112,9 milliárd forintot osztott ki tavaly a Rogán Antal alá tartozó hivatal kommunikációra és rendezvényekre
2022. január 27. 6:56
Újabb keretmegállapodás érkezik, nyertese egy nyíltan a Fidesszel szimpatizáló üzletember.
- 2014-ben, takarékossági okokkal indokolva állították fel a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalt.
- A szervezet tavaly három nagy keretszerződése terhére több mint 110 milliárd forintnyi megbízást osztott ki.
- Mindössze néhány hónappal az országgyűlési választások előtt a hivatal újabb keretszerződést ítélt oda, így egy esetleges kormányváltást követően is egy nyíltan Fidesz-szimpatizáns üzletember cége hozhatja tető alá legalább ezer állami szervezet rendezvényeit.
Egyetlen év alatt több mint 75 milliárd forintot osztott ki kommunikációra, 37,9 milliárd forintot pedig rendezvényszervezésre a Rogán Antal minisztériuma alá tartozó, elvileg a spórolás szándékával létrehozott Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) – derüli ki az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerbe feltöltött összegzésekből.
A NKOH úgynevezett központi beszerző szerv, ha egy állami szervnek szüksége van kommunikációs, rendezvényszervezési vagy újabban szervezetfejlesztési szolgáltatásra, annak beszerzését rajtuk keresztül kell bonyolítaniuk. A hivatal azonban speciális módon osztja ki az állami oldalról felmerülő munkákat. Hatalmas, tízmilliárdos keretszerződéseket köt, majd később már csak ennek nyerteseivel – illetve ahogy látni fogjuk, nyertesével – konzultál a megbízásokról.
Tavaly a hivatal három nagy keretszerződése volt érvényben.
- A kommunikációs, amelyet még 2019-ben kötöttek. A keretszerződés értéke 50 milliárd forint, amely kétszer újratölthető, tehát a teljes keret 150 milliárd forint. A keretszerződés nyertese a nyíltan Fidesz-szimpatizáns Balásy Gyula tulajdonában lévő New Land Media – Lounge Design cégpáros, a 150 milliárdos keret minden egyes megbízása az ő cégeihez kerül. Balásy Gyula A keretszerződés részleteiről a G7 írt alapos cikket. (A negyedéves elszámolásokat itt találja: I. negyedév, II. negyedév, III. negyedév, IV. negyedév)
- A rendezvényszervezési, amelyben szintén érintett Balásy. A 30 milliárd forint keretszerződést az állami Antenna Hungária Zrt. nyerte el, alvállalkozóként azonban három Balásy-céget, a Lounge Design Kft., New Land Media Kft.-t és a Moonlight Event Kft.-t találjuk, utóbbi jelentőségére később visszatérünk. Szintén alvállalkozóként került az állami üzletbe a kormány kedvenc őrző-védő cégeként ismert Valton. Érdekesség, hogy éveken át a kommunikációs keretszerződésből intézték a rendezvényszervezéseket is, majd 2019-ben csendben leválasztották utóbbit, így egy teljesen külön, tízmilliárdos kasszát hoztak létre. Ebből, az említett kormányközeli alvállalkozókkal hozták tető alá például a zenészek megsegítésére kitalált Raktárkoncerteket vagy a Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár nevével fémjelzett Vadászati Kiállítást. Az össszesítéseket itt találja: I. negyedév, II. negyedév, III. negyedév, IV. negyedév)
- A szervezetfejlesztési, amely szintén 30 milliárd forintos mozgásteret biztosít. Az Átlátszó számolt be róla, hogy a munkát két kis cég, a p2m Consulting Kft. és a p2m Informatika Kft. nyerte el. A vállalkozások annyira picik voltak, hogy legnagyobb nettó árbevételük 96 és 142 millió forint volt a közbeszerzés előtti években. A mindkét cégben alapító-tulajdonosként érdekelt Szabad Tamás 2004-ben beltagként alapítója volt a Lounge Consulting Bt.-nek, majd 2011-ben a cég beltagja Balásy Gyula lett, Balásyné Katona Helga és Szabad Tamás pedig a társaság kültagjai. 2012 óta a bt. kizárólag Balásy és Balásyné tulajdonában van. Azt pedig a 24.hu írta meg, hogy a vadászati kiállítás reklámozására költött első 1 milliárd forintnál a p2m Consulting Kft. volt Balásy Gyula reklámcégeinek egyik alvállalkozója. (Az összegzéseket itt találja: II. negyedév, III. negyedév, IV. negyedév)
Ahogy ábránkon is látható, a három nagy keretszerződés közül a szervezetfejlesztés csak a második negyedévtől aktív, az éves költésük 9 hónapra összesen 3,18 milliárd forint. A második legnagyobb összeg a rendezvényszervezésre ment el, egy év alatt összesen nettó 37,9 milliárd forint, a legnagyobb tétel pedig a kommunikáció volt nettó 75,06 milliárd forinttal. Ez azt jelenti, hogy
tavaly átlagosan napi 205,6 millió forintot költött kommunikációra a Nemzeti Kommunikációs Hivatal.
