A magyar légierő gépe rongálhatta meg a debreceni reptér betonját
2021. december 28. 15:35
A futópálya megsérülése miatt nem tudott leszállni hétfőn a WizzAir párizsi járata Debrecenben. Előtte a magyar légierő egyik szállítógépe használta a betont.
Nagy valószínűséggel a Magyar Légierő egyik Airbus szállító repülőgépe bontotta meg hétfőn a Debreceni Nemzetközi Repülőtér fel- és leszálló pályájának burkolatát. A futópályában keletkezett sérülés miatt a WizzAir légitársaság párizsi járata (W67868) nem tudott a menetrend szerint (hétfő 12:05) landolni.
Ahogy az rtl.hu is beszámolt róla, a WizzAir HA-LWU lajstromjelű Airbus A320-232 repülőgépe 180 utassal a fedélzetén már leszálláshoz készülődött, amikor kiderült, hogy a futópálya hibája miatt a pilóták kénytelenek Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre átrepülni és ott letenni a gépet.
Három járatot érintett a sérülés
A rendelkezésre álló hétfői forgalmi adatokat átnézve úgy tűnik, hogy a hiba a párizsin kívül két járatot egészen biztosan érintett még: a WizzAir 18:15-re várt (W67898) moszkvai gépét törölték a debreceni repülőtér hétfő délutáni járatai közül, míg a londoni járat (W67851) eredetileg este hétre ütemezett járata másfél órás késéssel, 20:30-kor tudott felszállni.
A repülőtér hétfő délután az alábbi közleményt adta ki a történtekről:
2021. december 27-én a Wizz Air Párizsból Debrecenbe tartó járata a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre mint kitérő repülőtérre érkezett, mivel a Debreceni Nemzetközi Repülőtér futópálya-burkolatán egy már korábban elhárított betonhiba javítóanyaga nem várt módon meglazult. A keletkezett új burkolathiba kijavításáig a repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft. felelős vezetője – a repülésbiztonság legmagasabb szintjének szem előtt tartása érdekében – elrendelte a repülőtér futópályájának ideiglenes lezárását. A burkolathiba kijavítása 15.30-kor megtörtént, így a Debreceni Nemzetközi Repülőtér ismételten alkalmassá vált a biztonságos légiközlekedési tevékenység folytatására.
A rádió mást mond
Azzal kapcsolatban, hogy miképp sérült meg a futópálya burkolata, a légiirányítás rádióforgalmazása ad a fentiekhez képest bővebb információt. Az erre specializálódott LiveATC.net oldalon élőben lehet hallgatni többek között a debreceni repülőtér irányítótornyának adásvételét is, illetve 30 napig vissza is lehet hallgatni azt.
A hétfői felvételeket lekérve kiderül, hogy a pálya meghibásodása előtt utoljára a Magyar Légierő (Hungarian Air Force, HUAF) egyik gépe – a HUAF496 hívójelű, 605-ös oldalszámú Airbus A319-112 szállító repülőgép, amit előszeretettel vesznek igénybe külföldi útjaikhoz a magyar kormány tagjai, főként Szijjártó Péter – szállt fel a 04/R futópályáról, nem sokkal fél 11 (09:28 UTC) előtt.
Ezután fél 12 előtt pár perccel kezdődik üzenetváltás a repülőtér szakemberei között, aminek végső konklúziója, hogy megsérült a futópálya:
az utolsó touchdown marking előtt van, a 04 küszöbről olyan 800 méterre, ez azt jelenti, hogy 1700 méter a használható pálya 04-es irányból.
Tehát a két és fél kilométer hosszú 04/r jelölésű fel- és leszállópálya (ahová dél-nyugati irányból, Hajdúszovát felől szoktak a gépek érkezni) egyharmadánál olyan károsodás keletkezett a betonban, ami ideiglenesen lehetetlenné tette annak használatát.
A WizzAir párizsi járatának időközben bejelentkező pilótája egyértelműen ki is jelentette:
ekkora pályára nem tudunk leszállni, ha ekkora rész le van zárva belőle.
Ez után a torony 11:49-kor megerősítette a leszálláshoz készülő utasszállítónak:
lezárták a pályát, sajnos kitérőre kell mennetek.
A párizsi járat azután engedélyt kért emelkedésre, és egy Mikepércs, Sáránd, Derecske fölött megtett fordulóval Budapest felé vette az irányt.
Ami a honvédségi gépet illeti, nincsenek könnyen elérhető nyilvános adatok a repülés útvonaláról. Az AirNav RadarBox oldalon azért vissza lehet követni a civil szemek számára blokkolt gépet Debrecentől Szkopjéig. Az észak-macedón fővárosban egyébként többször megfordultak már a honvédség Airbus gépei, az Átlátszó korábbi cikke szerint a 605-ös 2020-ban legalább ötször járt a városban.
A katonai gépek követésére is alkalmas ads-b.nl oldalon pedig a teljes december 27-i útvonal lekérhető, ami szerint Észak-Macedóniából Budapestre repült vissza még aznap a honvédség 605-ös oldalszámú gépe, majd Bosznia-Hercegovinát is megjárta:
Azt, hogy ki repült Debrecenből Szkopjéba, egyelőre nem tudni, érdekes viszont, hogy pontosan egy héttel korábban, december 20-án Szijjártó Péter külügyminiszter járt a honvédségi géppel Észak-Macedónia fővárosában, ahol találkozott Bujar Osmani észak-macedón külügyminiszterrel, illetve Danela Arsovska polgármesterrel.
További információt nem kívánnak megosztani
Az, hogy miképp keletkezett a sérülés a futópálya burkolatán, hogy mit jelent pontosan az, hogy „nem várt módon meglazult”, egyelőre nem világos. Alapvetően két eset lehetséges: vagy a felszálló honvédségi gép hajtóművei fújták ki a burkolat darabjait, vagy a gép törzse, a farokrész ért hozzá a futópályához.
A történtekkel kapcsolatban kérdéseket küldtünk a Honvédelmi Minisztérium sajtóosztályának, valamint a Debrecen Airportnak. A repülőtértől azt szerettük volna megtudni, hogy pontosan mi és hogyan történt, mennyire gyakori az ilyen eset, miképp zajlott a futópálya javítása, milyen költségekkel járt az incidens a repülőtér számára. Nagy Krisztina, a Debrecen Airport marketing- és PR-referense írásban feltett kérdéseinkre a következőket válaszolta:
A Debreceni Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft. a tegnapi nap folyamán sajtóközleményt adott ki, mely minden, a nyilvánosság számára releváns információt tartalmazott. Az esettel kapcsolatos további információt nem kívánunk megosztani.
A minisztérium sajtóosztálya egyelőre nem reagált írásbeli megkeresésünkre, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.
Nyitókép: a Magyar Légierő másik, 604-es oldalszámú Airbus szállító repülőgépe és két JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgép a kecskeméti nemzetközi repülőnapon, 2021. augusztus 28-án – Fotó: Ujvári Sándor/MTI