Újra tanulhat járni Hollywood, miután hónapokra megbénította az alkotók sztrájkja
2023. szeptember 26. 15:32
Hollywood lebénult, a kaliforniai gazdaság beszakadt, és egy sor várva várt film késik. Májusban több mint 11 ezer hollywoodi tévés és filmes író döntött úgy, hogy sztrájkot hirdet, mert a stúdiókkal és a streaming szolgáltatókkal -- többek között a fizetésekről és a munkakörülményekről – folytatott tárgyalásaik nem vezettek eredményre. Később az óriási színészcéh is melléjük állt, és úgy tűnik, az összefogás mégis sikerre vezette az elszántan küzdő alkotókat.
Csúsznak az Avatar és a Bosszúállók folytatásai, elhalasztották a Dűne második részének és Jórgosz Lánthimosz legújabb filmjének, a Szegény páráknak a premierjét, és sokat kell még várni az Eufória, a Sárkányok háza, a Family Guy, a Grace klinika és A szolgálólány meséjének új epizódjaira is – hogy csak néhány fontosabb címet említsünk arról a kilométer hosszúságú listáról, amely az öt hónapos hollywoodi sztrájk miatt csúszó produkciókat sorolja.
Május 2-án a több mint 11 ezer forgatókönyvírót képviselő Writers Guild of America (WGA) bejelentette, hogy sztrájkot hirdet a Mozgókép- és Televíziós Producerek Szövetségével (AMPTP) zajló munkaügyi vita miatt. A WGA Hollywoodban erős szakszervezetnek számít: háromévente leül és tárgyal az AMPTP-vel (ők képviselik a stúdiókat, a Sonyt, a Warnert, a Disney-t és a többieket), hogy megegyezzenek egy alapszerződésről, amelyben lefektetnek bizonyos szabályokat, kereteket a tagok későbbi szerződéseihez.
A tárgyalásokon eddig, ha nem is zökkenőmentesen, de sikerült megegyezni, most pedig nem. Az íróknak nem maradt más választásuk, mint hogy sztrájkba lépjenek.
Hollywoodi álommeló egy sorozat forgatókönyvét írni?
Távolról álommelónak tűnhet a hollywoodi forgatókönyvírás, közelről nézve azonban érthető, miért érzik magukat kiszolgáltatottnak az írók a jelenlegi piacon. Röviden arról van szó, hogy miközben csúcsra pörög a streaming, folyamatosan esik az írók bevétele. A WGA a sztrájk előtt közzétette a statisztikát, amely szerint a tévés írók mintegy fele nagyjából minimálbérért dolgozik, míg tíz évvel ezelőtt (a 2013-14-es évadban) csak egyharmadukat fizették ennyire alul.
Ennek oka egyebek mellett, hogy a lineáris televíziózás korában egy sorozat egy évadja jellemzően 22 részből állt, míg most a legtöbb rendelés 8-10 epizódról szól. Ez kevesebb munkát jelent az íróknak, akik ráadásul projektalapon dolgoznak, az pedig, hogy készül-e valamiből új évad, és mikor, bizonytalan.
Az írók arról beszéltek, hogy eljutottak arra a pontra, amikor nem engedhetik meg maguknak, hogy a filmes álomgyár közelében lakjanak (már pedig kénytelenek),
mivel sok sorozatban egyre kevesebb meló jut nekik. Ráadásul azok az írók, akik munkát találnak, jóval alacsonyabb fizetést kapnak manapság, mint korábban.
A hollywoodi honorrendszert nagyjából úgy kell elképzelni, hogy az írókhoz a projekt után is becsorog némi pénz. Ha egy sorozatot eladnak külföldre, vagy ismétlik a tévében, nekik is lesz valamekkora bevételük belőle. A „lemegy a tévében” mondat azonban a streaming szolgáltatóknál nem értelmezhető, ráadásul ami kiment a Netflixen vagy az Amazon Prime-on, az már értelemszerűen nem jön ki DVD-n, nem veszi meg a kereskedelmi csatorna sem, és így tovább. Igaz tehát, hogy az írók kifizetési rendszere nem követi a piac átalakulását, és ha már itt járunk, az inflációt sem.
