Híradó

Csoda a Hudson folyón

rtl.hurtl.hu

2009. január 16. 18:57

A megfelelő pillanatban hoztak megfelelő döntést a folyóra leszállt gép pilótái.

Miközben a kutatócsapatok óriási darukkal és uszályokkal próbálják kiemelni a folyóból a csütörtökön belezuhant utasszállító gépet, addig a szakértők a baleset okait vizsgálják, és azt elemzik, miként lehetséges, hogy nem történt tragédia. A US Airways belföldi járatának 150 utasa és ötfőnyi személyzete ugyanis épségben hagyta el a repülőt. Abban mindenki egyetért, hogy a baleset szerencsés kimenetelében nagy szerepet játszott a pilóta bravúros helytállása.

Az Airbus A320-as a New York-i La Guardia repülőtérről szállt fel helyi idő szerint csütörtök délután. Egy perccel azután, hogy a gép elhagyta a légikikötőt, Chesley Sullenberger kapitány közölte a légiirányító központtal, hogy madarakkal ütközött, így vissza kell térnie a La Guardiára. A gépnek azonban mindkét hajtóműve leállt, így a pilóta már nem tudta visszairányítani a gépet a reptérre, New York fölött repülve ezért rögtönzött leszállópályát kellett keresnie, ahol biztonsággal leteheti a járművet.

Kifutó a Hudsonon


A kapitány és másodpilótája, Jeff Skiles végül úgy döntött, a sűrűn lakott városban a Hudson folyó lesz az egyetlen kifutó, ahol egyáltalán esélyük van arra, hogy épségben letegyék a gépet. "A pilóták egy pillanat alatt felismerték, hogy nem érik el egyik közeli repülőteret sem, és más megoldást kell találniuk" – mondta az RTL Hírek.hu-nak Kolosszár Péter igazságügyi légiközlekedési szakértő, aki profi munkának nevezte a leszállást.

Mint mondta, több szerencsés körülmény is összejátszott ahhoz, hogy ne történjen tragédia. "Ha nincs a gép alatt a sík vízfelület, amelyet ráadásul pár száz méteres egyenes vonalon meg tudtak közelíteni, akkor nem tehettek volna semmit" – mondja, utalva arra, hogy a gép vízszintes szárnyakkal érte el a folyót, ami segített abban, hogy ne sérüljön meg a géptest. Emellett szerencséjük volt a jó időjárással is. "Ha nincsenek jó látási viszonyok, akkor valószínűleg az egyik reptér felé fordulnak, és vagy elérik, vagy nem. Ezt ugyanis a műszerekre támaszkodva nem tudták volna megcsinálni" – mondta Koloszár Péter.

Nem süllyedt el

Több tényező játszhatott közre abban is, hogy a leszállást követően nem süllyedt el azonnal a repülőgép. Frank László, a tatabányai Bánki Donát Ipari Szakközépiskola műszaki oktatója szerint mivel az Airbus nagy testű gép, óriási a törzs és a szárnyak felülete, emiatt pedig a nagyobb felhajtóerő egy ideig akkor mindenképp lebegésben tartotta volna a gépet.

Mármint ha nem sérült meg a géptest, azaz nincsenek olyan hasadékok rajta, ahol beáramlik a csomag- vagy utastérbe a víz. Ez pedig szintén a kapitánynak köszönhető, aki bravúrosan tette a vízre a gépet, amely áramvonalas alakja miatt nem belefúródott a víztükörbe, hanem továbbsiklott rajta.

"Szívesen"

Chesley Sullenberger kapitányt főképp a tapasztalata segítette a pompás landolásban: az 57 éves férfi korábban az amerikai légierő pilótája volt, és több mint negyven éve vezet különféle légi járműveket. A kapitányt azonban a lélekjelenléte sem hagyta cserben: felesége a CNN-nek nyilatkozva elmondta, a férje a landolás után nem sokkal felhívta őt, és nyugodt hangon annyit mondott, hogy baleset történt. "Először valami kisebb dologra gondoltam, de amikor elmesélte a baleset körülményeit, egész testemben remegni kezdtem, majd elrohantam a gyerekekért az iskolába" – mesélte a kapitányné.

A pilótát az eset óta hősként emlegetik az Egyesült Államokban, elsősorban a gép utasai. Egyikük az NBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy miután partot értek, odament a Sullenberger kapitányhoz és kezet fogott vele. "Azt mondtam neki, hogy meg akarom köszönni, amit értünk tett. Erre annyit válaszolt csak: Szívesen..."