Ennél is nagyobb a napi átlagos költés, ha hozzávesszük a rendezvényszervezést is, így a napi átlag 309,4 millióra forintra jön ki.
A kisebb keretszerződésekből is költöttek
A Nemzeti Kommunikációs Hivatal nem csak ebből a három keretszerződésből költ. Kisebb és talán kevésbé ismert pénzcsap a Turisztikai Marketingkommunikációs Ügynökség Nonprofit Zrt. (TMÜ), a szervezet nevében ugyancsak a Nemzeti Kommunikációs Hivatal szerez be szolgáltatásokat:
- A NKOH-on keresztül a TMÜ 2021 nyarán 10 milliárd forintos keretszerződést kötött médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására Balásy Gyula két cégével. A negyedik negyedévben ebből 7,61 milliárd forintnyi megbízást hívtak le.
- A Mediator Group Reklámügynökség Kft. nyerte a Visit Hungary Nemzeti Turisztikai Szervezet Nonprofit Zrt., a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. és a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt. részére végzendő komplex kommunikációs ügynökségi és rendezvényszervezési feladatokat. A harmadik negyedévben 6,55, a negyedik negyedévben összesen 8,16 milliárd forintos megrendelést kaptak a keretből.
Új rendezvényszervezési keretszerződés érkezik
Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer dokumentumai szerint a Nemzeti Kommunikációs hivatal egy új rendezvényszervezési keretmegállapodást is megpályáztatott. A közbeszerzésnek már eredménye is van: a nyertesek Balásy Gyula cégei, a már említett Moonlight Event Kft. és a Visual Europe Zrt.. Hogy pontosan mekkora összeg érkezhet az üzletemberhez, egyelőre nem világos, a közbeszerzést ugyanis 1 forintos becsült értékkel írták ki (erre van törvényes lehetőség). Az eljárás cikkünk írásakor a szerződéskötési moratórium szakaszában van, a kontraktust ezután lehet szignózni, a dokumentum ezután lesz nyilvános.
Balásy Gyula cége nem akárkit gyűrt le, a másik ajánlattevő a Fideszhez köthető üzletember-borász, Rókusfalvy Pál cége a Roxer Komunikációs Ügynökség Kft. volt. Az Átlátszó cikke szerint Róusfalvy Pál közpénzt nyert el borászata felújítására és tavalyelőtt 2,2 milliárdos keretszerződést kötött a Nemzeti Kommunikációs Hivatallal. Tavaly ugyancsak az Átlátszó mutatta be, hogyan került Farkas Flórián fideszes országgyűlési képviselő volt sofőrjének cégétől Rókusfalvy Pál érdekeltségéhez a volt Tündérhegyi pszichiátria épülete.
A kiírás alapján annyi biztos, hogy a nyertes cégek szolgáltatásait a kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó szervek, illetve e szervezetek irányítása alá tartozó központi, területi és helyi költségvetési szervek vagy intézmények veszik majd igénybe. A dokumentáció szerint
legalább ezer szervezetről van szó.
A keretmegállapodás időtartama 12 hónap, amely legfeljebb két alkalommal, alkalmanként legfeljebb 12 hónappal megújítható.
A költésekre vonatkozó kérdéseinkre a Nemzeti Kommunikációs Hivatal azt írta:
A Nemzeti Kommunikációs Hivatal egyetlen forintot se költött. A Hivatal más állami szervezetek közbeszerzési kiírásait bonyolítja, de maga nem megrendelő.
A rendezvényszervezési keretmegállapodásra vonatkozó kérdéseinkre nem reagáltak.
Nyitókép: Kovács Tamás / MTI