Csillogó tartályán hanyatt esik a nap is – a Pannóniáknak ma is rengeteg rajongója van
2024. június 10. 21:04
Pannóniával járni életérzés és legalább akkora hungarikum, mint a pálinka vagy a Rubik-kocka. 70 éves lett a leghíresebb magyar motorkerékpár, amit egykori szülőhelyén, a csepeli motorkerékpárgyárban ünnepeltek a kétkerekű rajongói. A motorgyár már csaknem 50 éve bezárt, de a magyar tervezésű vasparipák iránti rajongás azóta sem csökkent.
A funkcionális alkatrészek mind ilyen mívesek rajta
– mesélte a találkozón az egyik 57-es TLT Pannónia tulajdonosa, aki a kimunkáltságot szerette meg a Pannóniákban. Meg az anyaghasználatot, „minden fém és üveg meg bakelit, nem nagyon van rajta műanyag dolog.”
A 70-es években egy ilyen motort kb. 20 ezer forintért lehetett vásárolni. Ma ennyiért egy kipufogót sem lehet venni hozzá és mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki egy jó állapotú retró járgánnyal szeretné szelni az utakat. Már nincsenek hozzá jó minőségű alkatrészek, és nehéz találni olyan szakembert, aki ért ezekhez a motorokhoz.
1954-ben gördült ki az első Pannónia a Csepel Művek gyártósoráról. A motorból 20 év alatt 700 ezer darabot készítettek itt és a szocialista blokk egyik csúcsfejlesztésének számított.
Vitték az oroszok, mint a cukrot
Szása kikaparta a hó alól, oldalba rúgta és elment vele dolgozni
– mondja Fóti Gyula, a Pannonia MGTSZ elnöke. A motor nagy előnye volt, hogy nem volt benne akkumulátor. Az oroszok is ezért szereték. „Akkor nem hogy akkumulátortöltő nem volt az oroszoknál, áram se” – mondja Fóti.
A gyártás 1975-ben leállt, de a becslések szerint 10 ezer ilyen motor máig lapul a magyar garázsokban. A Pannónia 70. születésnapjára szervezett találkozón múzeumok és magángyűjtemények egyedi darabjait is bemutatták. Volt olyan példány, amivel komoly nemzetközi motorversenyeken indultak.