Nőalázással autót árulni? - szakértők véleménye a reklámkampányról
2025. február 20. 10:00
A Nissan legújabb magyarországi reklámkampánya nagy felháborodást váltott ki. A hirdetésekben olyan szexista szlogenekkel próbálták népszerűsíteni az X-Trail modelljüket, amelyek sokak szerint sértenek, tárgyiasítják a nőket, és a toxikus maszkulinitást erősítik. A botrány kirobbanását követően a Nissan visszavonta a kampányt, de a döntés hátteréről nem adott kielégítő magyarázatot. A témáról Mérő Vera, a Nem Tehetsz róla, Tehetsz Ellene alapítója, Guld Ádám, médiakutató, kommunikációs szakember és Wolf Gábor, marketing guru beszélt a Reggeliben.
A szexizmus társadalmi hatásai
Mérő Vera, a Nem Tehetsz róla, Tehetsz Ellene alapítója szerint a reklám csak egy tünete annak a mélyen gyökerező szexizmusnak, amely még mindig jellemzi a társadalmat. A szakértő szerint az ilyen jellegű kampányok normalizálják a nők tárgyiasítását, amely hosszútávon hozzájárulhat a családon belüli erőszak és a szexuális zaklatás kultúrájának fennmaradásához.
Kommunikációs és marketingbaki
Guld Ádám médiakutató szerint a kampány egy iskolapéldája annak, hogyan nem szabad kommunikálni 2025-ben.
A vizuális elemek és a szövegek egy hímsoviniszta világnézetet tükröznek, amelyben a nők csupán a férfiak kiegészítőiként jelennek meg
– mondta. A szakértő kiemelte, hogy a sztármarketingben az "imagetransfer" fogalma külcsönös hatást jelent: a celeb hat a márkára, és fordítva. Az eset jó példa arra, amikor ez a folyamat negatív irányba sül el.
Marketing és vállalati felelősség
Wolf Gábor marketing szakember szerint a Nissan kampánya komoly hiba volt, hiszen egy nagy múltú márka épített brandjét tette kockára egy rosszul átgondolt reklámmal.
A rossz reklám is reklám? Igen, de nem egy ekkora cég esetében!
– figyelmeztetett. Szerinte a Nissan sokkal jobban kezelhette volna a helyzetet, ha valódi felelősségvállalást mutat, például egy egyenjogúságért küzdő alapítvány támogatásával.