A mindenség elmélete – Zsebkendők vigyázzatok
2015. január 26. 15:46
A díjátadó szezon egyik legfelkapottabb filmje, az év egyik leginkább körberajongott alakításával. Eddie Redmayne valószínűleg már most elkezdheti csiszolgatni az Oscar-díjnak szánt polcát, a kérdés azonban még így is fenn áll: a film is annyira fantasztikus, mint az alakítása?
Kép: UIP-Duna Film
„Bármily rossznak tűnjék is az élet, mindig lehet egy célunk, amit sikerre vihetünk... amíg élet van, remény is van.” (Hawking)
Egy ilyen kaliberű önéletrajzi film esetében bárki beszélhet a technikai kivitelezésről: a tökéletes fényképezésről, a kameramunka kidolgozottságáról vagy éppen a színkompozíció megfelelő kiválasztásáról, nem ezek fogják a hátukon egyensúlyozva sikerre vinni a filmet. A főszereplő megfelelő kiválasztása ebben az esetben kulcsfontosságú feladat volt: a szerep ugyanis olyan kihívásokat jelentett színészileg és fizikailag egyaránt, amely ha jól viszik el a célig, a világ és a kritikusok elismerését vívja ki, de ha nem…
Kép: UIP-Duna Film
Mondhatnánk, hogy tipikus Oscar-szezon film ez, hiszen az Akadémia tagjai imádják az életrajzi filmeket, a teljes átalakulással járó színészi teljesítményt pedig még inkább. Ebben az esetben azonban kissé igazságtalannak hatna az élet, ha Redmayne február 22-én szobor nélkül távozna a Dolby Színházból. Noha az egyik legnagyobb elismerést már régen megkapta, magától Hawkingtól, aki a film közben teljesen átlényegülve sokszor azt hitte, hogy nem is Redmayne-t látja a vásznon, hanem saját magát.
Kép: UIP-Duna Film
A film másik kulcsszerepe Felicity Jones-nak jutott, aki Hawking feleségét, Jane-t alakítja James Marsh alkotásában. Kicsit hálátlan feladatnak tűnhet egy minden határt szétfeszítő karakter mellett porondmestert játszani, mégis nagyjából képes felnőni Redmayne játékához. Noha a történet középpontjában Hawking áll, nem szabad elfeledkezni a házaspár közötti dinamikáról: a kapcsolat alakulása kezdetben egyetlen szálon fut végig, azonban a cselekmény előre haladtával fokozatosan ketté válik kettejük világa, párhuzamosan figyelve főszereplőink vívódásait. Itt már a vágyak és a kitartás meccse jelenik meg, melyek a szerelem elmúlásával egyszerre halványodnak és erősödnek.
Azonban a forgatókönyv kezdeti bicsaklásai miatt az érzelmi alapozás kissé kiforratlanra sikerült. Az életük fejezetenkénti ábrázolása nem indul zökkenőmentesen, mivel a nagy pillanat és a két intellektuális elme egymásra találása megragad a sorok között. Miért szeretett egymásba ez a két teljesen különböző világ? Nem mintha a szerelmet bárki is megmagyarázhatná, hiszen misztikus kis teremtés, de Jones és Redmayne a film első 20 percében csupán félszegen kerülgeti egymást, és nem képesek bevonni a nézőt.
Kép: UIP-Duna Film
Ha a zsebkendők és a sunyiban elmorzsolt könnyek mérlegén mérnénk A mindenség elmélete érdemeit, akkor mindenképpen jó jegyet kapna, ugyanis a színészi játék minősége megkérdőjelezhetetlen fokmérője a könnycsatorna. Hibái ellenére is kijelenthető, hogy Hawking élete méltó emléket kapott a mozgóképek világában. Nem is beszélve a film záró jelenetsoráról, amely fejet hajt a tudós legfőbb munkássága és kulcsszava, az idő előtt.
A mindenség elmélete (The Theory Of Everything)
színes, magyarul beszélő, életrajzi dráma, 123 perc, 2014
Besorolás: 12
Premier: 2015. január 22.
Rendező: James Marsh
Szereplők: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Charlie Cox, Harry Lloyd,