George Clooney a mai napig bocsánatot kér érte – 25 éves minden idők legrosszabb Batman-filmje
2022. augusztus 14. 13:19
Milyen pocsék lehet az a film, aminek a főszereplője, a rendezője és a forgatókönyvírója is bocsánatot kért, nem is egyszer? 1997. augusztus 14-én mutatták be Magyarországon a Batman és Robint, de vajon tényleg Clooney filmje a Denevérember legmélyebb repülése?
Egy szuperhősfilmben szerepeltem, és olyan nagyon elcsesztem, hogy a forgatás közelébe se engednének
– mondta George Clooney 2021-ben arról, eljátszaná-e még egyszer Batmant.
Annyira pocsék, hogy fizikai fájdalmat okoz, ha csak belenézek. Ha végigpörgetem a csatornákat, és valamelyiken belebotlok, felkiáltok: ó, ne, ne, ne, ne!
– nyilatkozta nem múló fájdalommal George Clooney 2020-ban.
Nem engedi, hogy megnézzem
– jegyezte meg Amal Clooney, a színész felesége.
Szeretném, ha a feleségemben maradna némi tisztelet irántam
– tette hozzá Amal Clooney férje, George.
Arra a kérdésre, hogy melyik filmje volt a legnagyobb hatással a színészi pályájára, Clooney 2018-ban rávágta:
Könnyű választanom: a Batman és Robin. És ez nem vicc. Addig színészként csak az érdekelt, hogy munkát találjak. Azok után, hogy a film akkora bukásnak bizonyult szakmailag, megértettem, hogy befolyással kell lennem a filmjeimre, nem csak a saját szerepemre. Így lett a következő három filmem a Mint a kámfor, a Sivatagi cápák és az Ó, testvér, merre visz az utad?
Clooney nem túlzott, a felsorolt filmek színészi karrierjének legjobbjai közé tartoznak, és talán abban is szerepet játszott a Batman és Robin bukása, hogy a sztár később rendezni kezdett, de a Denevérember okozta sebek, mint a fentiekből is látszik, a mai napig nem gyógyultak be teljesen.
Azt hiszem, a Batman miatt vagy húsz éven át nem hívtak a Comic-Conra. Épp most találkoztam Adam Westtel, és bocsánatot kértem tőle. Bocs a mellbimbókért a jelmezen
– mondta Clooney 2014-ben, amikor végre meghívták a Comic-Conra, ahol nem csak a képregényrajongókat, de a hatvanas évek népszerű tévésorozatában Batmant megformáló Westet is megkövette.
A stábból azonban nem Clooney volt az egyetlen, aki önkritikát gyakorolt. Bár kétségtelen, hogy ő tartja a bocsánatkérések rekordját, a film rendezője, Joel Schumacher is megszólalt több alkalommal, például a film 20. évfordulója alkalmából:
Nézze, bocsánatot kérek. Bocsánatot akarok kérni minden rajongótól, akinek csalódást okozott a film, mert azt hiszem, tartozom nekik ennyivel
– mondta Schumacher a Vice újságírójának, ezzel indítva a hosszú beszélgetést. Erre mondják: kemény kezdés. De ami ezután jött, az se semmi.
Olyan volt, mintha megöltem volna egy csecsemőt
– vallott érzéseiről és a film fogadtatásáról az egyébként jó kedélyű rendező, aki a beszélgetés végén, biztos, ami biztos, még egyszer elnézést kért:
Sosem voltam a kritikusok kedvence, és ez felszabadítóan hatott. De ettől függetlenül, bocsánatot kérek.
A forgatás háttértörténetét feltáró interjúban természetesen szó esik a film legtöbbet kritizált pontjáról, pontosabban két pontjáról: a Batman-páncélra applikált mellbimbókról.
Micsoda kifinomult világban élünk, ahol egy aprócska gumidarab, ami nem nagyobb, mint a régi ceruzákon a radírvég, még mindig téma lehet. A sírkövemre is ezt fogják felvésni, ebben biztos vagyok
– válaszolta Joel Schumacher.
Persze nem Batman mellbimbói vitték sírba a sorozatot, amely csak nyolc év múlva, Christopher Nolan és Christian Bale segédletével kelt új életre. És nem is Clooney-val volt baj, akkora biztosan nem, hogy azért ennyiszer bocsánatot kelljen kérnie.
