Száz éve született Carroll Shelby, a legenda, aki folyamatosan a halál fenyegetésében élt, mégis mindenkinél gyorsabb lett
2023. január 11. 17:24
A texasi autóversenyző-legendánál már pici korában szívelégtelenséget állapítottak meg, ő mégis sikert sikerre halmozott előbb versenyzőként, majd konstruktőrként. Összegyűjtöttük Carroll Shelby hosszú életének legelképesztőbb pillanatait a csirketenyésztéstől a háborún át a nitroglicerinig.
Carroll Shelby kereken száz éve, 1923. január 11-én a texasi Leesburgben született egy nem kimondottan tehetős család gyermekeként. Shelby hosszú, elképesztő fájdalmakkal és még elképesztőbb sikerekkel teli élete nemcsak az autóversenyzést változtatta meg örökre, hanem magát az autógyártást is. Születésének évfordulója alkalmából összegyűjtöttük a legenda életének tíz legfontosabb pillanatát.
1. Mozdulatlan évek
Carroll Shelbynél gyerekkorában súlyos szívelégtelenséget diagnosztizáltak, ezért az orvosok előírásainak megfelelően hétéves korától egészen tízéves koráig kis túlzással mozdulatlanul, ágyhoz kötve élte az életét. Amikor Shelby állapotát megfelelőnek értékelték, kinyílt előtte a világ, minden vonzotta, ami a sebességgel volt kapcsolatos. Gyerekkorában minden hétvégén elbiciklizett egy kis, környékbeli versenypályára, hogy a hangosan repesztő autókat csodálja.
2. Baromfitenyésztő
Shelby számára egyáltalán nem voltak idegenek az egyszerű, polgári foglalkozások. Egészen a versenyzői pályafutása kezdetéig főállású baromfitenyésztőként dolgozott, ez a munka jelentette ugyanis a fő megélhetését. Emellett foglalkozott munkagépekkel, de még olajfúrótornyokon is dolgozott kétkezi munkásként.
3. Pilóta a hadseregben
Kevesen tudják, de az autóversenyzőként és konstruktőrként ismertté váló Carroll Shelby nemcsak a földön, hanem a levegőben is imádta a sebességet. Mikor az Egyesült Államok belépett a második világháborúba, a nem tökéletes egészségügyi állapotban lévő Shelby a légierőhöz került kiképző pilótaként. Az elsődleges feladata az volt, hogy amerikai földön pilótákat képezzen ki, de a lehetőségeit egészen egyedi módon használta ki.
4. Szerelmeslevél az égből
Shelby klasszikus, régi vágású, ugyanakkor kifejezetten romantikus ember volt. Egy alkalommal, amikor a seregben szolgált San Antonióban, szándékosan a menyasszonya háza fölött repült el, hogy ledobhasson neki egy szerelmes levelet. Az ifjú vőlegény a borítékot egy pár csizmába rejtette, majd a megfelelő pillanatban kidobta a lábbelit a gépből. Egy évvel az eset után össze is házasodtak.
5. Egy kölcsönkörre
A legendás autóversenyző pályafutása egy kölcsönkapott autóval kezdődött, egészen pontosan egy MG CT favázas utcai autóval, amivel egy versenyen mindenkit maga mögé utasított. Több olyan versenyen is elindult, ahol az övénél erősebb autók álltak rajthoz, egy alkalommal például egy olyan mezőnyben lett a leggyorsabb, amiben Jagauar XK120-asokkal kellett viaskodni.
6. Győzelem Le Mansban pilótaként
1958-ban és 1959-ben alig akadt olyan rangos verseny, amin Shelby ne indult volna. Még a Formula–1-es versenyen is megmérette magát Belgiumban. Pilótaként élete legnagyobb teljesítményét érte el 1959-ben, amikor egy Aston Martin DBR1-essel megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt a társpilótájával, brit Roy Salvadorival. Sikerük az Aston Martin első győzelme volt a verseny történelmében.
7. Nitroglicerin a nyelv alatt
1960-ban Shelby végleg befejezte az aktív versenyzést pilótaként, miután az egészségi állapota annyit rromlott, hogy lényegében a hirtelen halált kockáztatta, valahányszor beült a volán mögé. Az utolsó versenyét a Continental Divide Raceway-en teljesítette, Shelby a köröket egy nitroglicerin-tartalmú tablettával a nyelve alatt rótta, mivel a szívpanaszai miatt pokoli mellkasi fájdalmai voltak. Carroll Shelby ennek ellenére szépen búcsúzott, megnyerte élete utolsó versenyét.
8. Győzelem Le Mansban konstruktőrként
Shelby a versenyzés után csirkéket kezdett nevelni, de a fejébe vette, hogy megépíti minden idők leggyorsabb versenyautóját. Az addigra jó kapcsolatokra szert tevő Shelby sok gyártónál, többek között a Chevroletnél is házalt, de végül a versenyautót építeni szándékozó Ford lett a befutó. Az autóversenyzőről hamar kiderült, hogy nemcsak vezetni tud, hanem azzal is tisztában van, hogyan kell összerakni egy versenygépet. 1966-ban a Shelby tervei alapján készült autók bevették Le Manst, egy fölényes hármas befutóval mindenkit maguk mögé utasítottak. A Ford GT40 II. ezzel ötéves Ferrari-hegemóniát tört meg, ami az európai és a brit gyártók uralta mezőnyben igazi szenzációnak számított. A Ford ezután négy éven keresztül verhetetlennek bizonyult a konstruktőrök versenyében. Az ominózus versenyről készült film, a Ford v. Ferrari Ken Miles és Carroll Shelby történetét mutatja be.
9. Megy, mint a pokol
Carroll Shelby egy rakat Ford- és Mustang-együttműködés után a nyolcvanas évek közepén a Dodge felhívására megalkotta a munkába járós autónak kinéző, de közben elképesztően erős, több mint 470 lőerős OMNI GLH-t, amiben a GLH a Goes Like Hell-t (pokolian gyors) jelenti. A meglehetősen kicsi autó az amerikai izomautókat idézi erőben, kinézetre viszont inkább tűnik egyszerű, olcsó kivitelnek, mint álomautónak.
10. 87 évesen egy utolsó gázfröccs
Carroll Shelby még 87 évesen sem tudta elengedni a sebességet, élete utolsó munkája a Ford GT500 2010-es korszerűsítése volt. Shelby az együttműködés előtt elmondta, hogy élete utolsó projektjére szívesen tért vissza oda, ahol minden elkezdődött: a Fordhoz.
Nyitókép: Alvis Upitis / Getty Images