Magyar Gripen-pilóta fogadta be jelképesen Finnországot és Svédországot a NATO-ba
2022. szeptember 22. 18:22
Az ostravai NATO-napokon a magyar és a belga pilóták együtt repültek finn és svéd kollégáikkal, a NATO-bővítést szimbolizálva. Helyszíni képriportunk megmutatja a cseh rendezvény legérdekesebb résztvevőit, a legmodernebb F-35 Lightning vadászbombázótól egy ősöreg B-52 bombázón át a világ legnagyobb katonai szállítógépéig.
Két héttel a zeltwegi Airpower 2022 légishow után rendezték a csehországi Ostravában a NATO-napokat, a térség szezonzáró nagy légi és földi haditechnikai bemutatóját. A 2001 óta minden évben megrendezett Dny NATO v Ostravě szombati és vasárnapi programjaira 110 ezren látogattak ki, annak ellenére, hogy az időjárás igazán nem fogadta kegyeibe a rendezvényt: hideg, szél és eső tette próbára a látogatókat és a haditechnikát. A rossz időjárás miatt néhány program el is maradt, vasárnap például olyan alacsonyan vonultak az esőfelhők, hogy Szentendrei Dávid százados magyar Gripen-pilóta felszállt ugyan, de nem mutathatta be repülőprogramját.
De ne ugorjunk ennyire előre, a szombati nap ugyanis többé-kevésbé az előzetesen kiadott program szerint alakult, egyedül az amerikai légierő B-52-esének átrepülése maradt el műveleti okokból (ami nagyjábol azt jelenti, hogy máshol akadt fontosabb dolga az ukrajnai háború miatt Európában állomásozó stratégiai bombázónak). Az ostravai NATO-napok rendezvénye nem tisztán légishow, a szervezők elég nagy hangsúlyt fektettek idén is a földi katonai, rendőrségi, kommandós bemutatókra, amiknek leglátványosabb elemei természetesen a páncélosok – főleg T-72-es tankok –, amik hatalmas elánnal szántják fel a mošnovi Leoš Janáček repülőtér talaját.
A légi programok közül idén egy dolog emelkedett ki igazán: két áthúzás erejéig tiszteletét tette a holland légierő egyik Lockheed Martin F-35A Lightning II vadászbombázója. Ilyen repülőgépet a térség légibemutatóin még nem lehetett látni, az, hogy most mégis megmutatta magát a legkorszerűbb, ötödik generációs amerikai harci gép, elsősorban annak köszönhető, hogy a cseh kormány a nyáron bejelentette: a cseh légierő flottáját 24 darab ilyen repülőgéppel bővítenék. A Lockheed Martin el is hozott egy életnagyságú modellt is, aminél hosszú sorban álltak a látogatók, hogy beleülve kipróbálhassák milyen érzés a levegő urának lenni.
A felhők közül pár percre megjelenő F-35A vadászbombázón kívül akadt még azért látványosság: a svéd Saab bemutatta a JAS-39 Gripen E vadászgépet, ami a legújabb verziója a nálunk is szolgálatban álló típusnak. Ezen kívül pazar demót repült F-16-osával a belga légierő pilótája, Steven De Vries százados, ahogy Szentendrei Dávid is megmutatta, hogy mire képesek a magyar pilóták – Saab JAS-39 Gripen C vadászgépével a magyar százados el is hozta a rendezvény legjobb repülőbemutatójának járó facebookos közönségdíjat. A vadászgépek sorában mindenképp unikum volt a finn légierő F/A-18C Hornet vadászgépének bemutatója, látványos repülését nézve a látogatók felidézhették az új Top Gun-film egyes jeleneteit, amikben ez a géptípus játszotta a főszerepet.
Az ostravai NATO-napok repülőprogramja mindkét napon különleges kötelékrepüléssel ért véget: az úgynevezett NATO-áthúzás során együtt repült a Szentendrei Dávid magyar Gripen-pilóta Steven De Vries-szel, a belga F-16-os pilótájával, és csatlakozott hozzájuk a svéd Gripen és a finn Hornet. A kötelékrepülés Svédország és Finnország küszöbön álló NATO-csatlakozását szimbolizálta, üzenete a két országgal odébb zajló háborúra tekintettel elég egyértelmű volt:
az észak-atlanti katonai szövetség erősebb és elszántabb mint valaha.
A rendezvénynek nem csak a légi bemutatók voltak fontos részei, az úgynevezett statikus bemutatók is rendkívül izgalmas látványt nyújtottak. A reptér betonján kiállított repülőgépek közül több is igazán emlékezetes és élményszámba menő volt. A statikus sort tekintélyt parancsoló méreteivel a Lockheed C-5M Super Galaxy uralta, ami a világ legnagyobb katonai szállítógépe (törzse 75 méter hosszú, szárnyfesztávolsága 68 méter). Mögötte parkolt egy Boeing C-17 Globemaster, amit egy Boeing B-52 Stratofortress követett, az impresszív négyes sort pedig egy Boeing KC-135 Stratotanker légi utántöltő gép zárta. A B-52-es története igazán figyelemreméltó: a Wise Guy névre hallgató, 60–0034-es oldalszámú gépet egyszer már leszerelték, és egy repülőgéptemetőben helyezték el, de nemrég úgy döntöttek a légierő illetékesei, hogy jó szolgálatot tehet még, ezért kihozták a nyugalmazott repülőgépek lerakatából, és tavaly 30 millió dollárt ráköltve felújították.
Az alábbi képek összefoglalót nyújtanak az ostravai NATO-napok főbb földi és légi pillanatairól.