Így védekezzünk a hamis banki hívások és átverős emailek ellen
2022. november 23. 15:20
A rendőrség hét hasznos tanácsot ad, hogy senki se csaphassanak be a rafinált telefonos és internetes csalók.
A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság szerdán egy konkrét eset apropóján hét pontban foglalta össze, mit lehet tenni, hogy senki ne váljon telefonos vagy emailes banki csalás (vishing és phishing) áldozatává.
A konkrét eset egy vishing, vagyis a hamis banki hívás volt: egy zalaegerszegi nő november 18-án tett feljelentést a városi rendőrkapitányságon, miután csalók 3,4 millió forintot emeltek le a bankszámlájáról. A nőt az egyik bank nevében telefonon hívták fel azzal, hogy egyik ügyfelük pénzt kísérelt meg felvenni a folyószámlájáról, emiatt szükséges az adatai egyeztetése. Az áldozat a telefonáló kérdéseire megadta a bankkártyája adatait, a hátoldalon található háromjegyű biztonsági CVC kóddal együtt. Így az adatok megszerzését követően a csalók több nagy összegű vásárlást és utalást tudtak véghezvinni a nő kárára.
A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság az eset apropóján a következőket javasolja:
- Soha ne adja ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyája adatait, a háromjegyű biztonsági CVC kódot, netbankja belépési adatait! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől és még arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják.
- Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
- Mindig ellenőrizze, hogy valóban a feladónak tűnő személy, szervezet küldte az e-mailt!
- A bankok nem kérnek e-mailben bankkártya adatokat, más szervezeteknek pedig ne adja meg azokat!
- Online történő bankkártyás fizetésnél mindig győződjön meg arról, hogy valódi bank oldalon adja meg az adatokat, más oldalon (pl. kereskedő oldalán) ne adja meg azokat!
- Minden esetben kezeljük fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!
Nyitókép: Szigetváry Zsolt / MTI