Gazdaság

A három legfölöslegesebb szolgáltatás, amiért sokat fizetünk a bankoknak

Herman BernadettHerman Bernadett

2024. január 25. 10:10

Sokan azt hiszik, jobban járnak, ha dombornyomott bankkártyát választanak vagy sms-értesítést kérnek a banki tranzakciókról, és jó, ha papíron is megvan nekik a havi értesítőjük a számlaforgalmukról. Ezek a szolgáltatások viszont drágák, és ma már teljesen fölöslegesek, az elhagyásukkal tízezreket lehet spórolni. Ha szétnézünk a költségeink és a bankszámlák között, könnyen olcsóbbá tehetjük a bankolásunkat. 

Január végéig minden banki ügyfél megkapja a részletes elszámolást arról, mennyibe került számára a bankszámlája 2023-ban. A kimutatás minden részletet tartalmaz, a készpénzfelvétel, a bankkártyák, valamint a tranzakciók díjait, és az összes apróbetűs részben szereplő egyéb költséget is. Vannak, akiknek csak néhány ezer forintba került a bankolás, sokan viszont súlyos tízezreket hagynak választott pénzintézetüknél, ennek egy részét gyakran teljesen fölöslegesen.

A bankszámlák költségein sokat lehet faragni, ha legalább a drága, ám teljesen értelmetlen szolgáltatásokat olcsóbbra cseréli az ügyfél. Íme az értelmetlenül drága banki szolgáltatások toplistája.

Dombornyomott bankkártya

A bankok az egyes számlacsomagokhoz jellemzően kínálnak olcsóbb elektronikus és valamivel drágább dombornyomott bankkártyát is. A köztudatban az él, hogy az utóbbit jobban megéri választani, hiszen csak néhány ezer forint a különbség, ám a dombornyomott plasztikot sokkal több helyen elfogadják.

Ez viszont ma már nincs így. A dombornyomott kártyáknak addig volt csak jelentőségük, amíg a kereskedők egy része egy imprinternek hívott berendezéssel olvasta le a kártyaadatokat. 

Ilyen készüléket azonban ma már leginkább csak a múzeumokban láthatnak a bankkártyások, esetleg valamilyen 1980-as években vagy még korábban készült filmben.

Az imprinterekhez nem kellett sem áram, sem internet szemben a mostani POS-terminálokkal. A gépbe behelyezték a dombornyomott bankkártyát, rá a háromrétegű számlapapírt, majd egy határozott mozdulattal végighúzták rajta a nyomtatót. A dombornyomásnak azért volt jelentősége, hogy a bankkártya adatai szépen kivehetőek legyenek a papíron. A számlapapírt ezután aláíratták a bankkártyás vásárlóval, aki meg is kapta az egyik példányt. Egy másik példány ott maradt a kereskedőnél, a harmadik pedig ment a bankba, amelyik ez alapján átutalta a kereskedőnek a pénzt. Az eszközt megnézheti működés közben az alábbi videóban.


Ezt a kőkorszaki technológiát azonban valószínűleg ma már egyetlen kereskedő sem alkalmazza sem Magyarországon, sem külföldön, legfeljebb olyan egzotikus országokban, ahol akadozik az áramellátás. A terminálok mind elektronikusan kommunikálnak a bankokkal, és az ATM-ek is be vannak kötve az elektromos és internethálózatba. Magyarán az, akinek a legegyszerűbb elektronikus bankkártyája van, valószínűleg semmiféle hátrányba nem kerül a kártyaelfogadás terén egy dombornyomott kártyással szemben.

Push üzenet helyett sms

Szaporodnak a banki csalások, mindenki állítsa be az sms-értesítést a banki tranzakciókról – tanácsolják a bankok és a szakértők. Részben igazuk is van, jó, ha az ügyfél mielőbb értesül a nem kívánatos ügyletekről, és gyorsan intézkedni tud.

Csakhogy az sms-ek sok pénzbe kerülnek, általában darabonként számolnak fel utánuk díjat a bankok, és ez a díj minden évben az inflációval megegyező mértékben növekszik is. 

Az idén például 17,6 százalékos díjemelésre számíthatnak azok, akik igénybe veszik ezt a szolgáltatást.

