Fókusz

22 méter hosszú, ötajtós, száz utas is belefér – az RTL-nek mutatták meg először a legendás, duplacsuklós Ikarus replikáját

Borsody IstvánBorsody István

2022. április 17. 9:00

Eddig soha, sehol nem látott képeket láthatnak egy különleges Ikarusról. Évek óta sok legenda keringett róla, időnként felbukkant egy-egy kép, ami bizonyította, hogy létezik, de még így is voltak kételkedők. Aztán a BKV néhány dolgozója úgy döntött, megépíti a magyar buszgyártás egyik ikonikus darabjának replikáját. Egy duplacsuklóst. 

Az óriási, ötajtós busz nem trükkfelvétel. A Fókusz stábja szerda délelőtt vette fel a BKV kelenföldi telephelyén ezt a nagyon-nagyon hosszú járművet.

A 22 és fél méter hosszú busz súlya 18 tonna, és több mint száz utast is képes egyszerre szállítani. A legendás duplacsuklós Ikarust mostanáig csak fotókon vagy filmfelvételeken lehetett látni, mivel egyetlen egy darabot gyártottak belőle, ami jelenleg 3766 kilométerre van Budapesttől.

A legendás duplacsuklós a BKV kelenföldi telephelyén 


Az eredeti duplacsuklós Ikarus, miután Budapesten és Pécsen is használták, az iráni fővárosba került, ott szállított utasokat. Volt, amikor naponta négyezret. Pár évvel ezelőtt vonták ki a forgalomból. Azóta is nagy becsben és folyamatosan karban tartják. Semmi pénzért nem válnának meg tőle.

A BKV néhány dolgozója úgy döntött megépíti a magyar buszgyártás egyik ikonikus darabjának replikáját. A munka évekig tartott, a BKV szerelői szabadidejükben foglalkoztak a busszal, és szereltek a két csuklós Ikarusból egyet.

A munka alapja két Ikarus 280-as volt, mely típus a hetvenes évektől kezdve szállít utasokat, és még ma is látni egy-két példányt a forgalomban. A duplacsuklós viszont más, hiszen ezt a típust, hivatalosan az Ikarus 293-ast évtizedek óta nem látta magyar szerelő. 

Nemcsak megépíteni volt nagy feladat, vezetni is nehezebb, mint egy hagyományos csuklós Ikarust. 

A sofőröknek sokkal jobban kell figyelniük kanyarodás közben egy ilyen hosszú járműnél. 

Bíró Lajos Levente buszvezető szerint előremenetben nem szokott gond lenni, a tolatás már neccesebb.

Két helyen csuklik, plusz még utána van egy farsöprés, nagyobb hely kell a jármű vezetéséhez.

Szeldmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese szerint a replika autóbusznak ugyan vannak hibái, de legalább 95 és 98 százalékos mértékben megfelel az eredetinek.

Szeldmajer László a BKV vezérigazgató-helyettese

Az eredetihez képest a csuklószerkezet és a motor változott, de a BKV szerint mindkét változtatás csak a busz előnyére vált. A motor erősebb, a csukló biztonságosabb lett.

A buszt az RTL Klub stábjának mutatták meg először igaz, miután évek óta lehetett hallani arról, hogy a BKV-sok nagy húzásra készülnek. 

Az Ikarus-rajongókat nem csak itthon, külföldön is érdekelték a fejlemények. 

A duplacsuklós Ikarus sem szállít majd utasokat Budapesten, hiszen ma már kényelmesebb, modernebb és környezetbarát buszok vannak forgalomban. A BKV tervei szerint viszont nyílt napokon vagy különleges alkalmakkor megmutatják majd a nagyközönségnek ezt a közlekedéstörténeti kuriózumot.  

 

 

 

#Fókusz#ikarus#adásrészletek#busz#duplacsuklós#replika#bkv#ma