Életmód

Kajdi Csaba: Akiknek itthon most pénzük van öltözni, azoknak nincs stílusuk

rtl.hurtl.hu

2022. január 29. 19:59

Kajdi Csaba divatszakember olyan topmodelleket fedezett fel, mint Mihalik Enikő vagy Ebergényi Réka, sokaknak talán mégis Cyla néven ismerősebb, Instragram-oldala ugyanis mindössze két év alatt 269 ezer követőt gyűjtött. A Portréban Barabás Éva beszélgetett vele. 

Topmodelleket fedezett fel, magyar lányok nemzetközi karrierjét indította be. Modelljei reklámfotói háztömböket takartak be a világ legismertebb főterein, New Yorkban, Londonban, Párizsban. Bár Kajdi Csaba neve nem volt ismeretlen korábban sem, a „cylaság” csak az elmúlt két évben bontakozott ki. 

Ez az egész gegnek indult – mondta az RTL-nek Kajdi Csaba, aki kezdetben érdeklődve nézte az Instagramot, de nem igazán értette, mi zajlik ott. „Nem értettem, hogy egy fotón mit kell nézni, hogy miért kell követni. Nem értettem, mit jelent, hogy a részletekért kattints a bióba.”

Pedig ekkor magánemberként már 2600, leginkább a divatszakmában és a médiában dolgozó követője volt, ő pedig hozzájuk szólt az Insta-storykban (ezek olyan képes, videós tartalmak, amelyek 24 órán át elérhetők – a szerk.).

Mindig adta magát. Utaztam, magyaráztam, ordítottam magamon kívül, hogy katt a bióba. Aztán rájöttem, hogy csinálok egy Cyla Tourst, mert egyre inkább felismertem, hogy ha vannak benned gondolatok, akkor át tudsz adni ezekből az embereknek. 

Így született meg az a videó is, amiben Kajdi Csaba az azóta leégett párizsi Notre Dame-ot mutatta be egyfajta történelmi tárlatvezetéssel. Később rájött, hogy a műfajban több van: beszélhet társadalmi problémákról, kirekesztésről, homofóbiáról, antiszemitizmusról, megemlékezhet az ünnepeinkről, vagy épp megvilágíthatja azt, hogy „mit jelent a magyarságom, hogy ez nem sovinizmus, hanem hazaszeretet.” Ez pedig izgalmassá vált az embereknek, annyira, hogy két év alatt csaknem 300 ezren kezdték el követni.

Értette Schobert Norbit, de felháborodott rajta

Kajdi Csaba pr-kommunikáció szakon szerzett diplomát, ennek a közösségi médiában is hasznát veszi. 

Amikor kimegy egy poszt, én nagyon meggondolom, hogy mit mondok.

Példát is említett: két évvel ezelőtt a közösségi és a hagyományos médiában is nagyot szólt, amikor Schobert Norbert fitneszguru arról beszélt, hogy a nők szülés után „cseszik el”, mert „amikor az 58 kilós nő helyett a 78 kilós vagy 88 kilós hölgy érkezik meg döngő léptekkel a hálószobába, a férfiak számára kínszenvedés.” Ezt akkor Cyla az Instagramon egyebek mellett úgy kommentálta: „A föld alól a sötétség fölbúgott közénk.” 

Kajdi Csaba Barabás Évának elmondta: bár felháborodott, tökéletesen értette, hogy Schobert mit akart üzenni a nagy port kavart videóban.

Mellé kellettem volna én, aki mondja: ez nem mehet ki.

Hozzátette: előfordul, hogy az eredetileg tervezett videót újraveszi, mert esetleg olyan szavakat használt, amik nem szerencsések. A közösségi médiában viszont éppen azt tartja izgalmasnak, hogy ő csinálja, nincs kontroll. Egy olyan híresség viszont, akit például a televízió emelt fel, könnyen elcsúszhat ezen a terepen, mert nincs, aki kontrollálná, mint például egy műsorban a szerkesztő vagy a rendező.

Itt rá is döbbensz arra, hogy azok a sztárok, énekesek, médiában dolgozó emberek… Tyű, hát azért nincs sok ész.

A közösségi médiát azért is kedveli, mert a klasszikus médiával szemben megadja számára azt a szabadságot, hogy nem kell olyan emberekkel egy asztalnál ülnie, akikkel nem szeretne. Szóba hozta az úgynevezett „patkány hétvégéket”, amikor bulvárlapokat szemléz, és a hírességeken, eseményeiken nevet az Instagramon.

És ezt azért teszem meg, mert köztük, a hazai celebrityk között van egy véd- és dacszövetség, amiben azt gondolják, hogy „nem mondok semmit a Szilvire, mert lehet, hogy jövő héten együtt leszünk a Nyerő Párosban, és akkor az olyan ciki”.

Őt azonban ez nem érdekli, nem akar megfelelni senkinek. Arról is beszélt, hogy bár nála is megjelentek a reklámok, igyekszik tartalmas posztokat készíteni. Nehezményezte, hogy egyes ismert emberek gyakorlatilag csak reklámokat posztolnak, ez pedig olyan, mintha az RTL Klubon megállás nélkül reklámok mennének műsorok és tartalom nélkül.

