Tour de France 2025: A verseny legőrültebb pillanatai
2025. július 8. 17:32
112. alkalommal rajtolt el a világ legismertebb kerékpárversenye, a Tour de France. Idén Lille városából indult a mezőny, a cél pedig a szokásokhoz hűen a párizsi Champs-Élysées lesz, július 27-én. 23 csapat vesz részt a háromhetes küzdelemben, köztük a világ legjobbjai. De a Tour nem csak az emelkedőkről, a sprintbefutókról és a sárga trikóról szól – a történelem során jó néhány egészen szürreális, megmosolyogtató vagy éppen drámai pillanat született.
Amikor Chris Froome futva ment tovább
A Tour de France nem triatlon – kivéve, amikor mégis. 2016-ban Chris Froome, a verseny egyik legnagyobb alakja épp a Mont Ventoux emelkedőjén haladt felfelé, amikor az őt követő csoport beleszaladt egy hirtelen megálló motoros kísérőjárműbe. A tömeg akkora volt, hogy a csapatkocsik nem tudtak kellő időben a helyszínre érni, Froome bringája pedig használhatatlanná vált.
A brit versenyző ekkor egészen szokatlan döntést hozott: bicikli híján futni kezdett felfelé, klipszes cipőben, teljes versenyfelszerelésben. Később kapott egy semleges szervizbiciklit, majd egy csapattársától is egy tartalékot. Bár értékes másodperceket veszített, a szervezők úgy döntöttek, hogy a történtek nem az ő hibájából adódtak, így megőrizhette az előnyét – és végül meg is nyerte az adott évi versenyt.
Amikor a csapatbusz elállta a célt
Kevésbé sportos, annál inkább logisztikai bakiból adódott a 2013-as Tour nyitószakaszának egyik legkülönösebb epizódja. Az Orica-GreenEDGE csapatbusza a korzikai Bastia célvonalához érve beszorult a célkapu alá. A helyszínre érkező jármű nem számolt az alacsony belmagassággal, és gyakorlatilag elakadt a célvonalon – miközben a mezőny mindössze 10 kilométerre volt a befutótól.
A szervezők először ideiglenesen máshová helyezték át a célt, de miután a buszt sikerült eltávolítani, még azelőtt visszaállították az eredeti helyre, hogy a versenyzők odaértek volna. A bizonytalanság és a sietség következtében több bukás is történt, és az eset remek példája lett annak, hogyan keveredhet egy világszintű sporteseménybe egy teljesen hétköznapi logisztikai zavar.
Amikor a célegyenes összeesett
A Tour 2016-os hetedik szakaszán újabb technikai baki nehezítette meg a versenyt. A brit Adam Yates épp támadni készült a fiatal versenyzők fehér trikójáért, amikor a célt jelző felfújható kapu – az úgynevezett flamme rouge – váratlanul összeomlott. A szerencsétlenség hátterében egy néző öve állt, amely véletlenül beleakadt a generátort és a kaput összekötő kábelbe.
Az eredmény: az összeeső kapu ledöntötte Yatest, majd feltartotta a mögötte érkező bringásokat is. A szervezők természetesen korrigálták az időeredményeket, így Yates végül megszerezte a vágyott fehér trikót – de a történet újabb példája lett annak, mennyire kiszámíthatatlan helyzeteket tud szülni egy ilyen komplex esemény.
A 2025-ös Tour de France már úton van, és bár a mezőny technikailag jól felkészült, a verseny történetét ismerve szinte biztosak lehetünk benne: idén is lesznek váratlan fordulatok, komikus pillanatok és drámai jelenetek. Az országúti kerékpárosokra huszonegy szakasz vár, köztük az ikonikus Mont Ventoux meghódítása is. Magyar versenyző ezúttal sincs az indulók között – legutóbb húsz éve, 2005-ben Bodrogi László állhatott rajthoz a világ leghíresebb országúti versenyén. A Tour ugyanis nemcsak sportesemény, hanem évről évre egyfajta mozgó színház, ahol a főszereplők hol hőssé válnak – hol futva vagy álomból ébredve írnak történelmet.
Fotók, nyitókép: A szakaszgyőztes holland Mathieu van der Poel (Team Alpecin–Deceuninck) és a szlovén Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) sprintelnek a célvonalon a 2025-ös Tour de France 112. kiírásának 2. szakaszán – a 209,1 km hosszú etap Lauwin-Planque és Boulogne-sur-Mer között zajlott. (Fotó: Dario Belingheri / Getty Images)