Egyre kisebb az esélye, hogy jövőre is marad itthon a 480 forintos benzin
2022. december 4. 18:04
Korlátozhatják vagy akár teljesen le is állíthatják az exportot az úgynevezett olajársapkát megszavazó országokba – ezzel fenyeget Oroszország, miután tegnap minden EU tagállam, köztük Magyarország elfogadták az intézkedést. A Portfolió elemzője szerint Magyarországot azért érintheti érzékenyen az oroszok reakciója, mert az itthon előállított üzemanyagok nagyjából 70 százaléka orosz olajból készül. Emiatt veszélybe kerülhet a 480 forintos üzemanyagárstop is Magyarországon.
Hosszú sorban állnak az autók egy vecsési benzinkútnál – a felvételeket egyik nézőnk készítette vasárnap délután. Az út közepén tábla, rajta a felirat: elfogyott a hatósági áras 95-ös. Csak piaci áron lehet benzint tankolni. Az üzemanyagárstop bevezetése óta gyakran találkozni hasonló jelenetekkel. A közösségi oldalakon bejegyzésekben adják a tippeket egymásnak az emberek arról, hogy hol lehet – vagy éppen nem lehet – 480-ért tankolni. Meglehet, hogy hamarosan veszélybe kerülhet a magyar benzinárstop, az oroszok ugyanis fenyegetéssel reagáltak a tegnap elfogadott úgynevezett uniós olajársapkára.
„Ha direktben lefordítom az orosz fenyegetést, abba bele lehet azt látni, hogy ezen döntésnek a retorziójaként akár Magyarország felé is korlátozzák vagy leállítják az oroszok az olajszállításokat a Barátság kőolajvezetéken keresztül” – mondta a Híradónak Weinhardt Attila, a Portfolió elemzője.
Az orosz olajra alkalmazott ársapkát az Európai Unió tagállamai – köztük Magyarország – és a G7 országai szombaton hagyták jóvá. Az intézkedés közvetlenül nem érinti az uniós országokat, mert az csak a tengeri szállításra vonatkozik.
A lényege, hogy a tengeri szállítást folyamatát biztosító cégeken keresztül arra kényszerítik Oroszországot, hogy hordónként legfeljebb 60 dollárért adjon el nyersolajat. A célja pedig az, hogy az oroszok ne tudják manipulálni a piaci árakat.
„Ne tudják a kínálatnak a visszafogásával ugyanazt eljátszani, mint amit a gázpiacon eljátszottak a nyári hónapokig, hogy nagyon durván visszafogták az Európába irányuló szállítást és ezzel az egekbe hajtották a gázárakat” – vázolja az intézkedés értelmét Weinhardt Attila.
A Magyaroroszágon alkalmazott üzemanyagárstop feltétele a százhalombattai finomító működése mellett éppen a Barátság kőolajvezeték zavartalan működése – erről Gulyás Gergely beszélt a legutóbbi kormányinfón. Az itthon előállított üzemanyagok nagyjából 70 százaléka ugyanis orosz olajból készül.
„Ugye Magyarország annak köszönhetően tudta eddig is az ársapkát bevezetni a dízelre és a benzinre, mert képesek voltunk előállítani, a Mol döntően képes volt előállítani a szükséges mennyiségű üzemanyagot. Hogyha nem és importból kell behozni, akkor nyilván az import ára az lényegesen drágább. Tehát az a kérdés, hogy meddig tudjuk biztosítani az ország benzin és dízel ellátását” – mondta a november 30-i kormányinfón Gulyás Gergely, a miniszterelnökséget vezető miniszter.
Azóta egyébként többször elhangzott különböző kormányzati figuráktól, hogy a üzemanyagárstop csak a megfelelő hazai előállítás esetén tartható fenn. A kormányzati kommunikációt ismerők szerint ez azt jelzi, hogy megkezdték a közvélemény felkészítését az árstop eltörlésére.
Szíjártó Péter külügyminiszter közösségi oldalán reagált az uniós olajrásapkára. Bejegyzésében azt írja, hogy szerinte „az ilyen intézkedések leginkább az európai gazdaságnak fájnak.” Hozzátette: „Magyarország mentességet kapott” az olajársapka alkalmazása alól.
Sem azt nem közölte követőivel, hogy az intézkedést Magyarország is megszavazta, sem azt, hogy az ársapka csak a tengeri szállításra vonatkozik.