0:30
CinemaKlubCinemaKlub
Foxcatcher – Amikor beint a sötétség
2015. január 27. 12:37
Az elmúlt év a színészi átalakulások és a nagy kísérletezések éve volt, és ebből a Foxcatcher szereplőgárdája sem maradt ki, amelyben Carell, Tatum és Ruffalo egy kifordult sportvilág velejébe viszi magával a nézőket.
Kép: InterCom
Vannak azok a nem feltétlenül tipikus történetek, amelyek a mindennapi – legyünk pozitívak: normális – élet elvárásaival képtelenek kiegyezni. Az ilyen sorsok és életek felkeltik az érdeklődésünket, végigkísérjük a mondanivalójukat, közben mégis valamilyen gyomorforgató tartózkodás alakul ki bennünk. Mert túlságosan fájdalmas, magába zárkózó és sötét, amit bennük találunk. Ez egy film esetében kockázatos vállalkozásnak számít, ugyanis a túlzott szélsőségek nehezen találják meg a maguk közönségét.
Bennett Miller – első ránézésre – két út között választhatott: visszafogottan és a húsba markoló lélekboncolás nélkül, csupán egy felszínes birkózó drámát dob elénk, vagy pedig neki megy minden tabunak, és közönségbarát film helyett, egy valós és annál lehangolóbb alkotást készít. A második lett a nyerő a Foxcatcher esetében, melynek középpontjában három ember különös kapcsolata áll. Két sikeres birkozóbajnok testvér, Mark (Tatum) és David (Ruffalo), valamint a nagy zseniként behirdetett John E. du Pont (Carell) sokszor már betegesen depressziós, frusztráló és egyben hihetetlen edző-sportoló, mégsem-edző-sportoló mindennapjairól szól.
Kép: InterCom
A búskomor szélsőség betámad. Kérdés, hogy nekünk, nézőknek jó-e így?
Az is, meg nem is. Ki akarunk rohanni a moziból, de mégsem tesszük, hiszen beszippant a sötét kábulat, ami a vásznon kavarog. Kettős az egész történet. És ez nem is olyan meglepő, hiszen a dráma a szélsőségek skáláján játszadozva toporog, és próbál figyelmet kierőszakolni magának. Ezt meg is kapja a színészi gárdának köszönhetően, ami nagy fellélegzést jelent: a szereplők óraműpontossággal hozzák karaktereiket.
Miközben Channing Tatum saját renoméját kitörölve képes feledtetni, hogy 2006-ban a Step Uppal robbant be a köztudatba, illetve, hogy azóta Hollywood ügyeletes mindenese lett, Steve Carell is újratervezte önmagát. A főként laza, humoros és szarkasztikus világban tobzódó színész azon túl, hogy elmaszkírozva brillírozik a kamera előtt, eléri, hogy komolyan vegyük, miközben teljesen elborul a kissé skizofrén és kiszámíthatatlan du Pont szerepében.
Az is, meg nem is. Ki akarunk rohanni a moziból, de mégsem tesszük, hiszen beszippant a sötét kábulat, ami a vásznon kavarog. Kettős az egész történet. És ez nem is olyan meglepő, hiszen a dráma a szélsőségek skáláján játszadozva toporog, és próbál figyelmet kierőszakolni magának. Ezt meg is kapja a színészi gárdának köszönhetően, ami nagy fellélegzést jelent: a szereplők óraműpontossággal hozzák karaktereiket.
Miközben Channing Tatum saját renoméját kitörölve képes feledtetni, hogy 2006-ban a Step Uppal robbant be a köztudatba, illetve, hogy azóta Hollywood ügyeletes mindenese lett, Steve Carell is újratervezte önmagát. A főként laza, humoros és szarkasztikus világban tobzódó színész azon túl, hogy elmaszkírozva brillírozik a kamera előtt, eléri, hogy komolyan vegyük, miközben teljesen elborul a kissé skizofrén és kiszámíthatatlan du Pont szerepében.
