Belföld

Vitézy Dávid: 18 év múlva sem lesz kész az 5-ös metró alagútja

rtl.hurtl.hu

2022. október 24. 9:05

Nagyjából 130-140 milliárd forint lehet az energiaár növekedése miatti többletköltség a Mávnál és a Volánbusznál. 

A jövő év végén már egységes zónás tarifák alapján és egységes busz-vonat bérlettel lehet utazni az országban – mondta a Telexnek Vitézy Dávid közlekedési államtitkár. 

Az interjúból egyebek mellett kiderült:

  • Nagyjából 130-140 milliárd forint lehet az energiaár növekedése miatti többletköltség a Mávnál és a Volánbusznál. A hiányt az állam fizeti, de a cégeknél spórolnak is. Járatritkítás azonban nem várható egyelőre, ehelyett némelyik vonalon rövidebbek lesznek a szerelvények. Zsúfoltság mégsem lesz – állította Vitézy Dávid.
  • A mozdonyvezetőknek is spórolniuk kell az energiával, optimálisan kell gyorsítaniuk és lassítaniuk.
  • Ha Magyarország végül hozzáfér az uniós forrásokhoz, akkor a kormány közlekedési fejlesztéspolitikájának a fókuszában a vasút fog állni a következő évtizedben. „Az a majdnem 2000 milliárd forintnyi uniós forrás, amit közlekedésfejlesztésre el tudunk nyerni, több mint 90 százalékban vasútfejlesztésre megy. Az infrastruktúra fejlesztésén túl viszont a másik feladat, hogy jelentősen fejlesszük a MÁV-nak azt a képességét, hogy ha baj van, akkor miként és hogyan avatkozzon be”.
  • Decembertől lesz egy új, utastájékoztatási fődiszpécser a MÁV-nál, akinek az lesz a dolga, hogy összefogja a tájékoztatást, amit ma az egyes állomásokon ülő emberek végeznek a központtól sokszor függetlenül és percre kész információk nélkül. A helyközi buszközlekedésben is lesz egy új, országos fődiszpécseri rendszer, ha vonatpótló buszokat kell szervezni, akkor az az eddiginél sokkal jobban menjen. 
  • Tavaly az egy vitás pont volt, hogy mennyit kell fizetnie a fővárosnak a HÉV és a Volánbusz járatok működtetéséért, de idén sikerült megállapodni, kifizeti a főváros a Volánbusznak és a MÁV HÉV-nek járó összeget. A 12 milliárd forintos működési támogatást biztosítja a kormány a fővárosi tömegközlekedésnek. 
  • A hetvenes években a MÁV-tól szándékosan különálló és konkurens Volánbusz hálózat épült fel, ám ezek nem a vasút mellé épültek, így nem lehet átszállni sem. „Ez egy olyan szakadás a közösségi közlekedés hálózatában, amit be kell foltoznunk, vasút mellé települt buszpályaudvarokkal és a vonatokhoz hangolt ráhordó buszokkal. Ameddig egy megye buszjáratai nem a vasútra, hanem a másutt található buszállomásra mennek, sosem lesz egységes hálózatunk országosan”. 
  • Január 1-jén létrejön az országos közlekedésszervező. Ekkortól az eddigi öt (MÁV, Volánbusz, GYSEV, HÉV-ek és az egyéb kisebb szolgáltatók) helyett egy helyen lesz a menetrendtervezés az országban, és az eddigi öt helyett egy helyre folyik be a jegybevétel. Mindegy lesz, hogy valaki Volánbusszal vagy MÁV-val utazik, ugyanazt a közös bérletet vagy jegyet tudja megváltani rá. 
  • Gyorsítanak a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tramtrainen. „Most egy beindulást követő óvatos menetrend van. De van benne még tartalék”.
  • A jegyvásárlás egyszerűsödik, például ha valaki Csepelről Mátraházára akar utazni, akkor 2023 végétől a szükséges jegyet egyben tudja majd megvenni. „Egy lépésben, kombináltan vonatra, távolsági buszra, helyi buszra, hévre”. A pénz az országos közlekedésszervezőhöz folyik be, de a városi közösségi közlekedési cégre eső részt továbbítják majd. Előnye, hogy a vonat és busz kombinált utakra egyben lehet jegyet venni és nem külön kell keresgélni, vajon hol érdemes átszállni, vajon melyik esetben várja be a busz a vonatot. 
  • A bérlet típusú termékeknél jelenleg sokszor két vagy háromféle bérletet kell venni külön Volánbuszra, külön hévre, külön MÁV-ra, de az a cél, hogy ezt egy darab bérletként meg lehessen venni, az országot területi zónákra osztják. 
  • Aki szabálytalanul taxizik, például túlszámláz, azt legkevesebb 3 hónapra de akár 3 évre is el lehet tiltani. Nemcsak a cégét, nemcsak az autót, mint most, hanem magát a taxist is. Cél, hogy a próbautazás mellett más módon is le lehessen bukni, ha valaki szabálytalan.
  • Az ötös metróról azt mondta, mindegyik szakaszra, így a Kálvin téri alagútra, a ráckevei HÉV teljes felújítására, a szentendrei HÉV teljes felújítására, a csepeli hosszabbításra be vannak adva engedélyezésre a tervek, lesz építési engedélyük még idén. A HÉV-ek fejlesztése a külső szakaszon be tud fejeződni a 2026-os határidőig, ha az uniós forrásokat megkapja Magyarország. Ez a fejlesztés szerepel Magyarország helyreállítási tervében. Ha az uniós források meglesznek a HÉV-re, akkor az 5-ös metró néven emlegetett rendszer legelső szakaszai elkészülhetnek az ígért 10 éven belül. (Ez a meglévő részek felújítását jelenit lénygében.)
  • „Az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötjük a város alatt. Ennek a teljes belvárosi alagútja nemhogy 8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz, de ezt két éve sem gondoltam másként”.

Nyitókép: Martin Divisek/MTI/EPA

#Belföld#vitézy dávid#máv#közlekedés