Az első millióm története

A Prezi.com és a Romani design megteremtői

rtl.hurtl.hu

2014. január 11. 14:30

Somlai-Fischer Ádám és Varga Erika mesélik el sikertörténetüket.

Somlai-Fischer Ádám >>>

Somlai-Fischer Ádámról azt mondják, vele kezdődött az újkori magyar kreativitás. Vagyis ő az archetípus. Építésznek tanult Budapesten és Stockholmban, ahol évekig dolgozott. Kortárs művész, sok nyugati és tengeren túli városban élt, tanult és tanított. A Kitchen Budapest, a Prezi és a Bridge Budapest társalapítója. Kísérleti innovatív technológiai és művészeti projektek alkotója, ötletgazdája, számos nemzetközi díj nyertese, például a 2009-es World Technology Awardé. Igazi kreatív világsztár Magyarországról, bár ezt ő biztos túlzásnak tartaná, nem az a dicsekvős típus, nem nagy autóval, hanem rollerral jár, nem drága öltönyben, hanem pulóverben, közvetlen személyiség. Mindig a kíváncsiság hajtotta, sosem tudta megfogalmazni, mi a munkája, egyszerűen azzal tölti az idejét, ami igazán érdekli. Azt mondja, segít az emberiség álmaira formálni a jövőt. A 38 éves Somlai-Fischer Ádám és két barátja ötletéből nőtt ki öt éve a Prezi.com, egy internetes prezentációkészítő szoftver, amely ma már majdnem 200 embert foglalkoztat, és amit a világban már több mint 30 millióan használnak, minden hónapban másfél millióval többen. Hiába van irodájuk San Fransiscoban, vagy Honkongban, a cég Magyarországon bővül, ide hozzák akár a világ végéről is a tehetségeket dolgozni, mert példát akarnak mutatni, hogy mindezt Magyarországról is lehet. És azt sem bánnák, ha a Prezi módosíthatná sokak szemében a világon a Magyarországról kialakult képet. Ha a nyitottság, az innováció, a bátorság és a találékonyság fogalmait kötnék az országhoz, mondjuk a korrupció helyett.

Varga Erika találta ki a Romani designt három éve. Azt mondja, kisgyerek kora óta állandóan arról kellett beszélnie az óvodában, az iskolában, vagy akár a munkái során, hogy ki is ő, miért kicsit, vagy nagyon más. Ilyenkor megmutatta a dalait, a táncait, mesélt a családjáról, az ünnepeiről, a Mámija csodálatos hangjáról, édesanyja főztjéről. Csak mesélt, mesélt. Most is ezt teszi. Csak most a divat, a design nyelvén. A Romani Design nem autentikus cigány viseleteket készít. A tradícióit, a klasszikus motívumokat ötvözi a kortárs divattal. A bátor, erős színek, a virág- és növény, vagy a szerencsemotívumok, mint például a patkó, szinte minden ruhán feltűnnek, sok köztük az eredeti szabásmintákat követő, de modern anyagból készült darab, a kollekció mégis – még ha ez furcsa is – inkább visszafogott, talán ettől különleges. A Romani design célja mindenekelőtt az, hogy csökkentse a romákkal szembeni előítéleteket, hiszen aki megismeri, megszereti ezeket a ruhákat, elfogadóbb lesz, vagy legalábbis kevésbé lesz ellenséges. Mert a divat nagyon is alkalmas az előítéletek csökkentésére. Varga Erika eredetileg ötvös. Dolgozott tehetséggondozóként, és most is sokan csapódnak hozzá. Családjában mindenkinek akad feladat, és mindig vannak gyakornokai is, akik tőle tanulják meg, hogy kell készíteni a sűrűn rakott kasmírszoknyát, vagy a kötényt, a kretricát. De a ruhákon kívül van ékszer, nyakkendő, táska, baba kasmírból, indiai selyemből, finom, drága anyagokból. A Romani design kollekcióit láthatták már Berlinben, Brüsszelben, Stuttgartban. Ösztöndíjprogramjuknak az a lényege, hogy fiatal üzletasszonyoknak, diákoknak adnak ruhákat, azzal a feltétellel, hogy hordják őket az egyetemen, vagy a fontos értekezleten, hogy megmutassák, vállalják, hogy kik ők. Erika szerint csak így lehet formálni a divatot és a közvéleményt.

Nézze meg itt Az első millióm történetét!
#Az első millióm története#rtl ii

Címlapról ajánljuk