Belföld

A BKK elkaszálta a belső mobiljegykezelést, az utasoknak továbbra is fürgének és ügyesnek kell lenniük

Kovács IstvánKovács István

2023. január 20. 15:32

A BKK kipróbálta a 4-6-os vonalán, milyen, ha az utasoknak nem a villamosajtóban kell a mobiltelefonjukkal vonalkódot leolvasni, hanem az utastérben. Kiderült, hogy a mobiljegyesek is bliccelnek, ha megtehetik. Így a rendszert nem bővítik, és továbbra is a gyorsaság lesz a legfontosabb, ha digitális jeggyel akarunk villamosra szállni.

Gyorsnak és tájékozottnak kell lenniük azoknak, akik mobiljeggyel szeretnének utazni a fővárosi villamosokon – derült ki tavaly nyáron a Híradó riportjából. A digitális jegyeket ugyanis – a buszokkal ellentétben – csak a szerelvények külső oldalán található QR-kód leolvasásával lehet érvényesíteni, az viszont több utasnál is előfordult, hogy mire sikerült a művelet, addigra a villamos bezárta az ajtaját, és ment tovább. Így az utas a jegyet is elbukta, de a járatról is lekésett.


Az elmúlt fél évben a BKK új mobiljegy-érvényesítési módszert tesztelt az egyik legforgalmasabb villamosjáraton, a 4-6-oson. A bevezetésekor közölték: a két villamosjáraton a papírjegyekhez hasonlóan a BudapestGO alkalmazásban digitálisan megvásárolt, eseti utazásra szóló jegyek is érvényesíthetők lesznek a járművek utasterében található matricák beolvasásával. Az utastérben az ajtók jobb oldalánál és a vezetőfülkénél is megtalálhatók az érvényesítéshez szükséges matricák. Az eseti jegyeket azonnal érvényesíteni kell – tették hozzá.

Az rtl.hu kérdésére a BKK most azt írta: az elmúlt fél évben a szakembereik azt tapasztalták, hogy a járművek utasterében kihelyezett matricák nem javítottak jelentősen a helyzeten, nem segítették céljaikat az elvárt mértékben. 

Emiatt társaságunk nem bővíti azoknak a járműveknek a körét, amelyeken a kódbeolvasás az utastérben is lehetséges.

Bár azt nem fejtették ki, hogy milyen célok nem valósultak meg, információink szerint arról van szó, hogy konkrétan az utasok nem vettek ezáltal több jegyet. Ehelyett többen is a régi (nem digitális) módszerhez folyamodtak: lecövekeltek a QR-kód mellett, és csak akkor érvényesítették a jegyüket, ha felbukkantak az ellenőrök. Ez a probléma nem új keletű, mindenki látott már jegykezelő mellett álló embert kezelésre kész jeggyel a lyukasztós időkben is. 

Ugyanakkor azokon a járatokon, ahol marad a régi rendszer, ezáltal azokat az utasokat „büntetik”, akik becsületesen megvásárolják a jegyüket, és mégis lemaradnak arról a járatról, amire jegyet váltottak. Legalábbis addig, amíg más módszert be nem vezetnek.

Ugyanis a BKK azt is közölte, hogy a jármű belsejére felhelyezett QR-kódos módszerrel párhuzamosan az NFC technológia bevezetésének lehetőségét is vizsgálta. Ezzel egyetlen érintéssel beolvashatóvá válna a digitális jegy vagy bérlet, ami jelentősen gyorsítaná a használatot. „Szeretnénk minél előbb bevezetni ezt a kényelmi funkciót, azonban a tesztelés és a bevezetés részleteiről csak azok befejezése után szeretnénk tájékoztatni a nyilvánosságot” – írta a fővárosi cég a válaszában.

Nyitókép: Combino villamosok Budapesten. Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László.

#Belföld#bkk#mobiljegy#digitális jegy#villamos#járat#NFC#jegykezelés#ma

Címlapról ajánljuk