A pénzes magyarok nem stílusosak

A divatszakemberről tavaly jelent meg egy portrékötet A Nagy Clya-sztori címmel, Kajdi Csaba és Papp Gergő könyvét elkapkodták a polcokról. Ebben egyik legismertebb felfedezettje, Mihalik Enikő arról beszélt, hogy kezdetben nem örült menedzsere közösségi médiás jelenlétének, attól tartott, hogy emiatt kevesebb figyelmet tud fordítani az ügynökségre. Kétségeit Kajdi Csabával is megosztotta, felvetve, hogy az új tevékenység árthat a munkájuknak. „Én azt mondtam neki, hogy ezzel maximálisan egyetértek, és ez így is lenne, ha nem lenne a hátam mögött egy 21 éves karrier. Ha belőled nem csináltam volna szupermodellt vagy az Ebergényi Rékából, nem lenne az ügynökségnél 60 nagyon jól dolgozó modell. Ezt nem tudod elhülyéskedni” – mondta Kajdi Csaba, aki arról is beszélt, hogy 20-25 év után az emberek belefásulnak a munkába, abba, hogy mindig ugyanazokat a problémákat kel megoldaniuk. Vele is ez történt, valami újba kellett fognia.

Szóba került, hogy évtizedekkel ezelőtt honnan lehetett tudni, hogyan lehet jó modellügynökséget csinálni Kelet-Európában. Nagymamája gyakran mondta neki, hogy „akarattal hegyeket lehet megmozgatni”, ez a mentalitás adta az alapot, az első időkben azonban még nem volt szeme a modellekhez, viszont minden hónapban egy hetet nagymamájánál töltött Párizsban, és tanult a kinti ügynököktől.

Amikor mentem be ügynökségekhez, mondta a nagymamám: apukám, te olyan vagy, ha kilöknek az ajtón, mászol be az ablakon. 

Kajdi Csaba szerint tényleg ilyen volt, „nyomta magát”, kinti szakembereknek mutogatta a lányok képeit, ők pedig elmagyarázták neki, mit kell figyelni a modelleken. Ma már, ha ránéz egy lányra, látja, ha „nem jó, lefelé konyul a szeme, olyan szomorú kutyás”. 

Barabás Éva felvetette, hogy a könyv szerint régebben sokkal feltűnőbben öltözködött: amikor Mihalik Enikővel megismerkedett, még bundát hordott, a Portré stúdiójába viszont egyszerű, fekete ruhában érkezett. Kajdi Csaba a nagymamáját idézve azt mondta erre: amikor fiatal és csinos valaki, akkor az öltözködés érdekli, a 40-es években jönnek a bunda-korszakok, utána jön a bunda és az ékszer, majd 50 éves kor körül a lakberendezés, viszont amikor megöregszünk,

az élethez elég annyi, amennyi egy bőröndbe belefér.

Kajdi Csaba szerint minél több márkajelzés, logó van valaki ruháin, annál kínosabb. „Éppen elég, ha nagyon szép táskád van, és van rajtad egy melegítő vagy egy nagyon klassz cipő” – tette hozzá. 

Én azt látom, hogy itthon, akinek most pénzük van öltözni, azoknak nincs stílusuk, tehát nem áll jól a pénz.

Eltorzul, hogy mit látnak szépnek magukon a magyar nők

A beszélgetésben felmerült, hogy a magyar szépségideál messze van-e a nyugatitól, illetve hogy milyen különbségek vannak egy francia és egy magyar modell között. Kajdi Csaba szerint ha egy magyar modell sikeres akar lenni külföldön, akkor természetesnek kell lennie.

Az, hogy a magyar nők és a fiatal lányok mit látnak szépnek magukon, az egy egészen eltorzult dologgá kezd alakulni

– mondta a plasztikai beavatkozásokra utalva. Beszélt az Instagramon „jól futó” lányokról is, akik „már húsz évvel ezelőtt is modellnek mondták magukat, de végül is nem ez volt a hivatalos munkájuk, ha volt hivatalos munkájuk”.

Ott van egy ilyen állandó átműttetés, nagy, vastag kacsaszájat csináltatnak, az arccsontjaikat ki- és beveszik. 

Kajdi Csaba szerint egy modell akkor modell, ha természetesen néz ki úgy, hogy a szakma foglalkoztatni szeretné. 

Arra a kérdésre, hogy miért követik ilyen sokan, és miért értenek vele ennyire egyet a követői, azt mondta: ha véleménye karcos is, nem bántó, nem sértegető, humor van benne, a gondolkodásmódja, kommunikációja pedig pozitív.

A tavaly év végi beszélgetést vasárnap éjjel ismétli az RTL Klub, de meg lehet nézni  az RTL Most oldalán is.

#Életmód#kajdi csaba#cyla#mihalik enikő#Portré#modellek#influencer#közösségi média