Belföld

Már százezren rollereznek a magyar utakon

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2023. június 17. 7:46

A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint 80-100 ezer roller közlekedik a magyar utakon, ebből mintegy 25 ezer bérelhető vagy közösségi roller, a többi magántulajdonban van.

A Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ) adatai szerint napjainkban a magyar utakon mintegy 80-100 ezer roller közlekedik, ebből körülbelül 25 ezer bérelhető vagy közösségi roller, míg a többi magántulajdonban van. Egy-két éve még csak feleannyian használták ezt a közlekedési eszközt.

A BKK mikromobilitási forgalommérő pontjainak adatai szerint az idei év első 4 hónapjában 3,5 százalékkal többen, 1,75 millióan haladtak át a 12 budapesti mérőpont egyikén - miközben a megosztott mikromobilitási eszközök népszerűsége még nagyobb ütemben növekszik. Az adatok szerint januártól áprilisig átlagosan 45 százalékkal többet használták a Mol Bubi bérelhető bicikliket a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a megosztott e-rolleres piac idén tavasszal új szolgáltatóval bővült, és összességében 7 százalékkal nőtt a forgalom 2022 májusához képest.

A Kerékpárosklub tavalyi felmérése szerint a megkérdezettek 60 százalékának volt kerékpárja, és 16 százalékuk számára ez a fő közlekedési eszköz. A jellemző útvonal biciklivel a 10 kilométeres távolság, ami egy városban autóval sokszor egy-másfél óra is lehet, míg biciklivel 20-30 perc alatt megtehető. Rollerrel átlagosan 5-8 kilométert tesznek meg, 8-10 perc alatt.

A JMSZ szerint a mikromobilitási piac bővülésének egyik fő oka, hogy közlekedők közül egyre többen ismerik fel, hogy „kinőtték a nagyvárosokat”, és ennél több autót már nem tudnak befogadni. A JMSZ szerint a mikromobilitási eszközök legnagyobb előnye az utazási idő jelentős csökkentése, a kisebb stressz, illetve az, hogy parkolóhelyet sem kell keresnie a közlekedőnek.

A Jövő Mobilitása Szövetség az iskolai szünet kezdetével felhívta figyelmet, hogy a közlekedők tartsák be a szabályokat, mert ilyenkor sokkal több gyerek használ rollert és biciklit. Bár a rollerekre egyelőre nem létezik szabályozás, a JMSZ szerint az autósok és a közlekedés más szereplői arra számítanak, hogy a rollerezők is betartják a kerékpárokra vonatkozó szabályokat.


Szabály ugyan nem írja elő a védőfelszerelések használatát az elektromos roller esetében és kerékpározáskor is csak lakott területen kívül óránként 40 kilométer feletti sebesség fölött kötelező a bukósisak, ezek viselése a Jövő Mobilitása Szövetség szerint ugyanakkor nagyon fontos. Egy uniós, önbevalláson alapuló felmérés szerint a magyarok nagyon rosszul állnak sisakviselés terén: mindössze 17 százalékuk mondta azt, hogy az elmúlt 30 napban viselt bukósisakot, ennél rosszabb viselési arányt az európai országok közül csak Belgium és Hollandia mutat. (MTI)

Nyitókép: Nagy Attila Károly / rtl.hu 

#Belföld#elektromos roller#roller#mikromobilitás