Kultúra

Hogyan lesz valakiből az Amazonon sikerszerző? Egy magyar marketingesnek sikerült

Kiss BalázsKiss BalázsGyömöre MátéGyömöre Máté

2024. március 22. 16:54

Csák Viktor első könyve Angliában lett Amazon-bestseller, Amerikában pedig Amazon-toplistás és díjnyertes alkotás, sőt film is készül belőle. A Silent Zone egy titokzatos világjárvány utáni Amerikába kalauzolja az olvasókat, ahol a hajdani társadalom már a múlté, és elárasztotta a világot a zombiszerű fertőzöttek és a banditák hada. A szerzővel arról beszéltünk, hogyan kerülhet egy magyar szerző nemzetközi tapasztalat és kapcsolatok nélkül angol nyelvterületen a legjobbak közé.

Az irodalom iránt érdeklődő olvasóknak alighanem van egy elképzelésük arról, hogyan is születnek, majd válnak népszerűvé a könyvek. A régi séma mellett azonban ma már kialakultak új, kevésbé ismert utak is sikerhez, ezt mutatja meg egy magyar marketinges, Csák Viktor és első könyve, a Silent Zone példája is.   

A magyarországi könyvesboltokban legtöbbször nagy kiadók könyveit láthatjuk a polcokon, független szerzők alkotásai csak ritkán jutnak el idáig. A nagy nevek kapják meg a New York Times-bestseller plecsnit, a magánkiadásban próbálkozóknak pedig általában fizetniük kell azért, hogy versenybe szállhassanak. 

Az internet azonban valamelyest lazított ezen, az Amazonnál például valós idejű ranglisták vannak, nemcsak a könyvek esetében, hanem szinte minden terméknél, ami felkerül az oldalra. Ennek köszönhetően ha csak rövid időre is, de ügyes kategóriaválasztással, jó marketinggel még egy teljesen ismeretlen kezdő író könyve is lehet Amazon-bestseller. Legalábbis néhány napra vagy órára. 

Kamukönyvből igazi

Az Amazon algoritmusát a legsikersebben talán Brent Underwood tudta meghekkelni. Ő nem tett mást, mint hogy készített egy fényképet a lábfejéről, amit aztán úgy prezentált, mint a Putting My Foot Down, azaz Leteszem a lábam című könyvét. Ebből aztán Amazon-bestseller lett, a tapasztalatairól a New York Observerben számolt be. A „könyvet” aztán az Amazon levette „minőségi aggályok” miatt, és a cég ígéretet tett arra, hogy változtat a rendszeren. Ennek ellenére a műveletet más is meg tudta később ismételni

A vicces az, hogy Underwood kamukönyvéből végül igazi könyv is lett később. 

Ez a könyv tulajdonképpen a kamukönyvről szólt. Underwood később aztán vett egy szellemvárost, erről megint írt egy könyvet. 

A fenti persze csak egy szélsőséges példa, de jól mutatja, hogy ügyes marketinggel és okos kategóriaválasztással szinte bárkiből lehet bestsellerszerző, a lehetőség pedig nyitva áll azok előtt is, akik tényleg írtak is egy könyvet, amit tényleg szeretnének minél szélesebb közönséggel megismertetni. 

Magyar sikersztori?

Csák Viktor első könyvét angolul írta meg, ez lett a Silent Zone, a közösségi oldalakon talán már többen is találkoztak a hirdetésével. A művet egy olyan közösségnek írta, amely kitartóan falja a posztapokaliptikus zsánertörténeteket. Átgondolt marketingstratégiával vágott bele a bizniszbe, és bár azóta jelentősen visszaesett a legkeresettebb könyvek listáján, pár hónapja sikerült megszereznie az Amazon-bestseller címet Angliában. 

Mostanra pedig már egy bemutatásra váró film is készült a műből.

Így válhat önből is az Amazonon sikerszerző
Csák Viktor / Silent Zone – Fotó: Gábeli-Csák Annamária 

„Ahhoz, hogy a könyvírásig eljussunk, először a kiadónkról kell beszélnem” – mondta Csák Viktor, aki néhány barátjával eldöntötte, hogy alapít egy könyvkiadó céget. Az ilyesmi nem ritka, a szerzői kiadások sokszor ebben a formában tudnak csak megjelenni. Ezután jött egy erős marketing, amihez a szerzőnek megvoltak az alapjai, hiszen 15 éve marketing-szövegíróként dolgozik, bár korábban elvégzett egy forgatókönyvírói tanfolyamot, és tett egy rövid kitérőt az ELTE történelem szakán is. 

