Balogh Levente: Ki akartam ugrasztani a nyulat a bokorból – a Balázs Kicks tulajdonosa megijedt a Cápa ajánlatától?
2023. január 20. 10:32
A 19 éves Pachert Balázs egy hatalmas cipőbirodalmat szeretne felépíteni az egyedi sneakerekkel, amihez a Cápák segítségét kérte. Üzletére azonnal ráharaptak a Cápák, és 200 milliós ajánlatokkal, hitelekkel és rengeteg pénzügyi konstrukcióval bombázták a Balázs Kicks megálmodóját, aki azonban nem volt hajlandó engedni az eredeti üzleti koncepciójából: 200 millió forintért 10 százalékos üzletrészt kínált. Balogh Levente hiába tett három ajánlatot is, a fiatal vállalkozó végül visszautasította a nagyhalakat. A Cápa az rtl.hu-nak adott interjújában Pachert Balázs vállalkozásáról és saját karrierje kezdetéről is mesélt. Rammacher Zoltán, a K&H Bank marketing- és értékesítés támogatás vezetője pedig elárulta, miért jelölték a vállalkozót a K&H az innovációért és fenntarthatóságért különdíjra.
Levente, egyből átadtad Balázsnak a széked. Miért volt rád ekkora hatással?
Ismerem ezt a vállalkozást, és úgy gondolom, hogy nagyon működik a mai világban. Jó az üzleti modell, jó helyen van, Balázs pedig szorgalmasan felépítette a céget és a márkát, úgyhogy meglepően ügyesnek tartom a vállalkozását.
Mit gondolsz egy ennyire fiatal vállalkozóról? Szerinted el kell érni egy bizonyos életkort, hogy az ember „felnőtt fejjel” kezdjen bele egy vállalkozásba, vagy egyáltalán nem számít az évek száma?
Rengeteg fiatal vállalkozó kollegám van, akik mindössze huszonpár évesek, úgyhogy nem gondolom, hogy ez korhoz kötött lenne. Sőt, ennyi idősen már mindenkinek tisztában kell lennie a pénz értékével.
Több ajánlatot is tettél, Balázs viszont egyikkel sem élt. Csalódásként könyvelted el?
Egyáltalán nem. Ez Balázs üzlete, a Cápáknak csak egy lehetőség, de azt gondolom, hogy arra a tőkére szüksége lett volna. Azt viszont senki se gondolja, hogy ha valaki kér 200 milliót, akkor nem kell teljesítenie a befektető felé. Ez nem úgy néz ki, hogy odajössz és kérsz 200 milliót, majd elsétálsz, és azt csinálsz, amit akarsz. Ez felelőséggel is jár, és én úgy látom, hogy Balázs erre a felelősségre még nincs megérve. Amikor elmondtam neki a harmadik variációt, azt nem véletlenül mondtam.
Ki akartam ugrasztani a nyulat a bokorból, és meg szerettem volna tudni, hogy tisztában van-e azzal, hogy mit vállal, ha elkér ennyi pénzt. Ettől megijedt, és nem fogadta el az ajánlatot.
Egyébként szerintem sokkal nagyobbat tudott volna nőni, és meg tudta volna erősíteni a piaci pozícióját, ha bevesz egy Cápát, és 200 milliós tőkével távozik. Tiszteletben kell tartani a döntését, ő az organikus növekedést választotta.
Moldován András szerint „19 évesen az egész világ a tied, pont akkorát fogsz pofára esni, amekkora a sikered”. Téged is értek kudarcok a karriered elején?
Engem még most is érnek kudarcok. Az a lényeg, hogy kevesebb csalódás érjen, mint siker. Mindig ezt az egyensúlyt kell betartania egy vállalkozónak.
Miben volt más anno az üzleti élet?
A nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején teljesen más volt az üzleti modell. A hiánygazdaságban megtaláltuk azt, amik nincsenek a piacon, majd azt gyártottuk és forgalmaztuk. Most más világ van, más mértékekkel, de valahol ugyanaz, mert mindenki egy piaci rést használ ki. Akkor a téliszalámi, a szörp és a citromlé voltak ilyenek. Balázs is kihasználta, hogy még kevesen foglalkoznak ezzel, és jó beszerzési csatornákat épített ki. Mi is ugyanezt használtuk ki, csak más körülmények között és más számokkal.
Balázs az Instagramon és a TikTokon több mint 230 ezres követőtáborral büszkélkedhet. Ti hogyan reklámoztátok a termékeiteket akkoriban?
Akkor a magyar vállalkozók még nem reklámokkal működtek, hanem árelőnyünk volt: olcsóbban állítottunk elő, és olcsóbban adtunk el a piacon. Így tudtunk versenyezni a nagy multikkal szemben, akiknek volt pénzük reklámra. Az én időmben a tévéreklám volt a reklám. Pár éve gondolkoztam azon, hogy mi az a csatorna, ahol meg lehet szólítani a fiatalokat, és reklámozni lehet. Mióta a Cápák között-ben szerepelek, rájöttem, hogy a social media egyre erősebb.
