Vállalati hírek

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

rtl.hurtl.hu

2024. november 4. 10:50

Piacvezetőként érkezett az RTL Magyarország a Big Picture konferenciára, ahol Kolosi Péter mutatta be az RTL 2025-ös tartalmi terveit. Előadásában a hamarosan érkező RTL-es tartalmak mellett a legfontosabb kutatási eredményekről, célcsoportválasztás dilemmáiról és egy nagy bejelentésről is beszélt.  Az alábbi cikkből kiderül, hogy mely tényezők segítik abban az RTL-t, hogy továbbra is piacvezetőként határozza meg a hazai televíziózás jövőjét.

Az RTL az élen a nézettségi versenyben

Az RTL az idei évben az eddigi 10 hónapból 7 alkalommal a TV2 előtt végzett főműsoridőben, a 18-49 éves célcsoport körében. Az év eddig eltelt időszakában az RTL 13,7%-os közönségaránnyal vezet a 13,4%-ot elérő TV2 előtt.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

Csoportszinten is vezető helyen

Az RTL Magyarország főműsoridőben 2024-ben csoportszinten is megszerezte a vezető pozíciót a TV2 Csoport előtt. Az év eddig eltelt időszakában az RTL Magyarország 29,8%-os közönségaránnyal vezet a 29,5%-os TV2 Csoport előtt.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

A vezetői pozíció megszerzéséhez az eddigi sikerműsorok mellett az új formátumok is hozzájárultak. Az RTL prime hír és infotainment kínálatában az eddig is kiemelkedő nézettséget hozó RTL Híradó, a Fókusz és a Fókusz Plusz mellé idén a főműsoridőbe került Házon kívül is csatlakozott. Sikeres új formátumkét debütált 2024-ben Az ugrás és a The Floor – Csak egy maradhat game show. A renitens című bűnügyi vígjáték is csatlakozott a sikeres Ami kis falunk és a Gólkirályság című sorozatok mellé. Nagy visszatérő volt az X-Faktor és idén is kiemelkedő nézettséget hozott az Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban, a Nyerő páros, a Cápák között és a Sztárbox is.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

Átalakul a nagyképernyős tartalomfogyasztás

A streaming hatása a lineáris televíziózásra visszafordíthatatlan. A nagyképernyő előtt töltött idő negyede ma már nem lineáris televíziózás, hanem inkább  streamingelés. Ez a trend 2019 óta folyamatosan erősödik, és a következő években is arra számíthatunk, hogy a nagyképernyős tartalomfogyasztás folyamatosan egyre erősebben át tolódik a streaming felületek irányába.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

A TV2-t többet nézik, de az RTL-t többen nézik!

A televíziópiaci verseny legáltalánosabb mutatószáma a közönségarány (SHR%). Megmutatja az adott időszakban a vizsgált műsor vagy televíziócsatorna nézésére fordított idő arányát az összes tévénézésre fordított időből.

A közönségarány mutató ugyanakkor két tényezőtől függ: mennyi embert ért el a csatorna vagy a műsor (Reach), és ez az elért közönség átlagosan mennyi ideig nézte azt (ATS).

Az utóbbi idők egyik alapvető tendenciája, hogy a lineáris televíziózásnak csökken az elérése, elsősorban a streaming előretörésének köszönhetően.

Ez a csökkenés különösen a társadalom felső 45%-ában lesz évről évre egyre magasabb. A legalacsonyabb, „E vásárlóerőben” a napi elérés az elmúlt 5 év során alig változott és a televíziózással eltöltött idő is közel 7 óra ennél a közönségnél. Ezzel párhuzamosan az „ABC vásárlóerőben” a heti elérés jelentősen, 4-7% pontot csökkent.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

Felértékelődnek a magas vásárlóerejűek által jobban fogyasztott televíziócsatornák

Mivel egyre nehezebb elérni a magas vásárlóerejű célközönséget, ezért felértékelődnek az általuk jobban fogyasztott televíziócsatornák. Az RTL és az M4 Sport pedig jóval  erősebb pozícióval rendelkezik a ritkábban televíziózó 18-49 „ABC vásárlóerejűek” körében, mint a teljes korcsoporton belül.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

A társadalom alacsonyabb vásáróerejű részének ugyanakkor továbbra is a televízió az első számú szórakozási és információs eszköze, így ezek a gyakran napi 6-7 órát is televíziózó nézői csoportok egyre inkább fölülreprezentálódnak a közönségarány alapú (SHR%) piaci versenyben.

