Hiába olcsóbb a kőolaj, mint az orosz-ukrán háború kitörésekor, ez nem látszik a magyar benzinkutakon
2022. december 15. 19:55
A kőolaj világpiaci ára mostanra az orosz-ukrán háború kirobbanása előtti szintre esett vissza, ez azonban nem látszik a magyar üzemanyagárakon. Egy liter 95-ös benzin átlagosan 639, egy liter dízel pedig átlagosan 702 forintba kerül. A Fókuszban szakértők magyarázzák el, mi a magas üzemanyagár oka. Annyit már előre elárulhatunk, a vaskos magyar adó- és járulékterhek mind szerepet játszanak abban, hogy mennyit kell fizetni egy-egy tankolás után, és a romló forintárfolyam sem tett jót a pénztárcánknak.
December 6-án végérvényesen búcsút inthettünk a 480 forinton rögzített üzemanyagárnak. Az elmúlt egy hétben, aki már nem tudott hatósági áron tankolni, annak mélyen a zsebébe kellett nyúlnia: egy liter 95-ös benzin átlagosan 639, míg a dízel literenként átlag 702 forintba került.
Annak ellenére is, hogy a kőolaj világpiaci ára mostanra az orosz-ukrán háború kirobbanása előtti szintre esett vissza.
Februárban a Brent olaj hordónkénti ára 92 dollár körül mozgott, ez a szám ma átlagosan 83 dollárra csökkent. De akkor miért nem esik radikálisan az üzemanyag ára Magyarországon?
Ennek a szakértők szerint az az oka, hogy tankoláskor nemcsak az üzemanyag árát fizetjük meg, hanem az árrést és az adókat is.
A háború kitörését követően ez az árrés nagyon megnőtt.
Jandó Zoltán újságíró ezt így magyarázta: Van az olajár, amire rárakódik az árrés, ez egy magasabb haszon a terméket előállító finomító számára. Ebből jön eredményként ki maga a termékár. Ez a finomítói haszon különösen magas azoknál, amelyek orosz olajjal működnek, hiszen a háború kirobbanása óta az orosz olajért hordónként nagyjából 20 dollárral kevesebbet kell fizetni. Negyedével kevesebbet kell, mint amennyit a nyugati olajokért. Éppen ezért jelentősen növekedett a haszna az ilyen finomítóknak.
Az adók és járulékok is növelik az üzemanyagárat
A szakértő azt mondja, nem lenne meglepetés, ha a benzinárstop miatti veszteséget a cégek megpróbálnák az árrésen visszanyerni.
Emellett jönnek még az adók. Amelyekből kettőt érdemes kiemelni, az egyik a jövedéki adó, a másik pedig az áfa. A jövedéki adó nagyjából 120 forint, picit más a dízelnél és a benzinnél, de most 120 forint. Tavasszal ezt a kormányzat leszállította 25 forinttal. De most, amikor kivezették a benzinársapkát, akkor tulajdonképpen azonnal vissza is emelték 120 forintra
– tette hozzá Jandó Zoltán.
Az áfa pedig Magyarországon az egyik legmagasabb a világon, 27 százalék.
A holtankoljak.hu adatai alapján egy évvel ezelőtt 1 liter 95-ösért átlagosan 474 forintot, míg ugyanennyi gázolajért 475 forintot kértek el a kutakon. Most körülbelül 200 forinttal drágább mindkét üzemanyagfajta.
Az általunk megkérdezett emberek közül, voltak, akik azt mondták, csak a legszükésgesebb esetben használják az autót, ahová meg tudják oldalni gyalog vagy tömegközlekedéssel mennek. De a Fókusz beszélt olyannak is, aki nem akar lemondani a kényelemről.
2022-t írunk, kitalálták az autót, már a Holdra akarnak menni meg a Marsra, akkor ez egy minimális dolog, amit elvárunk magunktól, vagy valamit igényelünk
– mondta egyikük.
A forintgyengülés csak rátett egy lapáttal
Hiába a lefelé tartó trendek, a szakértők szerint szinte teljesen valószínűtlen, hogy a közeljövőben a benzinár visszatérhet a háború előtti szintre. Erre pedig a forint gyengülése a legfőbb magyarázat.
„Ha a magyar benzinárat nézzük, arról jelen helyzetben azt lehet mondani, hogy a kisebbik fele maga a termékár, még ezzel a megemelkedett árral, illetve a finomítói haszonnal együtt is, és a nagyobbik fele az összes többi.
Ha 700 forintos benzin vagy dízel árral számolunk, abból 270-280 forint az, ami az államhoz megy
– magyrázta Jandó.
Az árakat tekintve, világszinten, Magyarország a középmezőnyben mozog, de például a szomszédos Ausztriában is olcsóbban tankolhatunk.