Minden azzal kezdődött, hogy Tim Burton 1989-es Batmanje Michael Keatonnal és Jack Nicholsonnal új fejezetet nyitott a hollywoodi szuperhősfilmek történetében, és nem mellesleg annyi pénzt termelt, hogy hamarosan elkészült a folytatás is.
Az 1992-es Batman visszatér, ez a csodás bizarr fantázia Pingvinnel és a Macskanővel már nem annyira volt ínyére a stúdiófőnököknek, akik Burton vízióját túl sötétnek és elborultnak vélték. Vajon mit szóltak volna Nolan filmje, A sötét lovag láttán?
Az eredmény: Burton és Keaton lelépett, jött Schumacher, és hirtelen minden színesebb lett, könnyedebb és komikusabb, a groteszk és gótikus hangulatot felváltotta a túltolt camp (egy túlzásokra épülő, a rossz ízlést gyakran ironikusan ábrázoló művészeti irányzat). Időközben Batman is megfiatalodott, Keatontól Val Kilmer vette át a Denevérember ruhatárát.
Amikor a harmadik rész rendezője megjelent a színen, azt mondtam, ezt én már nem tudom vállalni. Kedves ember volt, nemrég halt meg, de akkor sem mondanék róla semmi rosszat, ha élne, szóval, volt néhány találkozónk, és azt reméltem, hátha sikerül rábeszélnem, hogy más irányba menjünk, de nem engedett. Volt egy pont, amikor azt kérdezte: nem értem, miért kell mindennek olyan sötétnek és szomorúnak lennie
– mesélte Michael Keaton, hogy miért sokallt be az első két film után. A harmadik, majd a cikk címében szereplő negyedik filmet a 2020. június 22-én elhunyt Joel Schumacher rendezte, róla beszélt Keaton.
A sötétséget felváltó neonfényekkel, a szomorúságot elvető könnyedséggel valamint Val Kilmerrel és Jim Carrey-vel a főszerepben Schumacher elsőre még megúszta, a Mindörökké Batman nagyot kaszált a pénztáraknál, és a rajongók dühe sem érte el a kritikus szintet, bár már hallható volt némi morgás a sorok között, ami aztán a burtoni örökséget minden ízében megcsúfoló Batman és Robin láttán kis híján lincshangulatba torkollott.
Batman korcsolyázik?
Batman mellbimbót kap?
Batman a levegőben szörföl?
Schwarzenegger bolyhos jegesmedvés házipapucsot hord?
Batman fizetőeszköze a Batman-logós hitelkártya?
Robin gumis ajakvédőt visel?
És akkor még a verbális „poénokról” nem is beszéltünk. Nem ez volt Akiva Goldsman forgatókönyvíró legsikerültebb munkája, az biztos.
Ami a Batman és Robint illeti, ezt a mai napig nem értem. Senki sem akart rossz filmet csinálni… A sors iróniája, hogy a forgatás felénél megnéztük az addigi jeleneteket, és úgy tűnt, egy érdekes, sötét hangulatú filmet készítünk. Aztán az lett belőle, ami, és ezért elnézést kérek. Azt hiszem, mindannyian sajnáljuk
– nyilatkozta Goldsman, aki néhány évvel később az Egy csodálatos elme forgatókönyvéért Oscar-díjat kapott.
Nem, ez tényleg nem szegény színészeken múlott, és ezennel felmentjük George Clooney-t a további bocsánatkérések alól. A Vészhelyzetből kikölcsönzött tévésztárnak 1997-ben esélye sem volt rá, hogy ebből jól jöjjön ki.
Kész csoda, hogy mindezek után ilyen magasra jutott, mi ez, ha nem az igazi mission impossible! Hát még ha hozzávesszük, hogy Clooney-nak nemcsak a hírnevét, de a humorát is sikerült megőriznie a bemutató óta eltelt negyedszázad során.
Humor ide, vagy oda, abban biztosak lehetünk, hogy nem ő volt az, aki megvásárolta a „mellbimbós” kosztümöt. Batman jelmezét nemrég bocsátották árverésre, a kikiáltási ár 40 ezer dollár volt.
Nyitókép: Colin Davey / Getty Images