?” – jegyzi meg csalódottan.

Elise Harmont követői meggyőzték, hogy folytassa a dobozok kinyitását, így egyebek mellett ő is rácsodálkozott az üres zacskóra, amit – ahogyan kissé keserűen megjegyezte – talán a matricák tárolására lehet használni. Ebben a gondolatban lehet valami, ugyanis a hagyományos matricák mellett egy másik dobozban 3D-s matrica volt, egy harmadikban pedig 12 darab billentyűzet-matrica bújt meg, de került a naptárba háromdarabos matricaszett, és hímzett matricákkal is kedveskedtek a vásárlóknak. A legnagyobb hullámokat az ő, igencsak kritikus videói vetették, a fiatal nőt ugyanis egyszerűen letiltotta a Chanel. Pedig a többiek sem finomkodtak.

Az egyik legnagyobb megrökönyödést a pörgetős füzetke – flipbook – váltotta ki, többen is felvetették, hogy ezt vajon ki, milyen céllal, és milyen korosztály számára találhatta értelmes meglepetésnek:

 

A gúnyolódók és kritikusok kedvence lett a már említett – és a videókban is látható – kis texilzacskó, amelyről a reklámképek alapján a vásárlók azt hitték, hogy rejt valamit. Pedig nem.

A naptárügy jelentőségét jól mutatja, hogy arról egyebek mellett beszámolt a New York Times és az Independent is. A Chanel egyelőre nem reagált a kritikákra, pedig úgy tűnik, lenne rá igény. Közösségi médiás felületeiket elöntötték a bosszús kommentelők, akik szerint a luxusnaptár inkább rossz viccnek tűnik, mint ünnepi meglepetésnek. 

 

Nyitókép: Erin Nicole TV / YouTube

#Bulvár#chanel#naptár#adventi naptár