Tudomány-Tech

Az Apple bemutatott egy nem igazán forradalmi multimédiás síszemüveget – a cég részvényei lavinaként indultak meg a havas lejtőn

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2023. június 6. 13:51

Az Apple Vision Pro nem igazán nyűgözött le senkit, főképp a befektetőket nem. A kiterjesztett és virtuális valóságot ötvöző, fél arcot beborító szerkezet 1,2 millió forintba kerül majd, szóval egyelőre nemigen lesz belőle olyan tömegtermék, mint az iPhone-ból. Ráadásul még nincs is kész, kipróbálásához Apple-asszisztencia szükséges, szoftverei erősen tesztfázisban vannak, egy bemutatón le is fagyott.


Hétfőn tartották az Apple a legújabb keynote eseményét – ez volt a nyitánya a cég éves rendezvényének, az idei Worldwide Developers Conference-nek (WWDC), ahol bemutatták a cég friss fejlesztéseit. Ezek közt volt többek között az új 15 collos MacBook Air notebook, az új iOS 17, az Apple továbbfejlesztett okostelefonos operációs rendszere, az iPadOS 17 (ugyanaz, csak iPadekre), az új macOS Sonoma operációs rendszer Apple számítógépekre, laptopokra, valamint még néhány szoftveres, applikációs újdonság.

A kétórás keynote fő dobása a jó ideje várt és pletykált AR/VR szemüveg, az Apple Vision Pro bemutatása volt, amit a legvégére hagytak a szervezők. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója csaknem negyven percig méltatta a forradalminak tartott újdonságot, azt hangsúlyozva, hogy ezúttal olyan terméket kínál az Apple, amit nem nézni, hanem amivel nézni kell.


Kezdjük a mezei felhasználók számára legfontosabb információval:

az Apple Vision Pro bevezető áron 3499 dollárba, jelenlegi árfolyamon több mint 1,2 millió forintba fog kerülni 2024 elején.

Mint a jó kövér árcímkéből is látszik, az Apple egyelőre nem olyan tömeggyártásra alkalmas termékként pozicionálja a Vision Pro szemüveget, mint az amúgy szintén nem olcsó okostelefonjait és okosóráit. A bemutató után nem sokkal meg is jelentek az árképzésen, az Apple termékfejlesztési szokásain és marketingfogásain élcelődő mémek:

 


A fő kérdés persze, hogy ennyi pénzért mit tud a lekerekített vonalú, az Apple-től megszokott kidolgozottságú és dizájnú kütyü.

  • A szemüvegen keresztül alapjáraton a külvilágot lehet látni, erre jönnek rá a kiterjesztett és a virtuális valóság rétegei, amikre tetszés szerint lehet ki-be zoomolni, akár teljesen kizárva az érzékelt környezetet.
  • A beépített nagy felbontású kijelzőn különféle applikációk futtathatók, amiket szem- és kézmozdulatokkal lehet vezérelni.
  • A szemüvegbe épített kamerák érzékelik, ha egy másik ember közelít, ebben az esetben az ő alakja megjelenik az éppen futtatott virtuális tartalmak (filmek, játékok, alkalmazások stb.) előterében.
  • A FaceTime videóhívások során nem a szokásos applikációs módban jelenik meg a hívott fél, a szemüveg kivetíti a beszélgetőpartnerek majd életnagyságú videóit a környezetbe, amik ott lebegnek mondjuk a kanapé fölött a hívó féllel egy szobában.
  • A Vision Pro külső felülete igazából egy kijelző, ami megjeleníti viselője arcát. Ennek generálásához előzetesen feltöltött fotókat használ a Vision Pro, ami a szemmozgást követő szoftverrel próbálja valósághűvé tenni a látványt.
  • Az Apple ígérete szerint a virtuális valóság élménye minden korábbinál valóságosabb, életszerűbb lesz.
  • Amennyiben a technológiát a filmgyárak is adaptálják, a közeljövőben egészen különleges, testközeli élményt nyújtó filmek készülhetnek Hollywoodban, amikbe szinte beléphet a néző, és valósággal részese lehet a történetnek.
  • A szemüveg üzleti felhasználásra, munkakörnyezetben is ideális eszköz lehet rengeteg feladatra. Fejlesztői meetingek, üzleti megbeszélések, céges prezentációk, mérnöki, logisztikai feladatok, digitális másolatok, virtuális objektumok kezelése – a Vision Pro ezekre mind megoldást nyújthat.


