BIFF-pályázat: új korszak kezdődött a független filmek finanszírozásában

rtl.hurtl.hu

2025. május 15. 18:03

A Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál által indított Cine-Collegium Budapest első filmfinanszírozási támogatását az Anyám, a szörny című filmterv kapta. Az alkotók éveken át küzdöttek a megvalósításért, de a példátlan szakmai és közösségi összefogásnak köszönhetően most elindulhat a forgatás. A film nemcsak egy nő belső válságáról szól, hanem a magyar független film új korszakát is jelzi.

Összefogás a független filmért

A Budapest International Film Festival (BIFF) által létrehozott Cine-Collegium Budapest (CCB) első alkalommal hirdette meg független filmfinanszírozási pályázatát. Céljuk első- és második nagyjátékfilmjüket tervező magyar alkotók támogatása. A finanszírozás egy korábban sosem látott filmszakmai összefogás eredménye, amelyben filmipari szereplők, más ágazatokból érkező vállalatok és magánadományozók is részt vesznek.

Az első pályázati ciklusban 25 millió forintnyi közvetlen támogatás és további felajánlások (világítás, kellékek, utómunka stb.) gyűltek össze egy közel 100 millió forintos költségvetésű produkció megvalósításához.

A győztes film: Anyám, a szörny

A zsűri döntése értelmében a Rudolf Olivér rendező és Kungl Zsigmond forgatókönyvíró által jegyzett Anyám, a szörny nyerte a támogatást. A történet egy negyvenes éveiben járó nő, Éva belső vívódásait követi, aki az évek alatt felgyülemlett frusztrációját egy maszk segítségével kezdi kifejezni.

„Az Anyám, a szörny egy nagyszabású forgatókönyv, figyelemreméltó életismerettel megtámogatva. Az a film fog ebből a könyvből születni, ami, szerencsés esetben, a forgatókönyv egy fajsúlyos ötlete mentén képes lesz kibontani egy teljes élethelyzetet, ami a legjobb esetben nagyon sokunkban rezonál majd. Az ellenszegülés, a nagy levegővétel, a vakmerőség és persze a szerelem filmje ez” – nyilatkozta Orsós László Jakab, a CCB egyik zsűritagja.

Új hír
Részlet a film látványvilágát bemutató mood filmből

A kiválasztás és a mezőny

A zsűri elnöke Enyedi Ildikó, további tagjai Iványi Petra, Lichter Péter, Orsós László Jakab és Pohárnok Gergely voltak. A versenybe 16 érvényes filmterv érkezett, amelyek közül négy kapott kiemelt figyelmet.

„Tudtam, hogy nehéz lesz. Azt azért nem gondoltam, hogy ennyire. A beérkezett pályázatokból 8-10-et azonnal elindítanánk, aztán a moziban boldogan megnéznénk, ezt nemcsak a magam nevében mondom. [...] A döntés így nem annyira zsűrizésre hasonlított, mint inkább valami morbid triázsra egy túlterhelt, épp, hogy működő sürgősségin éjjel háromkor” – meséli Enyedi Ildikó.

A döntéshozók mentorálási lehetőséget és nemzetközi láthatóságot biztosítanak három másik pályázatnak is: Albertfalva királya (r.: Berényi Andor), Ostrom (r.: Kovács István) és Étterem a kék párduchoz (r.: Hevér Dániel).

Az alkotók reménye és a közösség ereje

„Régóta fejlesztjük az Anyám, a szörny című filmünket. Sokáig úgy tűnt, hogy talán már nem készülhet el. Hosszú idő telt el, a forgatókönyv sokat változott, de a magja ugyanaz maradt. A BIFF és a Cine-Collegium Budapest támogatásának köszönhetően most végre valósággá válhat, hogy elmeséljük Éva történetét – egy szörnymaszkos anya lázadását” – mondják a film alkotói, Rudolf Olivér rendező, Kungl Zsigmond forgatókönyvíró és Petrovits Genovéva producer.

A CCB azért jött létre, mert létre kellett jönnie. Azért, mert nem lehet csak némán eltűrni ahogy egy politikai erő hatalmi akaratoskodásból víz alatt próbál tartani több filmes generációt 

– meséli Orsós László Jakab.

A Cine-Collegium Budapest támogatói között számos neves cég szerepel a magyar filmipar minden szegmenséből, a program nemzetközi fővédnöke pedig Tarr Béla.

A jövő

A következő pályázati kiírásra az október 25. és november 2. között tartott második BIFF alkalmával kerülhet sor. A szervezők hosszú távon évente legalább egy új filmet, illetve egy fiatal filmes teljes képzési időszakának tandíját szeretnék finanszírozni. Az adományozói felületen egyszeri vagy rendszeres támogatást is lehet küldeni a program fenntartásához.

„Ez az alapítvány nem tudja megoldani a kiéheztetett magyar filmszakma helyzetét […] A CCB menekülő útvonal – egy utolsó esély arra, hogy egy elhivatott alkotó legalább önszorgalomból, önfeláldozó munkával megvalósíthassa a filmtervét” – mondják a CCB alapítói.