Pedig a magasabb státuszú (ABC), ritkábban televíziózó, és a streaminget egyre inkább napi szinten használó közegben is lehet sikeres egy-egy televízióműsor vagy libeáris televíziócsatorna. Csak ez az aktív, más szórakozási formát is gyakran választó nézői csoport jóval kevesebb időt tölt a tévéképernyő előtt, ezáltal jóval kisebb súllyal is bír a közönségarány számításnál. Ám ez nem jelentheti azt, hogy a televíziópiacnak le is kell mondania róluk. Csak a megfelelő mutatószámokat is használnunk kell ehhez, a közönségarány mellett.

Miközben a TV2 és az RTL napi átlagos elérése évről évre csökken a 18-49 éves korosztályon belül, az elérés minden évben magasabb volt az RTL-en, mint a TV2-n. 2022-ben 20,9% vs 19,8, 2023-ban 19,5% vs 19,3%, míg 2024 első tíz hónapjában 17,4% vs 16,4% volt az állás - minden évben az RTL javára. Ami azt jelenti, hogy átlagosan, teljes napra vonatkozóan is, több ember kapcsolt egy nap az RTL-re, mint a TV2-re, még a tavalyi, közönségarányban elvesztett évben is, hát még idén, amikor egyébként az RTL visszavette a főműsoridős vezető pozícióját. Több ember ad tehát bizalmat ennek a csatornának ebben a korosztályban, mint a piacvezetői státuszát kizárólag közönségarányban mérő versenytársnak.  

Lehet, hogy a TV2-t többet nézik, ám az RTL-t többen nézik!

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

 

Érdemes a közönségarány különbségek mögé is nézni

Teljes napon az RTL ugyan alacsonyabb közönségarányokat hoz 18-49-en, ám győz 18-49 ABC-n. Ennek köszönhető az, hogy az elérése is magasabb a TV2-nél. Több emberhez szól. A főműsoridőben látható szoros verseny mögött pedig valójában egy nagyon jelentős célcsoportbeli és elérésbeli különbség áll.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

Változik a főműsoridő és célcsoport

2025. január 1-től megváltozik az RTL Magyarország célcsoportja. Kolosi Péter, az RTL Magyarország tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese a Big Picture konferencián jelentette be, hogy a korábbi 18-49 éves korcsoport helyett ezentúl a 18-59-es korosztályra vonatkozó adatokat fog használni a médiavállalat a nézettségi adatok publikálásakor és a belső elemzések készítésénél.  A médiavállalat már az 1997-es indulásakor a 18-49-es korcsoportot jelölte meg fő célcsoportjának, ezen 27 éven keresztül nem változtatott, mert a televíziós reklámkampányok többsége is erre a célcsoportra fókuszált. A váltás csak most vált időszerűvé, mert ha kicsivel is, de 2024-ben már a 18-59 éves korosztályon költenek többet a televíziós hirdetők, a korábban előnyben részesített 18-49 éves korosztállyal szemben. E mögött természetesen demográfiai okok állnak: a magyar korfát vizsgálva jól látható, hogy az egyik legnagyobb lélekszámú generáció éppen most, 2025-ben fog belépni az 50. évébe.  

A célcsoport megváltoztatása a főműsoridős idősáv változtatását is indokolja. A 18-59-es célcsoport máshogy fogyaszt televíziós tartalmakat. Jellemző, hogy korábban kezd el tévézni, ezzel áthelyeződik a prime time, azaz az időszak, amelyben a legtöbben néznek tévét. Így változik a főműsoridő definíciója is a vállalatnál: január elsejétől az RTL-en a főműsoridő 18 órakor kezdődik és továbbra is 23 óráig tart.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön

Az RTL tartalmi stratégiáját is befolyásolja a 18-59-es korcsoport váltás

A hírműsorok és a sorozatok a célcsoportváltozás legnagyobb nyertesei, nem véletlen, hogy 2025-ben növeljük műsoridejüket, ahogy a gameshow-k is nagyobb teret kapnak. Azonban  továbbra is nélkülözhetetlenek azok tartalmak, melyek magas nézettséget hoznak a fiatalabb korcsoportokon is, ezért is fejlesztjük tovább a reality tartalmainkat, a már meglévő sikerformátumaink mellé:  például a Sztárbox, a Nyerő Páros, Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban, az X-Faktor, a Cápák között és a legtöbb reality.

Óriási változásokat jelentett be Kolosi Péter a Big Picture-ön