Az elemzők szerint a leginkább egy síszemüvegre hasonlító Vision Pro nem igazán forradalmi eszköz, és nem is igazán áll készen a piaci bevezetésre. A befektetők is érzékelték mindezt, és a keynote után azonnal jött is a lavina: 

az Apple részvényei mélyrepülésbe kezdtek, a 185 dollár körüli napi csúcsról 178 környékére zuhant az értékük, és az előző napihoz képest egy dollárral alacsonyabb szinten zártak.

Az egyik fő gondnak azt tartják, hogy a Vision Pro nem tűnik olyan trendeket kijelölő áttörő újdonságnak, mint az Apple több korábbi, ikonikus terméke, amilyen például az iMac, az iPod, az iPhone vagy az iPad is volt. Az Apple-szemüveg előfutárának leginkább a Google zsákutcának bizonyult szemüvege, a Glass (2013), a Microsoft HoloLens (2016) és egy sor hasonló kiterjesztett valóságot kínáló AR/VR szemüveg tekinthető.


A Microsoft HoloLens kifejezetten a fenti funkciókra képes már évek óta, használata vállalati környezetben nem számít kirívónak, bár igazán elterjedtnek sem. Mindeközben a Vision Pro még nem kész termék, kipróbálásához Apple-asszisztencia szükséges, szoftverei erősen tesztfázisban vannak, sőt azt tanácsolja az Apple, hogy használata előtt egy szemészhez is menjen el az ügyfél. A Reuters beszámolója szerint a Vision Pro nem is működik még hibátlanul: egy a hírügynökség munkatársainak szóló bemutatón az eszköz lefagyott, segítséget kellett hívni, és újra kellett indítani.

Virtuális perszónák, ha találkoznak

A látottak alapján a virtuális perszónával kapcsolatos fejlesztés látszik valamennyire érdekesebbnek, de a szemüveg viselőjének a külső kijelzőn megjelenő arca a maga emberhez hasonlatos, mégis robotszerű virtuális alakjában kissé nyomasztóan hat. (A keynote maga is kissé kínos, feszengős hangulatú volt, nem váltottak ki egyöntetű lelkesedést az előadóteremben a kivetítőn látottak.)

Többen rámutattak arra is, hogy hiába pakolták tele a legújabb fejlesztésekkel az Apple új zászlóshajóját, a Vision Pro mégsem más, csak egy újabb AR/VR szemüveg. És ezek a szemüvegek a tervezők minden akarata és az elégetett dollármilliárdok ellenére sem váltották eddig be a hozzájuk fűzött reményeket. Ennek hátterében valószínűleg az lehet, hogy használatuk annyira távol áll az emberi fiziológiától, személyes és társas igényektől, hogy elterjedésük soha nem üti át az üvegplafont.  

 


Mindezek alapján elmondható, hogy a jelenlegi piaci hangulat nem kedvez nagyon a Vision Pro bevezetésének. A mesterséges intelligenciával kapcsolatos, egyre szélesebb körben terjedő aggodalmak, sőt félelmek, a Facebook/Meta virtuális világának földbeállása, a hagyományos és a közösségi média fogyasztásának gyorsan változó trendjeiből nehéz arra következtetni, hogy az egyelőre fölső kategóriás informatikai termékként, prémium üzleti szolgáltatásként értékelhető Vision Pro az Apple számára olyan aranytojást tojó tömegtermékké válhat, mint az iPhone.

Nyitókép: Apple

#Tudomány-Tech#infotech#apple#vision pro#virtuális valóság#kiterjesztett valóság#ma

Címlapról ajánljuk