Csák Viktor nem egyedül dolgozik, írótársa, Illés Krisztán a világ- és történetalkotásban segít, és van egy szerkesztőjük is. Mindannyian nagyobb léptékben gondolkodtak egy puszta könyvnél, az angol nyelvű, nemzetközi piacra készülő filmek gyártásában látták a jövőt.

Nemcsak könyv, hanem mindjárt film is

 „Volt egy ötletünk egy posztapokaliptikus világról, amivel megkerestük Deák Péter  filmproducer-rendezőt, aki lecsapott a témára, mert úgy vélte, hogy Magyarországon ez költséghatékonyan leforgatható. Már vele együtt írtunk egy pályázatot egy filmes befektetői csoportnak, ami végül azért nyert, mert mi nemcsak filmet akartunk csinálni, hanem márkát” – mondta Csák Viktor. 

Magyar sikertörténet a Silent Zone című regény! Az Amazon-bestseller több szakmai díjat bezsebelt, sőt film is készül belőle
Silent Zone filmrészlet – Gyártó: FilmFinity

A Silent Zone forgatókönyvét és az egész franchise-t meg is vásárolta a FilmFinity Zrt., amelynek finanszírozásában már le is forgatták a filmet, angol nyelven, amerikai, brit és magyar színészekkel, kifejezetten a külföldi piacot célozva. A cég közlése szerint a film 2023 őszén készült el, a vágás során 130-150 fős közönség előtt tartottak tesztvetítéseket 40-50 tesztkérdéssel, a végső változat tetszési indexe pedig a 86 százalékos volt. Bár egyelőre nem mutatták be, a jogokkal rendelkező cég állítása szerint legalább öt amerikai forgalmazó jelezte már, hogy érdekli a film, már konkrét ajánlatokat is kaptak, a tárgyalások jelenleg is folynak.

Magyar sikertörténet a Silent Zone című regény! Az Amazon-bestseller több szakmai díjat bezsebelt, sőt film is készül belőle
Silent Zone filmrészlet – Gyártó: FilmFinity

Forgatás és írás egyszerre

A filmrendezővel való együttműködés során az írók sokszor belenyúltak a könyvbe is, ami tulajdonképpen a filmmel együtt íródott. „Ennek a hibrid alkotási folyamatnak köszönhetően kerültek bele olyan plusz jelenetek, amikre a mozgókép hatása nélkül nem is gondoltunk volna” – mondta Csák Viktor. 

Magyar sikertörténet a Silent Zone című regény! Az Amazon-bestseller több szakmai díjat bezsebelt, sőt film is készül belőle
Silent Zone behind the scenes – Gyártó: FilmFinity

Rajongói könyv, rajongó nélkül

Természetesen olyan is van, amikor egy-egy műfaj rajongója ír egy könyvet, amiből aztán óriási világszenzáció lesz. Ilyen volt az E. L. James álnéven író Erika Mitchell is, aki – mielőtt világsikereket ért el a Szürke ötven árnyalata című könyvvel és annak folytatásaival – az Alkonyat-filmek rajongójaként, annak hatására kezdett el szexuális töltetű fikciót írni. Ez szolgált később a Szürke ötven árnyalata alapjául. Sarah J. Maas, korunk egyik leghíresebb fantasy regényírója is a neten publikálta első és legfontosabb művét, az Üvegtrón néhány fejezetét, ami rögtön az olvasók kedvence lett. Csak ezután lépett tovább a könyvkiadás felé. 

Csák Viktor nem ezt az utat választotta. „Posztapokaliptikus könyveket nem nagyon szoktam olvasni, viszont a filmeket nagyon szeretem. Nem vagyok feltétlenül a műfaj első számú magyar rajongója, inkább az akcióban és érzelemben gazdag történetek mozgatnak meg.

A zsánert magát pedig lehet, hogy nem szeretik sokan, de a rajongótábora nagyon erős. 


Írói rövidzárlat elmondása szerint nem hátráltatta őket, inkább csak amiatt aggódtak, hogy a könyv nem lesz sikeres, és valami olyasmit alkottak, ami senkit sem fog érdekelni. Ezért is adtak bele mindent a marketingbe.

Magyar sikertörténet a Silent Zone című regény! Az Amazon-bestseller több szakmai díjat bezsebelt, sőt film is készül belőle
Silent Zone bestseller grafika – Készítette: Ludwig Ádám

Erős kampány is kell a sikerhez

„Az Amazon toplistái kategorikus toplisták – mi többek között az alternatív történelem bestsellerlistára kerültünk.” Ezeken a listákon nem egy adott időszakra vonatkozik a sorrend, hanem valós időben változnak az adatok. Csákék könyve Angliában három napig volt a bestsellerlista tetején.

