„A stíluson lehet javítani, de a szervilizmuson nem nagyon” – a slammelő diáklány mellett kiálló pécsi dékán az RTL-nek
2022. október 26. 17:48
Heidl György szerint érthetetlen, hogy miért a nagy nyilvánosság előtt tagadták meg az iskola egyik tanulóját. Szerinte ennek traumatizáló hatása lehet, ráadásul a szülők is elveszíthetik bizalmukat az iskolában.
Vannak pedagógiai és tartalmi fenntartásaim is azzal kapcsolatban, hogy az egyik pécsi gimnázium igazgatója hivatalos állásfoglalással határolódott el az általa vezetett iskolába járó diáklánytól – mondta az RTL Híradójának Heidl György, a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának dékánja. A keresztény értékekre való hivatkozást az igazgató részéről nem is érti – tette hozzá.
Az ügy előzménye, hogy az október 23-i tanártüntetésen mások mellett beszédet mondott a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának tanulója, Pankotai Lili, aki szókimondó slam-poetry-vel fejezte ki véleményét. (Amit egyébként már tavasszal elmondott egy pécsi slam-versenyen, ahol akkor harmadik lett. Akkor senki nem határolódott el tőle.) Az iskola igazgatója később a gimnázium nevében közleményben határolódott el diákja felszólalásától. „Messzemenően elutasítjuk annak minden, a keresztény értékekkel össze nem egyeztethető tartalmát és narratíváját” – írta Nyisztor Zsolt igazgató.
Heidl György szerint ugyanakkor pedagógiai szempontból érthetetlen, hogy
miért a nagy nyilvánosság előtt tagadták meg az iskola egyik tanulóját.
A családok ugyanis rájuk bízták a gyereküket, de amikor előállt egy válsághelyzet, az iskola rögtön kiadott egy hivatalos állásfoglalást, amelyben elhatárolódott.
Az ilyesmit otthon intézzük el, vagy az igazgatói szobában, esetleg megbeszéljük az osztályfőnöki órán
– fejtegette a dékán.
Hozzátette: „Ha ez megjelenik (az iskolai elhatárolódás), akkor erre a diákra olyan össztűz zúdul, ami traumatizáló”. Ezek után hogyan várja el a gimnázium, hogy a családok rájuk bízzák a gyerekeiket, ha az intézmény nem védi meg őket – vetette fel.
Heidl György – akinek a gyerekei szintén katolikus középiskolába jártak – azt mondta: a slam-poetry-hez hozzátartozik, hogy az előadó szabadszájúan fogalmaz, a káromkodás és a trágárság között viszont különbséget kell tenni. Előbbiben mindig van valamilyen vallási vonatkozás, például istengyalázás. Ebben a szövegben viszont nem volt semmi ilyen, ez ugyanis trágár volt, ami műfaji sajátosság.
A Pécsi Tudományegyetem dékánja szerint az sincs rendjén, hogy akkor határolódtak el a diáklánytól, amikor ő éppen a tanárai érdekében szólalt fel.
Úgy vélte, fontos tisztában lenni a katolikus egyház társadalmi tanításával is, amely egyebek mellett előírja, hogy a politikai tevékenységet a közjó érdekében kell végrehajtani, tisztelni kell az emberi személyt, a munkáért tisztességes bért kell fizetni, valamint hogy szolidaritást kell vállalni az elesettekkel. Ez kiegészül például a szubszidiaritás elvével is, amely szerint a döntéseket nem központilag kell meghozni, hanem azokhoz minél közelebb, akikre az adott döntés végül vonatkozik majd. „A pedagógusokkal kapcsolatban ezek közül egyik sem valósul meg. Anyagi, erkölcsi és szakmai megalázás-sorozat szemtanúi vagyunk” – fogalmazott.
Heidl György azt is megjegyezte, hogy az általa vezetett karon mindig tárt karokkal fogadják az őszinte, nyílt beszédű, szabadságszerető hallgatókat.
A stíluson lehet javítani, de a szervilizmuson nem nagyon
– tette hozzá.
Nyitókép: Youtube