Mit tanácsolnál főként egy fiatal vállalkozónak?
Ne csak a jelenben gondolkozzon, hanem a jövőt is vegye figyelembe.
Bár Balázs üres kézzel távozott a Cápáktól, a K&H az innovációért és fenntarthatóságért különdíj jelölését már biztosan elnyerte. Erről Rammacher Zoltánt, a K&H Bank marketing- és értékesítés támogatás vezetőjét kérdeztük.
Miért fogott meg titeket Balázs vállalkozása? Miben láttátok a sikerét?
Ugyan számos fiatal startup vállalkozóval dolgozunk együtt a Start it @K&H inkubációs programunkon keresztül, de 1 milliárdos bevételt szűk két éven belül még senki nem produkált, főleg úgy, hogy a döntéseit nagyrészt az ösztöneire alapozta, és nem állt mögötte egy szakértői csapat. Balázst, mint minden tinédzsert, érdekelte a divat, főleg a sneaker cipők legújabb trendjei, azonban ő ezen túllépve nagyon jó szemmel és érzékkel ragadta meg a sneaker kultúrában rejlő üzleti lehetőséget. Mivel a saját korosztályát célozta meg, ezért pontosan be tudta azonosítani a hozzájuk vezető leghatékonyabb marketing eszközöket is, mint például a TikTok vagy az Instagram.
Ösztönnek mondja, de valójában ebben rengeteg munkája van, hiszen a cipők iránti szenvedélyét az évek alatt elismert szaktudássá konvertálta, majd folyamatosan figyelte a piacot, a vevők igényeit, reakcióit és így tudott lépésről lépésre építkezni, majd kialakítani a jelenlegi sikeres üzleti modelljét.
Ezért a tudatosság miatt is jelöltük a K&H az innovációért és fenntarthatóságért különdíjunk jelöltjének.
Balázs mindössze 19 éves. Mit gondoltok egy ennyire fiatal vállalkozóról?
Balázs kereskedői vénája már nagyon fiatalon megmutatkozott, amikor az első, drágább sneaker cipőjét tovább értékesítette a közösségi médián keresztül. A gyors és sikeres eladás élménye újabb beszerzésre és újabb eladásokra ösztönözte, majd kisebb-nagyobb kockázatokat vállalva már nem csak magának vásárolt eladásra, hanem a baráti körének, ismerőseinek. Ez a folyamatos siker ösztönözte arra, hogy egyre nagyobb befektetéssel felépítsen egy saját sneaker hálózatot, amihez ma már a webshop mellett fizikai üzlet is tartozik. Balázs nagyon jó példa arra, hogy ha van egy üzleti ötletünk, érdemes kis lépésekben tesztelni a piacot, amihez az online, social platformok mindenki számára könnyen elérhetőek, és a megszerzett tapasztalatok alapján már tudatosan ki lehet alakítani a leghatékonyabb üzleti modellt.
Szerintetek Balázs generációjára mennyire jellemző, hogy ennyire komolyan építgetik a jövőjüket?
A mai fiatalok számára az online platformokkal megnyílik a világ: bárhol, bármikor, minden elérhető számukra, és ők döntenek arról, hogy ebből a sok információból mi fontos és érdekes a számukra.
Sokkal rugalmasabbak és nyitottabbak minden újdonságra, így könnyebben azonosulnak a vállalkozói világ végtelen sok lehetőségével is.
A klasszikus oktatási rendszer mellett már rálátásuk van a start-up ökoszisztémára is, hiszen nagyon sokan a felsőoktatási tanulmányaik mellett próbálják ki magukat egy-egy vállalkozói ötlet megvalósításával. Ugyanakkor a tudatos építkezéshez szerintünk a pénzügyi tudatosság is elengedhetetlen, amiben úgy látjuk, van még hova fejlődni. Ebben próbálunk nekik segíteni a K&H üzletetide.hu oldalunkon elérhető ingyenes cikkekkel, videókkal, e-tananyagokkal vagy akár szakmai rendezvényekkel.
Miket tanácsolnátok Balázsnak és a hasonló cipőben járó vállalkozóknak?
Elképesztő élmény volt Balázs szereplését nézni a műsorban, én még nem találkoztam ehhez fogható vállalkozói sikertörténettel. A Cápák is elismerték a teljesítményét, és szívesen haraptak volna Balázs üzletéből, de a kishal elutasította az ajánlatukat. Ha tőkebefektetés most nem is született, a K&H az innovációért és fenntarthatóságért különdíj jelölését Balázs már megnyerte, amivel automatikusan jogosulttá válik, hogy részt vegyen a két alkalomból álló K&H pénzügyi tervezés tréningünkön. Az ösztönei mellett tudatos pénzügyi döntéseket hozhat, legyen szó egy új üzlet megnyitásáról, vagy egy hozzá kapcsolódó banki hitel felvételéről, ráadásul esélyes a különdíj elnyerésére, és az ezzel járó 1 millió forint értékű pénzügyi mentorprogramra is.
A Cápák között vadonatúj ötödik évada minden vasárnap 19 órától látható az RTL műsorán.