22 méter hosszú, ötajtós, száz utas is belefér – az RTL-nek mutatták meg először a legendás, duplacsuklós Ikarus replikáját
2022. április 17. 9:00
Eddig soha, sehol nem látott képeket láthatnak egy különleges Ikarusról. Évek óta sok legenda keringett róla, időnként felbukkant egy-egy kép, ami bizonyította, hogy létezik, de még így is voltak kételkedők. Aztán a BKV néhány dolgozója úgy döntött, megépíti a magyar buszgyártás egyik ikonikus darabjának replikáját. Egy duplacsuklóst.
Az óriási, ötajtós busz nem trükkfelvétel. A Fókusz stábja szerda délelőtt vette fel a BKV kelenföldi telephelyén ezt a nagyon-nagyon hosszú járművet.
A 22 és fél méter hosszú busz súlya 18 tonna, és több mint száz utast is képes egyszerre szállítani. A legendás duplacsuklós Ikarust mostanáig csak fotókon vagy filmfelvételeken lehetett látni, mivel egyetlen egy darabot gyártottak belőle, ami jelenleg 3766 kilométerre van Budapesttől.
Az eredeti duplacsuklós Ikarus, miután Budapesten és Pécsen is használták, az iráni fővárosba került, ott szállított utasokat. Volt, amikor naponta négyezret. Pár évvel ezelőtt vonták ki a forgalomból. Azóta is nagy becsben és folyamatosan karban tartják. Semmi pénzért nem válnának meg tőle.
A BKV néhány dolgozója úgy döntött megépíti a magyar buszgyártás egyik ikonikus darabjának replikáját. A munka évekig tartott, a BKV szerelői szabadidejükben foglalkoztak a busszal, és szereltek a két csuklós Ikarusból egyet.
A munka alapja két Ikarus 280-as volt, mely típus a hetvenes évektől kezdve szállít utasokat, és még ma is látni egy-két példányt a forgalomban. A duplacsuklós viszont más, hiszen ezt a típust, hivatalosan az Ikarus 293-ast évtizedek óta nem látta magyar szerelő.
Nemcsak megépíteni volt nagy feladat, vezetni is nehezebb, mint egy hagyományos csuklós Ikarust.
A sofőröknek sokkal jobban kell figyelniük kanyarodás közben egy ilyen hosszú járműnél.
Bíró Lajos Levente buszvezető szerint előremenetben nem szokott gond lenni, a tolatás már neccesebb.
Két helyen csuklik, plusz még utána van egy farsöprés, nagyobb hely kell a jármű vezetéséhez.
Szeldmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese szerint a replika autóbusznak ugyan vannak hibái, de legalább 95 és 98 százalékos mértékben megfelel az eredetinek.
Az eredetihez képest a csuklószerkezet és a motor változott, de a BKV szerint mindkét változtatás csak a busz előnyére vált. A motor erősebb, a csukló biztonságosabb lett.
A buszt az RTL Klub stábjának mutatták meg először igaz, miután évek óta lehetett hallani arról, hogy a BKV-sok nagy húzásra készülnek.
Az Ikarus-rajongókat nem csak itthon, külföldön is érdekelték a fejlemények.
A duplacsuklós Ikarus sem szállít majd utasokat Budapesten, hiszen ma már kényelmesebb, modernebb és környezetbarát buszok vannak forgalomban. A BKV tervei szerint viszont nyílt napokon vagy különleges alkalmakkor megmutatják majd a nagyközönségnek ezt a közlekedéstörténeti kuriózumot.