Sok banknál azonban az sms-értesítéseket le lehet cserélni adat alapú internetes push üzenetekre is. Ezek szintén azonnal tájékoztatják az ügyfelet minden tranzakcióról, akkor is, ha ő végezte el az ügyletet, és akkor is, ha valaki illetéktelen. Általában egy okostelefon szükséges hozzá internetforgalommal, és a bank mobilapplikációja, amelyet telepíteni, regisztrálni kell, illetve engedélyezni számára a push üzenetek küldését. 

Ezek az üzenetek pedig jellemzően díjmentesek a bankoknál.

Ha valaki az sms-eket teljes mértékben push üzenetekre cseréli, évente több ezer, akár több tízezer forintot is megspórolhat attól függően, korábban mennyi sms-t kért és kapott a bankjától. Ma már az sem ritka, hogy valaki egyszerre kap push és sms üzenetet ugyanarról a tranzakcióról, ami aztán végképp fölösleges.

Mivel egy átlagos ügyfél többnyire már okostelefont használ folyamatos internetkapcsolattal, amit a külföldi útjain is fenn tud tartani, pénzkidobás számára fizetni azért, amit ingyen is megkaphat ugyanarra a készülékre.

Nyomtatott számlakivonat

Jó az, ha megvan minden kinyomtatva papíron, legalább nem veszik el, meg akkor is jól jön, ha valahol be kell mutatni – mondják sokan a bankszámlakivonatról. Ezért kérik, hogy havonta néhány száz forintért küldje ki a számukra a bank a számlakivonatot postán. A bankok ezt boldogan meg is teszik, sok pénzt keresnek ezzel, az ügyfél pedig sokat bukik. Az ilyen kivonatok ára is általában az inflációval együtt emelkedik, tehát az idén még többet fizethet majd, aki szereti papíron nézegetni a bankszámláján történteket.

Több ezer forintot spórolhatna pedig azzal, ha elektronikus kivonatra váltana, és az internetbankban vagy a mobilbankban ellenőrizné a számlája forgalmát, költségeit. Az elektronikus kivonatokat évekre visszamenőleg is le lehet kérdezni a bankoknál. Arra is van lehetőség, hogy az ügyfél letöltse és kinyomtassa a kivonatot, ha valahol be kell mutatni, de a legtöbb helyen megelégszenek azzal is, ha az elektronikus formában letöltött kivonatot bemutatják.

Például, ha valaki elveszítette a bankkártyáját, és szeretné, hogy a lakásbiztosítása megtérítse az új bankkártya költségeit (aminek a lehetőségéről sokan nem is tudnak), akkor a biztosítók elfogadják az elektronikus bankszámlakivonatot is annak igazolására, mennyibe került a régi kártya letiltása és az új elkészítése.

Fölöslegesen néhány ezer forintot sem ad ki senki szívesen, ezért legjobb megszabadulni a már idejétmúlt szolgáltatásoktól. Az éves költségkimutatásról szóló levél a legtöbb ügyfélnek már az internetbankjába érkezik. 

Mivel a bankok nem tolják ezt az ügyfelek arcába, amikor azok belépnek az alkalmazásba, érdemes megkeresni az olvasatlan levelek között, és alaposan átnézni, mert lehetnek benne további fölösleges költségek is.

Ha pedig már rászánja az időt az ügyfél, azt is érdemes megnéznie, nem talál-e olcsóbb, az igényeinek jobban megfelelő számlacsomagot. A paraméterek személyre szabott beállításával az ajánlatokat egyszerűen össze lehet hasonlítani egy bankszámla kalkulátorral. Gyakran extra jóváírási akciókat is hirdetnek a bankok a számlanyitásért, az egyszerűsített bankváltással pedig az adminisztráció is minimálisra csökkenthető. Könnyen lehet, hogy akár a saját számlavezetőjénél is talál jobb, a bankolási szokásai alapján kedvezőbb ajánlatot. A bankok ugyanis maguk is versenyeznek az ügyfelekért, emiatt új, korszerűbb, a jelenlegi bankolási szokásokhoz jobban idomuló csomagokat hoznak létre. Az új csomagok pedig sokszor lényegesen olcsóbbak a régieknél, de ezeket maguktól nem feltétlenül tukmálják rá a régi ügyfelekre a pénzintézetek.

A szerző a Bank360.hu munkatársa.

Nyitókép: MTVA / Bizományosi: Faludi Imre

#Gazdaság#bankszámla#dombornyomott bankkártya#sms#értesítés#push#számlakivonat#költség#ma