Kép: InterCom
A két meggyötört lélek (Tatum-Carell) tangóját nem nehéz követni, lépéseik kimértek és lassúak, akár csak ők maguk. Mégis olyan személyiségek, amelyek a kezdeti rokonszenv vagy éppen szánakozás képzetei után csupán azt érik el, hogy gondolatban távoltartási végzést kérjünk ellenük. Az önsajnálat és a kiszámíthatatlan viselkedés központi szerepet játszanak karakterjegyeikben, és pont emiatt is érezzük kettejüket olyan hasonlónak. A snittek lassan araszolnak, a dialógusok pedig még mélyebbre lökik őket és minket is, a sokszor egy-egy szavas, ámbár összetört beszélgetéseikkel.
Kettejük komor mindennapjaiba képes életet, színt és igazából feloldást csempészni Mark Ruffalo, aki már habitusából adódóan is tökéletes választás volt David Schultz, a nagy testvér szerepére. Fizimiskáján túl, a kisugárzásában már eleve magában hordozza azt a fajta jólelkű, szerető testvér-apa szimbólumot, amely a film egyik fontos pontját jelenti. Azonban még ő sem volt elég ahhoz, hogy a Foxcatcher 134 percét ne érezzük sokkalta többnek, töményebbnek és néha fárasztóbbnak a valóságnál.
Persze most feltehetnénk a kezünket nagy indulatokkal a szívünkben, hogy hé, nem az lenne a filmművészet lényege, hogy a valóságot premier plánban tolja az arcunkba? Akkor miért is akadunk ki egy Foxcatcher kaliberű filmen?
Kettejük komor mindennapjaiba képes életet, színt és igazából feloldást csempészni Mark Ruffalo, aki már habitusából adódóan is tökéletes választás volt David Schultz, a nagy testvér szerepére. Fizimiskáján túl, a kisugárzásában már eleve magában hordozza azt a fajta jólelkű, szerető testvér-apa szimbólumot, amely a film egyik fontos pontját jelenti. Azonban még ő sem volt elég ahhoz, hogy a Foxcatcher 134 percét ne érezzük sokkalta többnek, töményebbnek és néha fárasztóbbnak a valóságnál.
Persze most feltehetnénk a kezünket nagy indulatokkal a szívünkben, hogy hé, nem az lenne a filmművészet lényege, hogy a valóságot premier plánban tolja az arcunkba? Akkor miért is akadunk ki egy Foxcatcher kaliberű filmen?
Kép: InterCom
A válasz pedig egyszerű: egyrészt nem akadunk ki, hiszen közel sem beszélhetünk egy – a szó hagyományos értelmében vett – rossz filmről, másrészt jól ismerjük az emberi lélektant, nem szeretjük 100%-os kilengéssel figyelni mások szenvedését. Persze azt is lehet finoman, a közönséghez közelebb hozva csinálni – lásd: Sráckor!
A Foxcatcher sosem fog azok közé a filmek közé tartozni, melyeket a nagy legendák közé is beírtak. Ennek a legfőbb oka pedig a túlzott befordulás, a néző kirekesztése a történetből. Úgy löknek el minket maguktól, hogy ők csak a maximumot akarták kihozni az egészből. A titok azonban egy megunt klisében rejlik: a kevesebb néha tényleg több.
Nagy alakítások, hihetetlen színészi átalakulás, és óriási Oscar-zsongás… a Foxcatcher mindezek ellenére sem képes elkapni a szívünket. A története egyszerűen olyan komor sötétségben halad előre, hogy nehezen vonszoljuk utána magunkat.
A Foxcatcher sosem fog azok közé a filmek közé tartozni, melyeket a nagy legendák közé is beírtak. Ennek a legfőbb oka pedig a túlzott befordulás, a néző kirekesztése a történetből. Úgy löknek el minket maguktól, hogy ők csak a maximumot akarták kihozni az egészből. A titok azonban egy megunt klisében rejlik: a kevesebb néha tényleg több.
Nagy alakítások, hihetetlen színészi átalakulás, és óriási Oscar-zsongás… a Foxcatcher mindezek ellenére sem képes elkapni a szívünket. A története egyszerűen olyan komor sötétségben halad előre, hogy nehezen vonszoljuk utána magunkat.
Foxcatcher
színes, feliratos, amerikai film, 134 perc, 2014
Besorolás: 16
Premier: 2015. január 29.
Rendező: Bennett Miller
Szereplők: Steve Carell, Channing Tatum, Mark Ruffalo, Sienna Miller, Vanessa Redgrave
Kövess minket, és értesülj a friss hírekről a Facebookon is!
Követem