A WGA becslése szerint az ő javaslatai évente körülbelül 429 millió dollárt hoznának az íróknak, míg az AMPTP ajánlata 86 millió dollárt.
Az írók most azt szerették volna elérni, hogy emeljék a minimumbérüket, és garantált számú munkahétre alkalmazzák őket a kiszámíthatóság kedvéért. A követeléseik között szerepelt az is, hogy egységesítsék a sorozatok ismétlései után a kifizetéseiket. Az írók egyébként – valószínűleg joggal – aggódnak a mesterséges intelligencia térnyerése miatt is. Úgy vélik, a stúdiók hamarosan rajtuk spórolnak majd, hiszen a robotok, például a ChatGPT már képes komplett forgatókönyveket írni. Garanciákat kértek arra, hogy a filmeket és a műsorokat, nos, továbbra is emberek írják.
Az írók sztrájkja miatt a WGA minden tagja megfogadta, hogy nem ír és nem ad el új forgatókönyveket tévéműsorokhoz vagy filmekhez, amíg a szakszervezet meg nem szavazza a sztrájk megszüntetését.
Az AMPTP-nek nem tetszett túlságosan, hogy a céh beillesztené a szerződésbe a „foglalkoztatás időtartamára vonatkozó feltételeket”, az ugyanis megkövetelné, hogy minden műsorban legyen jelen író, „akár szükség van rá, akár nincs”. Júliusban aztán kiszivárgott egy bennfentes nyilatkozata, amelyben arról beszélt, hogy a stúdiók és a producerek is úgy vélik, hogy az írók nagyjából öt hónap után kifogynak a pénzükből, ha nem dolgoznak.
„A végjáték az, hogy hagyjuk, hogy a dolgok elhúzódjanak, amíg a szakszervezeti tagok nem kezdik elveszíteni a lakásaikat, házaikat” – mondta egy stúdió vezetője. A lassú kivéreztetés volt tehát a cél, szerencsére azonban rövid időn belül jött a segítség.
A mintegy 160 ezer színészt képviselő SAG-AFTRA elnöke harcias beszédben jelentette be, hogy beszállnak a sztrájkba.
A hivatalos bejelentés előtt már csicseregték az iparban, hogy a színészek is akcióba lendülhetnek, így sokan úgy vélik, a kivéreztetésről szóló cikk csak azért készült, hogy hátha mégis meggondolják magukat. De hiába.
Ezt megelőzően, június 27-én több mint 300 színész – köztük Meryl Streep és Jennifer Lawrence – írt alá egy levelet a SAG-AFTRA Vezetői és Tárgyalóbizottságának, amelyben kijelentették, hogy „a SAG-AFTRA tagjai készek lehetnek olyan áldozatokra, amelyekre a vezetés nem”.
A legnagyobb nevek is harcoltak
Fentebb azt írtuk, hogy az írócéh erős szervezet, a színészcéh pedig nagyjából legyőzhetetlen. Fizetni kell a tagdíjat, de ott is vannak bizonyos alapszerződések, előírások (pl. a minimálbérrel kapcsolatban), amelyek megvédik az alkotókat egy-egy tárgyalás során. A színészek egyértelműen szolidaritást vállaltak az írókkal, közben pedig jelezték, hogy a streaming az ő körülményeiket is meglehetősen átrendezte.
Hogyan sztrájkolnak a színészek? Fegyelmezetten. Sztrájk idején a szakszervezeti tagoknak tilos részt venniük a szerződésükben előírt promóciós tevékenységekben – beleértve a sajtókörutakat, interjúkat, fesztiválokat, panelbeszélgetéseket, premiereket, vetítéseket, díjátadókat stb., nem szinkronizálhatnak, de még bábozniuk sem szabad.
A sztrájk árnyéka vetült az Oppenheimer londoni premierjére is, ahol Emily Blunt, Matt Damon, Cillian Murphy és Florence Pugh ugyan megjelent az ODEON Luxe Leicester Square mozi előtt, de aztán a film bemutatója előtt távoztak. Ezt amúgy Christopher Nolan rendező közölte a moziban ülő közönséggel.
