Mekkora veszélyt jelentenek az idős sofőrök?
2022. február 1. 9:26
Magyarországon a 70 év felettieknek kétévente hosszabbítani kell a jogosítványt. Nincs felső korhatár, 90 éves kor felett is megkapható az engedély, ha azt a vezető egészségi állapota megengedi. Zerkovitz Dávid, közlekedési pszichológus szerint a 25 év alattiak nagyobb veszélyt jelentenek a forgalomban, mint a 65 év felettiek.
Sok esetben az időseket hibáztatja a többi sofőr, ha a valami balul sül a közlekedésben, ehhez elég, ha csak rossz irányba fordul az illető. A szakértő szerint azonban a tények nem igazolják ezt.
A valóság pedig nem ezt mutatja. A 25 év alattiak nyolcszor akkora eséllyel fognak balesetezni, mint a 75 év fölöttiek, vagy a 65 év fölöttiek
– mondta a Reggeliben Zerkovitz Dávid, közlekedési pszichológus.
Ez annak köszönhető szerinte, hogy a fiatalok még rutintalanok, emiatt pedig nem biztos, hogy le tudják reagálni a különböző közlekedési helyzeteket, az idősebbeknél viszont nagyobb a rutin, igaz, kevesebbet is vezetnek.
A szakértő arról is beszélt, nehéz családon belül közölni az idős hozzátartozóval, hogy már nem alkalmas a vezetésre, ráadásul sokaknál érzelmi kérdés, hogy rendelkeznek járművel, amit rendszeresen használnak is. Arról nem beszélve, hogy ez a folyamat visszafordíthatatlan.
Zerkovitz Dávid arról beszélt, érdemes figyelni az intő jeleket, például az úgynevezett kihagyásos problémákat, amikor mondjuk nem vesz észre egy piros lámpát a sofőr. Szerinte jó, ha idősebb korban rendszeres kontrol alatt van az, akiről azt gondolják a családtagok, hogy már nem alkalmas a vezetésre.
A szakértő azt is elmondta, hogyan lehet közölni az ilyesmit a rokonnal. Kiemelte, hogy fontos, hogy alternatívát kínáljanak neki.
Akár megyünk vele, segítünk az ellátásában, tehát hogyha ő azért használja az autót, mert kell, mert szükség van rá, akkor próbáljuk meg ezt helyettesíteni
– fogalmazott a szakértő. Szerinte érdemes úgy beszélni a témáról, hogy végül maga az idős sofőr hozza meg a döntést arról, hogy felhagy a vezetéssel.