Jövő héttől több tucat benzinkúton korlátozhatják néhány literre a tankolást
2022. november 19. 16:58
Kisebb-nagyobb mértékben rengeteg benzinkúton van már korlátozás, állítja Gépész László, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagja.
Pénteken mutattunk be a Híradóban egy benzinkutat, ahol 1 literes korlátozást vezettek be a tankolható mennyiségre. Gépész Lászlót, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagját az RTL Híradó arról kérdezte, mire jó ez a megoldás és mire számíthatnak az autósok.
Ez várható a szállítási korlátozással érintett kutakon?
Úgy látom, hogy ezzel egyáltalán nincs egyedül ez a benzinkút. Tehát kisebb-nagyobb mértékben rengeteg benzinkúton van már korlátozás. Kapásból fel tudnék sorolni húszat. Jövő héttől kezdve meg ennek a többszöröse is lehet akár. Eltérés legfeljebb abban lehet, hogy van, aki egy litert mond, van, aki két litert mondd – attól függően, hogy a kútoszlopnak mi a minimális kibocsátó képessége. Van, aki azt mondja, hogy a visszaadási problémák miatt inkább ezer forintban vagy kétezer forintban határozza meg. De hát meddig lehet ezt játszani? Ez egy véges dolog.
Mire jó egy egyliteres korlátozás?
Két alapvető oka van. Az egyik, hogy azért kell korlátozni, mert nincs mit eladni, tehát nem szállít a MOL. A másik ok, pedig a vonatkozó törvény, ami az üzemszünetre vonatkozik. Az üzemszünet azt jelenti, hogy egy töltőállomás, amelyik hatósági áras terméket forgalmaz, köteles, hogy forgalmazzon hatósági áras terméket. Ha ezzel nem tudja a vevőket kiszolgálni a szokásos nyitva tartási idejében 48 órán keresztül, akkor úgynevezett üzemszünetet kell hirdetnie, aminek több jogi következménye van.
Az egyik, hogy az üzemszünet kihirdetése után semmiféle kereskedelmi tevékenységet nem folytathat azon a telephelyen.
Tehát teljesen nullára le kell állítania az üzemanyagtöltő állomást, még akkor is ha ez teljesen értelmetlen dolog.
A másik pedig, hogy ilyenkor bejelentéseket kell, hogy tegyen, nem csak a vámhatóság felé – aki nyilván az ellenőrzések miatt kéri ezt a bejelentést – hanem a kereskedelemmel foglalkozó minisztérium felé is. És ilyenkor ennek a minisztériumnak, illetve a miniszternek van joga, hogy úgynevezett nyilvántartott szolgáltatók közül kijelöljön valakit, aki átveszi azt a benzinkutat üzemeltetésre. Ilyen nyilvántartott szolgáltató legjobb tudomásom szerint a MOL, mert azért itt a benzinkutak egymás között nem szeretnének ilyen, kvázi hullarabló szerepkörben tetszelegni. Ez azért mindenkinek megfeküdte a gyomrát. De ha a minisztérium azt mondja, hogy erre ellátásbiztonsági szempontból lehet szükség, akkor kijelölhet egy olyan szolgáltatót, akinek az adott benzinkút köteles átadni a készleteit. Köteles átadni a berendezéseit, köteles birtokba adni gyakorlatilag a benzinkutat és eltűrni, hogy ott valaki más valamilyen működést végezzen.
Ugye a dolog szépsége az, hogy ha azért kényszerül egy benzinkút arra, hogy üzemszünetet hirdessen, mert a MOL nem szolgálja ki, akkor utána a minisztériumnak joga van átadni az üzemeltetést a MOL-nak aki nyilván majd saját magát meg kiszolgálja. Hát, ha ez nem fából vaskarika akkor micsoda?
A MOL arra hivatkozik, hogy nekik csak szerződést kötni volt kötelező a kutakkal, de ellátni nem kötelező őket.
Március óta többször is felülvizsgálták, hogy mennyi üzemanyagot hajlandók adni. Ez a mennyiség folyamatosan csökkent le. Volt 60 százalék is, aztán lépcsőzetesen 25-ig ment le, most pedig ott tartunk, hogy nulla. A szerződéskötési kötelezettség tényleg arról szólna, hogy egy papír aláírására kötelezik, de a teljesítésre nem?! Hát ez akkor nem szerződés. Ha ezt nem tekinthetjük szerződésnek, mert nem teljesít, akkor viszont megszegi a szerződéskötési előírást.
A kis benzinkutak helyzetéről többet is megtudhat az RTL Híradó szombat esti adásából, amelyet 18 órától élőben is követhet az rtl.hu-n.
Nyitókép: RTL Híradó