Tudomásul kell vennünk a döntésüket. Sajnos elmentek, hogy megírják a molinóikat a SAG sztrájkjához, csatlakozva az írók céhéhez a szakszervezetük dolgozó tagjainak tisztességes bérezéséért folytatott harcban.
A sztrájkban részt vett rajtuk kívül még egy sor A-listás színész is, például Margot Robbie, Matt Damon, Lin-Manuel Miranda, Colin Farrell, George Clooney, Brian Cox, America Ferrera vagy Mark Ruffalo. Amanda Seyfried is nyilatkozott a témáról, és úgy fogalmazott, „nem érti, mi a probléma”.
Minden megváltozott a streameléssel, és mindenkit kompenzálni kell a munkájáért. Ez baromi egyszerű. A sztrájk szükséges.
Nyár elején Drew Barrymore is támogatását fejezte ki azzal, hogy visszamondta a 2023-as MTV Movie & TV Awards felkérését, hogy legyen a show házigazdája, ám szeptemberben mégis sikerült sztrájkot törnie. A hónap közepén bejelentette, hogy visszatér a talk show-ja, mire a sztrájkolók és a kommentelők is lecsaptak rá. Barrymore hat nappal később bocsánatot kért egy videóban, de közölte, hogy a show folytatódik, és „ő döntött így”.
Barrymore-ra – aki a képernyőn mindig empatikus, gondoskodó – elképesztő népharag zúdult, árulással és hűtlenséggel vádolták meg. Később bejelentette, hogy mégis tiszteletben tartja a sztrájkot, és szolidaritást vállal az íróival.
Jöhet a megállapodás
146 nap után jött a fordulat, és az írócéh vasárnap este bejelentette, hogy a napokig tartó maratoni tárgyalásokon előzetes megállapodásra jutottak a film- és televíziós stúdiókkal.
Amit ebben a szerződésben elértünk – különösen mindazt, amit május 2-a óta elértünk –, annak köszönhető, hogy a tagság hajlandó volt élni az erejével, szolidaritást tanúsítani, felsorakozni egymás mellett, elviselni az elmúlt 146 nap fájdalmát és bizonytalanságát
– írta a WGA vasárnap a tagoknak küldött e-mailben. „Az önök munkabeszüntetése által gyakorolt nyomás, a szakszervezeti testvéreink rendkívüli támogatásával együtt: ez volt az, ami végül visszahozta a cégeket az asztalhoz, hogy megegyezzenek velünk.”
A megállapodás feltételei egyelőre nem ismertek – azt a WGA-tagoknak is ratifikálniuk kell –, de az üzenet szerint jelentős előnyöket és védelmet sikerült elérni az íróknak minden szóba jöhető szektorban. Az előzetes megállapodás persze nem jelenti azt, hogy vége a sztrájknak – emlékeztet a CNN.
Hogy egyértelmű legyen, senki sem térhet vissza a munkába, amíg a Céh erre külön engedélyt nem ad. Addig továbbra is sztrájkolunk. De mától kezdve felfüggesztjük a WGA sztrájkőrséget
– fejtették ki. Az írószakszervezet arra buzdítja a tagokat, hogy a héten csatlakozzanak a színészek sztrájkőrségéhez. Az ugyanis még nem ért véget, ám a fenti előzetes megállapodásnak köszönhetően rövid időn belül ők is megegyezhetnek a stúdiókkal.
A CNN azt írja, mindkét hollywoodi sztrájk elhúzódó és költséges volt, a közgazdászok szerint az országos gazdasági hatás meghaladja az 5 milliárd dollárt. Az éttermek, a szolgáltató cégek és a kellékboltok szintén létszámleépítésre kényszerültek a leállás miatt. Csak New Yorkban 11 nagyobb produkció megszakítása 1,3 milliárd dolláros veszteséget és 17 ezer munkahely leépítését eredményezte.
Nyitókép: Albert L. Ortega/Getty Images