Ehhez szükség volt egy hét aktív kampányidőszakra, amikor időt, pénzt, paripát nem sajnálva promóztuk az alkotásunk, és kellett hozzá rengeteg kreatív tartalmat gyártani, például grafikákat, reklámanyagokat 

– mondta a szerző. 

Az alternatív történelem kategória egyébként nem a legsűrűbb az Amazonon, az idei évre eddig 112 megjelenés van betervezve, vagyis nagyjából háromnaponta jelenik meg új mű itt.„A posztapokaliptikus science-fiction kategóriában még jobb eredményeket értünk el, ebben bő egy hétig top10-es, fél évig pedig top100-as volt a könyv” – mondta Csák Viktor. Angliában a The Roaddal, Cormac Mccarthy 2006-os, Pulitzer-díjas művével birkóztak majdnem egy hétig.

Mint írtuk, a Silent Zone azóta visszaesett a legkeresettebb könyvek listáján, cikkünk szerkesztésekor éppen a 138 000. helyen környékén áll Angliában, az alternatív történelem kategóriában az 514. (Fontos megjegyezni, hogy ezek az eredmények folyamatosan változnak, valamint csak a brit piacon forgalomba hozott e-könyvekre vonatkoznak, a nyomtatott vagy hangoskönyves verzióknak külön rangsoruk van). Mindenesetre felmerül a kérdés, lehet-e jövőt alapozni egy ilyen sikerre. 

Csák szerint lehet. „Ami a nehézséget okozza, hogy egy ekkora piacon folyamatosan vannak új könyvek. Amerikában például azért nem sikerült a bestsellerség, mert kettő vagy három új regény is jelent meg velünk együtt, amiből az egyiket Marvel-szerző fémjelezte.

Annyira erős volt az értékesítése, hogy nem tudtunk tőle érvényesülni. És ugye a marketing egy szint után ráfizetéses.

Csák azt mondta, tavaly ugyan akadtak mélypontok, mert féltek tőle, hogy be fog dőlni az egész projekt, de idén januárra sikerült elérniük, hogy nullán legyenek. „Azt viszont be kell vallanom, hogy Malibura még nem fogunk elmenni a Silent Zone termelte pénzből” – jegyezte meg. Elmondása szerint jelenleg mintegy tízezer angol nyelvű eladott példánynál tartanak. Itthon magyarul december közepén jelent meg a könyv, és két hét alatt nagyjából 300 példányt értékesítettek.

Magyar sikertörténet a Silent Zone című regény! Az Amazon-bestseller több szakmai díjat bezsebelt, sőt film is készül belőle
Silent Zone bestseller grafika – Készítette: Ludwig Ádám

Tucatkönyv a bestseller?

Beleolvasva a Silent Zone-ba a szerző honlapján, látni, hogy ez egy erős zsánerkönyv a maga megtépázott világával, zombiszerű mutánsaival és a sötét történetű Last of Usra hajazó karaktereivel. Utóbbi végül nagy szerencsének bizonyult: bár a Silent Zone öt éven keresztül készült, és a szerző nem ismerte a videójátékot, a könyvet éppen akkor adták ki, amikor megjelent a Last of Us sorozat, ami Csák szerint hozzájárult a sikerhez. Egyéb tényezők mellett:

Az is nagyot dobhatott az eladásokon, hogy már a kiadás előtt sorra zsebeltük be a szakmai díjakat 

– mondta Csák Viktor, megemíltve Readers' Favorite-nél elért harmadik helyet az action and adventure kategóriában, és a Kirkus Reviews-tól kapott csillagot.

Magyar sikertörténet a Silent Zone című regény! Az Amazon-bestseller több szakmai díjat bezsebelt, sőt film is készül belőle
Readers' Favourite bronzérem – Fotó: Gábeli-Csák Annamária


Csák Amazon-profilján több mint 400 visszajelzés után 4,5 csillagon áll a Silent Zone értékelése. „Erre nagyon büszke vagyok, ez nagyon magasnak számít, hiszen még a top100 könyv átlagos értékelése is alacsonyabb. Ugyanakkor a negatív véleményekből tudunk a legtöbbet épülni, a kedvencem épp ezért az a háromcsillagos, ahol pontokba szedve leírta az olvasó, mi nem tetszett neki. Ilyen háromcsillagos kritikából bármennyit el tudok fogadni.”

Nyitókép: Alejandro Martinez Velez / Europa Press via Getty Images

#Kultúra#amazon#bestseller#sikerszerző#csák viktor#silent zone#könyv#irodalom#Fantasy#ma

Címlapról ajánljuk