Fizetőssé teheti az M0-s Duna-hídjait a kormány
2023. szeptember 1. 16:57
Az M0-s autóút, ezzel a Megyeri híd és a Deák Ferenc híd is bekerül a fizetős útszakaszok közé a kormány tervei szerint. Lázár János minisztériuma a vármegyematricát ajánlja, míg a főváros szerint elfogadhatatlan lenne egy ilyen döntés.
Azzal, hogy a kormány a tervei szerint fizetőssé tenné az M0-s teljes szakaszát 2024 januárjától, azzal tulajdonképpen egy több mint száz éve kivezetett bevételi forrást vezethetnek vissza: a hídvámot. A Budapestet elkerülő M0-s autóúton ugyanis két Duna-híd is van, északon a Megyeri híd, míg délen a Deák Ferenc híd.
Az új útszakaszok bevonásának tervét a fizetősök közé az Építési és Közlekedési Minisztérium tette közzé a kormány honlapján, eszerint az M0-s autóút teljesen díjköteles lesz. Megnéztük a tervezetben szereplő, fizetőssé nyilvánítandó kilométerszelvényeket, és azok alapján is egyértelmű, hogy a tervek szerint a hidak is részei lesznek a díjköteles szakasznak.
Ha mindez megvalósul, akkor aki használni akarja a hidat, annak minimum egy 10 napos matricát kellene vennie 5500 forintért, vagy – ha többször tenné meg ezt – akkor egy éves vármegyematricát 5720 forintért. Az M0-s több szakaszán ugyan eddig is fizetni kellett, de például az érintett hidakon az első lehajtóig ingyenes lehetett autózni.
Megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, igaz-e, hogy M0-s hídjai is díjkötelesek lehetnek, illetve arra is kíváncsiak voltunk, ha ez így lenne, akkor a helyiek hogyan oldják meg az átkelést Dunán?
A Lázár János vezette tárca azt a válaszolta: „Azoknak az úthasználóknak, akik rövidebb szakaszokon közlekednek rendszeresen és nem rendelkeznek matricával – számukra született meg a vármegyematrica. Minden budapesti és Pest vármegyei lakos rendelkezésére áll az 5.720 Ft-os vármegyematrica ahhoz, hogy egész évben igénybe vegye a vármegyében található gyorsforgalmi utak nyújtotta gyorsabb, biztonságosabb úthasználati lehetőséget”.
Az M0-s körgyűrű és így két budapesti híd fizetőssé tétele súlyosan terheli a Budapesten élőket, hiszen az intézkedés miatt növekszik a város belső úthálózatán a forgalom, ami nagyobb torlódásokat és több károsanyag-kibocsátást okozhat – ezt már a Fővárosi Önkormányzat közölte a megkeresésünkre.
A két híd fizetőssé tétele extra sarcot, gyakorlatilag hídvám bevezetését jelenti azoknak a budapestieknek, akik a városon belül, a külsőbb kerületek között közlekednek a javaslat szerint fizetőssé váló utakon
– tették hozzá.
A városvezetés szerint az intézkedés jelentősen rontaná a közlekedési lehetőségeket Óbuda és Újpest, valamint délen Budafok, Csepel és Soroksár között. „Az északi és a déli M0-s hidakon együttesen naponta több, mint 17 600 utazástörténik, ami Budapesten is indul és ott is végződik. Ha a kormány ténylegesen fizetőssé teszi ezen hidak használatát, azzal ezeket a budapestieket díjfizetésre, vagy sok kilométeres kerülőre kényszeríti. Ez plusz utazási időt, kényelmetlenséget és nem mellesleg több dugót eredményezne, ami elfogadhatatlan” – írták.
A főváros szerint a díjfizetési kötelezettség abszurd módon a közösségi közlekedés járműveit is érinti, így a BKK buszait is, amelyek használják a hidakat.
Azt várják a kormánytól, hogy vonják vissza a javaslatot, sőt a jelenleg fizetős szakaszokat is tegyék ingyenessé az M0-s gyűrűnek.
Ezzel töltheti be ugyanis az M0-s körgyűrű a megépítésének az eredeti célját: minél kisebb forgalom a városban a lehető legnagyobb forgalom elvezetésével az elkerülő utakon
– közölték.
Az M0-s mellett ezeken a gyorsforgalmi szakaszokon szűnhet meg az ingyenesség:
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
- az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig
- és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Nyitókép: A Megyeri híd. Fotó: MTI/Máthé Zoltán.