Baleset-bűnügy

Így védekezzünk a hamis banki hívások és átverős emailek ellen

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2022. november 23. 15:20

A rendőrség hét hasznos tanácsot ad, hogy senki se csaphassanak be a rafinált telefonos és internetes csalók.

A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság szerdán egy konkrét eset apropóján hét pontban foglalta össze, mit lehet tenni, hogy senki ne váljon telefonos vagy emailes banki csalás (vishing és phishing) áldozatává.

A konkrét eset egy vishing, vagyis a hamis banki hívás volt: egy zalaegerszegi nő november 18-án tett feljelentést a városi rendőrkapitányságon, miután csalók 3,4 millió forintot emeltek le a bankszámlájáról. A nőt az egyik bank nevében telefonon hívták fel azzal, hogy egyik ügyfelük pénzt kísérelt meg felvenni a folyószámlájáról, emiatt szükséges az adatai egyeztetése. Az áldozat a telefonáló kérdéseire megadta a bankkártyája adatait, a hátoldalon található háromjegyű biztonsági CVC kóddal együtt. Így az adatok megszerzését követően a csalók több nagy összegű vásárlást és utalást tudtak véghezvinni a nő kárára.  

A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság az eset apropóján a következőket javasolja:

  1. Soha ne adja ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyája adatait, a háromjegyű biztonsági CVC kódot, netbankja belépési adatait! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
  2. Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől és még arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják.
  3. Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
  4. Mindig ellenőrizze, hogy valóban a feladónak tűnő személy, szervezet küldte az e-mailt!
  5. A bankok nem kérnek e-mailben bankkártya adatokat, más szervezeteknek pedig ne adja meg azokat!
  6. Online történő bankkártyás fizetésnél mindig győződjön meg arról, hogy valódi bank oldalon adja meg az adatokat, más oldalon (pl. kereskedő oldalán) ne adja meg azokat!
  7. Minden esetben kezeljük fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!

Nyitókép: Szigetváry Zsolt / MTI

#Baleset-bűnügy#bűnügy#phishing#vishing#banki csalás#csalás#telefon#email